نشست کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، درباره فیلم مستند «گاهی اتفاق می‌افتد» ساخته شراره عطاری، شب گذشته سه شنبه ۸ تیرماه در کلاب‌هاوس انجمن برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم «گاهی اتفاق می‌افتد» با موضوع مسائل ترانسکشوال‌های ایران در سال ۱۳۸۵ ساخته شده است و تلاش می‌کند تا با نزدیک‌شدن به یکی از این شخصیت‌ها، مخاطب را به دنیای آن‌ها نزدیک و واکنش‌های خانواده و محیط اطراف را بازگو کند.

در این نشست دوساعته که با حضور کارگردان فیلم برگزار شد، در ابتدا درباره چگونگی انتخاب این موضوع برای ساخت مستند در اواسط دهه هشتاد شمسی توضیح داده شد.

در این نشست، شراره عطاری گفت: تابوبودن موضوع ترانسکشوال‌ها و ناشناخته‌بودن آنان برای عموم مردم از اصلی‌ترین موانع ساخت فیلم بوده است و ایشان با هزینه شخصی و با کمک و مشاوره از دوستان سینماگر، تصمیم به ساخت فیلم گرفته است.

وی ادامه داد: شرایط خاص روحی و احساسی این افراد، یکی دیگر از مواردی است که نزدیک‌شدن به کاراکترها را پیچیده و دشوار می‌کرد. پس از موفقیت فیلم در جشنواره‌های فیلم حقیقت و پلیس و توجه صاحب‌نظران به نگاه جسورانه و پیشروی فیلم، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فیلمساز حمایت و بخشی از اثر را خریداری کرده است.

عطاری خاطرنشان کرد: مستند «گاهی اتفاق می‌افتد» در جشنواره‌های خارجی نیز موفقیت‌هایی را کسب می‌کند.

در این جلسه که مستندسازان، منتقدان و تهیه‌کنندگان سینمای مستند حضور داشتند، نکاتی درباره این فیلم و ویژگی‌های مستندسازی درباره ترانسکشوال‌ها را مطرح کردند. اینکه اصولا چرا مستند گزارشی در ایران مورد داوری منفی قرار می‌گیرد، وقتی که در همه‌جای دنیا انتخاب ژانر مناسب برای فیلم مستند، مهم‌ترین تصمیم شجاعانه یک فیلم‌ساز است!؟ وقتی قرار است فیلم مستند به اصلی‌ترین رسالت خود که تاثیرگذاری بر مخاطب است پاییند باشد، چرا صحبت رو به دوربین کاراکترها باید نقد شود؟ پیداکردن تهیه‌کننده برای این نوع فیلم‌ها چگونه است؟ چه تضمین‌هایی می‌توان از کاراکترها و خانواده‌های‌شان گرفت که پس از ساخت فیلم یا در حین ساخت، مانع ادامه پروژه یا پخش آن نشوند؟ …

نشست کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، هر سه‌شنبه ساعت ۲۲:۰۰ در کلاب‌هاوس انجمن برگزار می‌شود.