همین که بچه‌ها از ته دل می‌خندند یا بزرگترهایشان می‌گویند دم‌تان گرم که ما را خوشحال کردید، برایم از هزار جایزه اسکار ارزشمندتر است.

پایگاه خبری تئاتر: جمال رنجبرزاده، کارگردان نمایش «تراژدی زمین و دلقک‌ها» همزمان با آخرین اجراهای این نمایش از انگیزه‌اش برای اجرای تئاتر در شرایط کرونایی سخن می‌گوید و از اینکه لبخندی بر لب تماشاگران نشانده، خوشنود است اما به این نکته هم اشاره می‌کند که اگر اسم بزرگی می‌داشت، توجه بیشتر به کارش می‌شد.

این کارگردان تئاتر که نمایش خود را در تالار هنر و ویژه تماشاگران کودک روی صحنه می‌برد، به ایسنا می‌گوید: روزهای خیلی سختی داشتیم، روزهایی که تعداد تماشاگران نمایش از بازیگران کمتر بود ولی رفته رفته کار جان گرفت و تماشاگران بیشتری آمدند و حالا تمام ظرفیت مجاز سالن پر می‌شود.

رنجبرزاده ادامه می‌دهد: خوشحالیم که در این دوره توانستیم چراغ تئاتر را روشن نگه داریم. تالار هنر بعد از مدت‌ها تعطیلی شاهد حضور بچه‌هاست و این بسیار دلگرم کننده است.

او درباره اعتمادسازی در تماشاگران برای حضور در سالن‌های تئاتر می‌گوید: این اعتماد به وجود می‌آید. اگر خانواده‌ها به فکر سلامت فرزندان خود باشند، از سفر رفتن و گشتن در مراکز خرید و مکان‌های پر جمعیت دوری می‌کنند زیرا کرونا هر لحظه می‌تواند در مسیر زندگی ما قرار بگیرد و اتفاقا در این میان، سالن‌های تئاتر از هر مکان دیگری امن‌تر است چرا که هم پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت می‌شود و هم فاصله‌گذاری اجتماعی. بنابراین بهانه تراشی نکنیم و به بهانه کرونا، از فرهنگ غافل نشویم.

این کارگردان یادآوری می‌کند که در دوره اوج کرونا، اولین اجرای آنلاین را در استان البرز تدارک دیده و بعد از آن گروه‌های دیگری هم به این سمت و سو گرایش پیدا کرده‌اند تا حیات تئاتر در این دوره رکود تداوم پیدا کند.

رنجبرزاده ادامه می‌دهد: اولویت من برای کار کردن، مالی نیست بلکه روحی و روانی است. مردم ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند شادی هستند و اینجاست که هنرمندان باید وارد کار شوند و با ساخت آثار هنری، فضای غم‌زده جامعه را تلطیف کنند.

نمایش تراژدی زمین و دلقک ها

او با ابراز خوشنودی از اینکه در شاد کردن تماشاگران نمایشش موفق بوده است ، اضافه می‌کند: همین که تماشاگران می‌گویند «دم‌تان گرم که ما را خوشحال کردید»، از هزار جایزه اسکار برایم ارزشمندتراست.

رنجبرزاده در عین حال با تاکید بر لزوم توجه به گروه‌های تئاتری در شرایط فعلی می‌افزاید: مسئولان باید نگاه ویژه‌ای داشته باشند. اگر اسم بزرگی می‌داشتم، به گروه ما هم نگاهی ویژه می‌شد ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است و این در حالی است که اجرای نمایش ما فقط تا روز دهم تیر ماه ادامه دارد اما تا به حال تمام هزینه‌ها را به صورت شخصی تامین کرده و از جیب خود گذاشته‌ام.

او در پایان درباره وضعیت قرارداد این نمایش توضیح می‌دهد: قرارداد داریم ولی مهم این است که مبلغ آن را چه زمانی بپردازند. اگر بلافاصله بعد از اجرای نمایش باشد، می‌توان دستمزد عوامل را پرداخت کرد ولی اگر با چندماه فاصله اتفاق بیفتد، شوقی که در بچه‌ها ایجاد شده، کمرنگ خواهد شد و این در حالی است که اجرای نمایش ما برای بسیاری از گروه‌ها جنبه ترغیبی داشت و حیف است حالا که این شوق در بچه‌های تئاتر زنده شده، به دلیل کم‌توجهی مسئولان،از بین برود.

اجرای نمایش «تراژدی زمین و دلقک‌ها» که کاری درباره حفظ زمین و محیط زیست است، تا دهم تیر ماه در تالار هنر ادامه دارد. ساعت اجرای این نمایش 18:30 و مدت زمان آن 50 دقیقه است.