اگر قرار بر حمایت نیست چطور گروهی که هم‌زمان با ما در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت؛ کمک هزینه دریافت کرد اما برای دیگر گروه‌ها چنین اتفاقی نمی‌افتد؟

پایگاه خبری تئاتر:  تینو صالحی(بازیگر و کارگردان تئاتر) ضمن استقبال از پی‌گیری دستور معاون امور هنری توسط اداره کل هنرهای نمایشی در پرداخت طلب هنرمندان تئاتر از مسئولان اداره کل خواست تا کارگروه مورد نیاز برای بستن قرارداد با گروه‌ها را تشکیل دهد.

 صالحی به گذشته پی‌گیری‌های هنرمندان تئاتر اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از برگزاری تجمع اعتراضی رجوع‌هایی به اداره کل هنرهای نمایشی داشتیم و پاسخ این بود که پول نداریم و معاونت هنری پول نمی‌دهد. روزی که تجمع صورت گرفت آقای مرادخانی به میان هنرمندان تئاتر آمد و اعلام کرد پول پرداخت می‌شود که این اتفاق افتاد.

او افزود: همان روز آقای مرادخانی رو به آقای طاهری تاکید کرد کارگروه‌های تخصصی را هرچه سریعتر تشکیل دهید تا تکلیف قرارداد بستن با گروه‌ها مشخص شود.

کارگردان نمایش «مم و زین» با بیان اینکه اجرا رفتن گروه‌ها بدون قرارداد برازنده معاونت نیست؛ گفت: این درست است که بستن قرارداد برای معاونت هنری تعهد ایجاد می‌کند اما به معنای پرداخت فوری پول نیست؛ همانطور که در یکی دو سال گذشته پول نبود، هنرمندان تعامل کردند و کار به تجمع در این ابعاد نکشید.

وی ادامه داد: وجود قرارداد از تنش‌های درون گروهی جلوگیری می‌کند و هنرمندان با آرامش بیشتر به کار ادامه می‌دهند و اعضا تصور نمی‌کنند کارگردان پول گرفته و به آن‌ها پرداخت نکرده است.

صالحی معتقد است گروه‌های تئاتر امروز به منبع درآمد اداره کل هنرهای نمایشی تبدیل شده‌اند و خاطرنشان کرد: اعلام می‌شود بدون قرارداد اجرا کنید و بعداز محل فروش گیشه 20 درصد کسر می‌کنند. حتی باید عوارض شهرداری و مالیات هم پرداخت کنیم که مجموع این رفتار در کنار هم درست نیست.

این هنرمند جوان به گفتگو‌های خود با مدیرکل هنرهای نمایشی در این رابطه اشاره کرد و افزود: خیلی صریح با آقای طاهری صحبت کردم و گفتند اندک پولی که در اداره کل وجود دارد را به تئاتر شهرستان‌ها اختصاص داده‌اند. من هم تایید کردم که تصمیم بسیار درستی گرفته شده؛ اما این درست نیست عده‌ای به بهانه بهره‌مند شدن دیگران از حمایت محروم شوند.

وی تصریح کرد: نکته اینجاست که وقتی برای داوری جشنواره تئاتر کردی رفته بودم؛ دیدم تنها دلخوشی گروه‌ها و هنرمندان کرد این است که به آن‌ها گفته شده تاریخ جشنواره در تقویم قرار می‌گیرد؛ اما کمبودهای مالی شدید داشتند.

کارگردان نمایش «ترنج» به پی‌گیری‌های خود برای بستن قرار نیز اشاره کرد و گفت: روز گذشته با انجمن تماس گرفتم و گفتند اصلا از قرارداد کوچکترین خبری نیست. با بخش مالی هم صحبت کردم گفتند کارگروه تشکیل نشده که نشان می‌دهد واقعا خبری نیست در حالیکه یکی از مفاد تفاهم‌نامه بود.

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم مفاد موجود در تفاهم‌نامه دستخوش گذر زمان و فراموشی شود؛ بنابراین هفته جدید بازهم از انجمن و دفتر آقای طاهری پی‌گیری می‌کنم تا به نتیجه برسم. درصورتیکه پاسخی وجود نداشته باشد کار را از طریق خانه تئاتر و قانونی ادامه می‌دهم.

بازیگر نمایش «قصه ظهر جمعه» خاطرنشان کرد: از بندهای تفاهم‌نامه فقط بخش رعایت عدالت اجرایی بین گروه‌ها به آینده موکول شد که به دلیل کاستی‌های زیرساختی پذیرفتیم.

صالحی از قول همکاری اعضای خانه تئاتر برای رسیدگی به وضعیت قرارداد گروه‌ها اشاره کرد و گفت: اداره کل هنرهای نمایشی به هنرمندان می‌گوید شما اجرا بروید قرارداد می‌بندیم اما این اتفاق نمی‌افتد. به نظرم اگر از همان ابتدا بگویند شما اجرا بروید ولی قرارداد درکار نیست بهتر است.

وی ادامه داد: شاید اگر پی‌گیری‌ها از طریق خانه تئاتر و اداره کل به نتیجه نرسند این بار شاهد تجمع گروه‌هایی باشیم که با آن‌ها قرارداد امضا نمی‌شود.

این کاگردان بر اهمیت بسته شدن قرارداد تاکید کرد و درباره جدیت گروه‌ها اظهار داشت: این‌بار روی سخن قطعا با اداره کل هنرهای نمایشی خواهد بود، چون معاون هنری دستور پرداخت پول و تشکیل کارگروه داده و دیگر بهانه‌ای برای عدم رسیدگی وجود ندارد.

صالحی در انتها از وجود تبعیض در اداره کل هنرهای نمایشی گلایه کرد و گفت: اگر قرار بر حمایت نیست چطور گروهی که هم‌زمان با ما در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت کمک دریافت کرد اما برای دیگر گروه‌ها چنین اتفاقی نمی‌افتد؟ این نگرانی برایم بوجود آمده که بحث انتقام‌گیری در میان باشد و از به بعد برای اجرا و دریافت کمک هزینه با مشکل مواجه شوم.