نویسنده و کارگردان «تردید» از تجربه‌ ساخت این فیلم کوتاه در مسیر فیلمسازی‌اش وحضور پژمان جمشیدی سخن گفت.

پایگاه خبری تئاتر: علی تصدیقی که فیلمش در بسته فیلم‌های کوتاه «هفت» در سینماهای هنروتجربه اکران دارد گفت: «تردید» در واقع درباره «کارما» است و به ضرب المثل معروفی که می‌گوید «از همان دستی که می‌دهی از همان دست پس می‌گیری» اشاره دارد. در این فیلم می‌خواستم بگویم که اگر در زمان انجام کار خوب یا بد برای دیگران، آدم‌ها خودشان را طرف مقابل خودشان قرار دهند، اوضاع و رفتار آدم‌ها با یکدیگر بهتر خواهد شد. به عنوان مثال، اگر از مقابل یک اتفاق برای یک شخص به راحتی گذر کنید و به این فکر نکنید که ممکن بود این اتفاق برای خودتان بیفتد، خیلی جامعه بهتری را شاهد خواهیم بود.

وی درباره مخاطب فیلم کوتاه «تردید» اظهار کرد: «تردید» مختص به قشر خاصی نیست و هر کسی می‌تواند داستان آن را درک کند، چراکه هر کسی حتما تجربه اتفاقی در زندگی‌اش را داشته که بعداً کارمای آن اتفاق به خودش برگشته باشد و به نظر من همه می‌توانند این فیلم را ببینند و درکش کنند.

تصدیقی با بیان اینکه فیلم کوتاه برای قشری خاص از فیلم‌بین‌ها است، توضیح داد: در جامعه ما هر کسی علاقه به تماشای فیلم کوتاه ندارد و شاید در یکسری مواقع مخاطبان فیلم کوتاه، شاید متوجه داستان و پیام فیلم نشوند. البته معتقدم که مخاطبان می‌توانند با شروع به دیدن فیلم کوتاه، ورق را برگردانند و تبدیل به یک مخاطب حرفه‌ای فیلم کوتاه شوند. خیلی از افرادی که من می‌شناسم فیلم کوتاه ندیده‌اند اما ممکن است خیلی از این نوع مخاطبان وقتی فیلم کوتاه خوب ببینند، به ادامه این مسیر ادامه دهند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در نوشتن به مخاطب جهانی فکر می‌کند؟ و اینکه دوست دارید همه نوع مخاطبی همراهش شوند، گفت: در کل کارهایی که در عرصه فیلم کوتاه انجام دادم به این صورت بوده که به دنبال سوژه‌های خاص ایرانی بودم و به سوژه‌هایی فکر کردم که ایرانی باشد و برای مخاطب جهانی نیز جذابیت داشته باشد. در واقع معتقدم یکی از موضوعات جذاب در هر قومیت و ملتی، این است که فیلمی برای جامعه مبدأ ساخته شود اما همه جهان آن را بفهمند و درکش کنند. در حال حاضر بسیار به مخاطب جهانی برای فیلم‌هایم فکر می‌کنم.

این فیلمساز جوان درباره حضور و همراهی پژمان جمشیدی که در فیلم کوتاه «تردید» ایفای نقش دارد، بیان کرد: پژمان جمشیدی از دوستان قدیمی و صمیمی من است و لطف کرد و در این فیلم کوتاه کنار من بود. آقای جمشیدی به هر حال از زمانی که وارد سینما شده است بسیار زحمت کشیده و روند رو به رشدی را با توجه به مطالعات وسیع و حضورش در سینما، در او شاهد هستیم. البته او قبل از ورودش به سینما نیز به سینما علاقه داشت و فیلم‌بین بود و سواد سینمایی داشت. بسیار بازیگر توانمندی است و از تجربه در کارهای جدید استقبال می‌کند و به همین دلیل وقتی از او خواستم که در «تردید» حضور داشته باشد، او نیز قبول کرد.

وی درباره سوژه‌ای که به در «تردید» به تصویر کشیده شده که به نظر تجربه‌گرا به حساب می‌آید، گفت: به اعتقاد من، فیلم ساختن خودش نوعی تجربه است و وقتی پای صحبت کارگردان‌های بزرگ دنیا هم که بنشینید، همه اذعان می‌کنند که با ساختن فیلم می‌خواستند تجربه‌ای داشته باشند. بنابراین برای من و فیلم من نیز چیزی جزء تجربه کردن نبود. طرحی که در ذهنم داشتم، تبدیل به فیلمنامه کوتاه کردم و تبدیل به تصویر شد.

فیلم کوتاه «تردید» در کنار 6 فیلم کوتاه دیگر در سینماهای هنروتجربه اکران دارد. پژمان جمشیدی، نیلوفر کوخانی و شهرام شریعت بازیگران این فیلم هستند و فرهاد قدیمی تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.


منبع: خبرگزاری ایسنا