حدود سه سال از درگذشت عزت‌الله انتظامی می‌گذرد و در این چند سال روز تولد این بازیگر بیش از پیش گرامی داشته می‌شود، اما در یک روز اشتباه!

پایگاه خبری تئاتر: در چند سال گذشته به بهانه تولد و درگذشت بازیگر قدیمی سینما که به «آقای بازیگر» معروف بود، گزارش‌ها و خاطراتی با درج یک تاریخ نادرست از زادروز او منتشر شده که بیشتر آن‌ها بر پایه اطلاعات نادرست از فضای اینترنت است.

چند روز قبل یعنی 31 خردادماه خیلی از دوستداران مرحوم عزت‌الله انتظامی یاد این هنرمند را در سالروز تولدش گرامی داشتند و این همان تاریخی است که در صفحه ویکی‌پدیا این بازیگر و نیز بسیاری دیگر از خبرها و گزارش‌هایی که در سال‌های قبل منتشر شده، آمده است. این در حالی است که طبق اسنادی که در موزه سینما از عزت‌الله انتظامی نگه‌داری می‌شود روز تولد این بازیگر 30 خرداد سال 1303 است. گرچه در همین اسناد هم در سال تولد اشتباه نوشتاری وجود دارد ولی در مطابقت با دیگر مدارک صحت آن قابل بررسی است.

البته این اولین بار نیست که تاریخ تولد، درگذشت یا اطلاعات خاص دیگری از افراد سرشناس بویژه هنرمندان به نادرستی منتشر می‌شود چرا که بیشتر آن‌ها کپی شده از سایت دانشنامه آزاد هستند و بررسی دقیقی درباره صحت جزییات درج شده در این سایت انجام نمی‌شود.

عزت‌الله انتظامی سال 1397 در سن 94 سالگی درگذشت. او در سال ۱۳۳۸ به استخدام اداره هنرهای زیبای کشور درآمد و در تماشاخانه‌های تهران به بازیگری و کارگردانی تئاتر مشغول شد. و بعدها فعالیت خود در سینما را با بازی در نقش کوتاهی در فیلم «واریته‌ی بهار» به کارگردانی پرویز خطیبی در سال ۱۳۲۸ آغاز کرد.

 

 

او در سالهای فعالیت خود با فیلم‌سازان برجسته‌ای چون داریوش مهرجویی، علی حاتمی، ناصر تقوایی، علی رضا داود نژاد، جلال مقدم، مسعود جعفری جوزانی، محمد متوسلانی، تورج منصوری، بهروز افخمی، رخشان بنی اعتماد، ضیاء الدی دری، احمد معتمدی و ... همکاری داشت.