سه روز پس از تخریب سینمای تاریخی آسیا، سینما قدس مشهد نیز به همان سرنوشت دچار و تخریب شد.

پایگاه خبری تئاتر: سینما قدس مشهد که پس از ۵۱ سال فعالیت، در اسفند ماه سال گذشته به پایان راه خود رسید و با تعطیلی همیشگی توسط حوزه هنری به بخش خصوصی فروخته شد، امروز تخریب شد.

این سینما در خیابان پاسداران قرار داشت و دارای دو سالن نمایش با ظرفیت ۵۸۸ و ۲۴۲ صندلی بود که حوزه هنری تصمیم گرفته بود با توجه به قدیمی‌ بودن و قرارگیری در موقعیت جغرافیایی نامناسب و نداشتن امکانات کافی پایان کار سینما را رقم بزند و با فروش آن سینمای مهر کوهسنگی را جایگزین آن کند، اما تا کنون سینما مهر کوهسنگی جایگزین نشده و آغاز به کار نکرده است و با توجه به تخریب امروز این سینما، بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر مشهد نسبت به این موضوع اعتراض و انتقاد دارند.

مشاهدات نشان می‌دهد فضای داخلی این سینمای قدیمی به کلی تخریب شده و تنها قسمت‌هایی از نمای آن باقی مانده است و کارگران در حال تخریب سایر فضاهای باقی مانده هستند. مالک جدید این سینمای قدیمی که گویا علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن از بین رفتن این سینمای قدیمی شهر ندارد مانع از ورود تصویربرداران و خبرنگاران به داخل فضای سینما می‌شود و نماینده او که در محل تخریب ساختمان حضور دارد از گذشته و آینده این سینمای قدیمی ابراز بی اطلاعی می‌کند.

 

تخریب سینما قدس مشهد درحالی رخ داده که هفته گذشته نیز سینما آسیا مشهد مورد تخریب قرار گرفته بود و حجت طباطبایی، مدیر امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با انتقاد و ابراز تاسف از این موضوع به ایسنا گفته بود که سینما آسیا متعلق به حوزه هنری بوده و طبق قانون مسئولان حوزه هنری برای تخریب یا تغییر کاربری آن باید با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مکاتبه می‌کردند که این اتفاق نیفتاده است. ما به صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم تا متوجه شویم دلیل تخریب سینما آسیا مشهد چه بوده است. فعلا می‌توانم در رابطه با این اتفاق ابراز تاسف کنم؛ چراکه سینما آسیا و سینماهای خیابان ارگ به صورت کلی جزو هویت تاریخی و فرهنگی مشهد هستند و نباید این اتفاق رخ می‌داد. من در گذشته پیشنهاد شفاهی داده بودم که سینما آسیا به موزه سینمای مشهد تبدیل شود که این اتفاق رخ نداد.

اما با توجه به تخریب دو سینما آسیا و قدس مشهد، مسئول دفتر امور حقوقی حوزه هنری کشور دقایقی پیش در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: محمد ملک‌ثابت، مدیر امور حقوقی حوزه هنری کشور، فردا بعدازظهر در مجتمع کوهسنگی مشهد پاسخگوی سوالات و ارائه توضیحات در رابطه با تخریب سینما آسیا و قدس مشهد خواهد بود.


منبع: خبرگزاری ایسنا