​نسخه تصویری مسترکلاس «سینمای ورنرهرتزوگ» به روایت آندره سینگر مستندساز بریتانیایی امروز چهارشنبه ۹ تیرماه منتشر شد.

پایگاه خبری تئاتر: آندره سینگر مستندساز انگلیسی ابتدای این مسترکلاس از سفرش به ایران صحبت می‌کند: «قبل از اینکه مسترکلاس را شروع کنم فکر می‌کنم خوب است کمی به عقب برگردم و برایتان درباره اینکه مسیر شغلی من و انتقالم از دنیای مردم‌شناسی به فیلم چطور اتفاق افتاد صحبت کنم. مقصر شما ایرانی‌ها هستید. سال ۱۹۶۸ در دانشگاه آکسفورد دانشجو بودم که دعوت شدم در سفری اکتشافی برای مشاهده زندگی ایل‌نشینان در شمال غرب شیراز به ایران و رشته‌کوه زاگرس شرکت کنم.»

این مستندساز بریتانیایی در ادامه بیان کرد: «هیچ چیز در مورد این کشور نمی‌دانستم و دانشجویی جوان بودم. آن زمان دوره عجیب و غریب هیپی بود. اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، استرالیایی‌ها در حال گشت وگذار به دنبال یک جور نیروانا در آسیای میانه بودند. سفر هیجان‌انگیزی به نظر می‌رسید، برای همین به ایران آمدم.»

آندره سینگر ادامه داد: «سفر ماجراجویانه و جالبی بود که فقط چند هفته طول کشید. اما به عنوان اولین مزه‌ای که از ایران چشیدم خیلی جذاب بود. بعد به آکسفورد برگشتم و باید رشته‌ای برای تحصیل انتخاب می‌کردم. فیلم در آن زمان هیچ جایی در گزینه‌هایم نداشت و به دنبال شغلی آکادمیک بودم. به این فکر کردم که به ایران رفتم، پس شاید باید بیشتر درموردش یاد بگیرم و کاری مرتبط با ایران بکنم.»

وی افزود: «چند سال بعد را صرف نوشتن، مطالعه‌کردن و تحقیق کتابخانه‌ای در آکسفورد کردم. وقتی در بریتانیا مردم‌شناسی می‌خوانید، قدم بعدی این است که باید به آن منطقه بروید و مردمی که تحقیقاتتان درباره آن‌هاست را از نزدیک مطالعه کنید. باید با آن‌ها زندگی کنید و خودتان را به فرهنگشان آغشته کنید.»

آندره سینگر تهیه‌کننده و مستندساز انگلیسی و دستیار و همکار ورنر هرتسوگ در تولید ۱۶ فیلم مستند از جمله «دیدار گورباچف» است. او در لندن به دنیا آمد و در دانشگاه هال درس خواند. دوره دکتری را در دانشگاه آکسفورد در حوزه مطالعات تخصصی ایران و افغانستان گذراند و فعالیت در تلویزیون را در اوایل دهه ۱۹۷۰ در مقام پژوهشگر آغاز کرد.

سینگر روی صندلی کارگردانی و تهیه‌کنندگی و مدیریت تولید چند فیلم و مستند تحسین‌شده و برنده جایزه ساخته که از آن جمله می‌توان به مستند نامزد اسکار «زندانی بهشت» به کارگردانی مالکوم کلارک، «کاسپاروف و ماشین» ساخته ویکرام جایانتی و «آبی وحشی دوردست» هرتسوگ اشاره کرد. او از ۱۹۹۲ کار کردن با فیلمساز نامدار آلمانی را آغاز کرد و در آثاری چون «درون ورطه» و «در ژرفای دوزخ» کنار هرتسوگ بود.

سینگر در ۲۰۱۴ مستند «شب فرامی‌رسد» را ساخت که آلفرد هیچکاک هم به نوعی در تولید آن نقش داشت و نخستین بار در جشنواره برلین همان سال به نمایش درآمد. همکاری با جاشوا اوپنهایمر در تولید مستندهای نامزد اسکار «عمل کشتن» و «چهره سکوت» از دیگر بخش‌های کارنامه پربار و درخشان سینگر در دنیای مستند است.

دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به سینمای مستند برای تماشای رایگان این مسترکلاس به سایت مرکز defc. ir بخش پژوهش و کارگاه‌های آموزشی و آپارات مراجعه کنند.