ابوالفضل جلیلی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم شانگهای، به صورت ویدئویی در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی شرکت کرد.

پایگاه خبری تئاتر: جلیلی که امسال با فیلم «مسیر معکوس» تنها نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی بیست و چهارمین جشنواره فیلم شانگهای بود، در نهایت موفق به کسب جایزه جام طلایی بهترین کارگردانی شد و پویان شکری نیز برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را به خود اختصاص داد.

جلیلی همچون بسیاری از فیلمسازان بین المللی به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و محدویت های سفری قادر به حضور در جشنواره شانگهای نبود و پس از معرفی به عنوان برنده جایزه بهترین کارگردانی به صورت ویدئویی در مراسم اعطای جوایز شرکت کرد و گفت: «فاصله برای برقراری ارتباط مساله ساز نیست و امیدوارم روزی بتوانم با فیلمسازان چینی در یک پروژه درباره انسانیت همکاری داشته باشم.»

امسال فیلم های ایرانی حضور چشمگیری در جشنواره فیلم شانگهای داشتند و هالیوود ریپورتر این حضور گسترده را نتیجه امضای تفاهم نامه ای میان دولت ایران و دفتر فیلم چین برای گسترش فعالیت های سینمایی میان دو کشور می دانند که خبر انعقاد آن ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) اعلام شد.

در بخش پانورامای جشنواره فیلم شانگهای نیز «خورشید» ساخته مجید مجیدی و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «داستان دست انداز» ساخته کمال تبریزی در اولین حضور جهانی اش، «بی سر» ساخته کاوه سجادی حسینی، «باریکه» ساخته عبدالرضا کاهانی، «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان، «پسران دریا» از افشین هاشمی و «درخت گردو» ساخته محمد حسین مهدویان حضور یافتند.

انیمیشن «نهنگ سفید» ساخته امیر مهران در بخش فیلم های کوتاه پانوراما و «مایا» به کارگردانی جمشید مجددی و آنسون هارتفورد و محصول ایران و انگلستان هم در بخش مستند پانوراما به روی پرده رفت.

در بخش هفته فیلم کمربند و جاده جشنواره شانگهای هم فیلم‌های «روباه در یک سوراخ» ساخته آرمان ریاحی و محصول اتریش و «شنای پروانه» ساخته محمد کارت به نمایش گذاشته شدند.

یست و چهارمین دوره آن از ١١ تا ٢٠ ژوئن (۲۱ تا ۳۰ خرادماه) در چین برگزار می‌شود و چند فیلم ایرانی دیگر نیز میهمان این جشنواره سینمایی هستند.