باران کوثری قرار است در فیلم جدید پدرش به نام "رگ های آبی فروغ" نقش فروغ فرخزاد را بازی کند. همین خبر کافی بود تا سروصدای زیادی در فضای مجازی و در بین منتقدان سینما به پا شود.

پایگاه خبری تئاتر: ساخت فیلمی از سوی جهانگیری کوثری درباره فروغ فرخزاد شاعر سرشناس با حواشی و انتقاداتی روبه رو شده است. قرار است بازیگر نقش اول «رگ‌های آبی فروغ» باران کوثری فرزند جهانگیری کوثری باشد.

خبر ساخت فیلم رگ‌های آبی فروغ، نخستین بار سال گذشته توسط جهانگیر کوثری نویسنده این پروژه اعلام شد و قرار بود او اولین فیلم بلند سینمایی اش را در مقام کارگردان بسازد. این خبر با سکوتی یکساله همراه شد، تا اینکه هفته‌های گذشته رسانه ها از استارت فیلم جدید این نویسنده و کارگردان و انتخاب باران کوثری بعنوان نقش اصلی رگ‌های آبی فروغ خبر دادند.

هرچند انتخاب کارگردان برای نقش‌های فیلم و سریالش آزاد است، اما، چون کوثری دخترش را برای بازی در نقش فروغ فرخزاد، شخصیتی محبوب و پرآوازه انتخاب کرده است، منتقدان لقب آقازاده سینما را به باران کوثری داده اند.

از سوی دیگر فیلم رگ‌های آبی فروغ به چند مقطع سنی فروغ فرخ زاد می‌پردازد، شاعری که از لحاظ جثه لاغرتر از باران کوثری بوده است. همین موضوع چالشی دیگر برای باران کوثری به وجود آورده تا دوباره هدف انتقاد‌های تند کاربران توئیتر قرار گیرد.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که باران کوثری در کارنامه اش دو سیمرغ بلورین جشنواره فجر را دارد و با بسیاری از کارگردانان سرشناس کشور همکاری کرده و تاکنون موفقیت‌های بسیاری به دست آورده است. با این حال با مخالفت افکار عمومی برای بازی در نقش فروغ فرخزاد مواجه شده است.

انتقادات چیست؟

در پی انتشار خبر ایفای نقش فروغ فرخزاد توسط باران کوثری بسیاری از منتقدان سینما و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند. نیما حسنی نسب و پوریا ذوالفقاری از جمله منقدانی هستند که نقدی تند برای بازی باران کوثری نوشته اند.

نیما حسنی‌نسب دو روز پیش در پست انتقادی اش در اینستاگرام به باران کوثری تاخت.
 
حسنی نسب به تندی نوشت: "«آقازاده» در ادبیات این سال‌ها مفهومی عموماً سیاسی شده، اما در فرهنگ و ورزش و فجازی هم می‌شود مصداق‌هایش را رصد کرد. باران کوثری با هر معیاری از شاخص‌های آقازادگی در بازیگری و فضای فرهنگی این‌سال‌هاست که زیر چتر "ژن خوب" ایستاده که ساخته‌ی آقازاده‌ای هم‌مسلک او و فرزند یکی از اصلاح‌طلبانی است که کوثری از بازو‌های اصلی پروپاگاندای آن‌ها بین "صله"بریتی‌های سیاست‌زده بود. همان‌طور که زرق و برقِ لایف‌استایلِ "لاکچری" و متظاهرانه‌ی آقازاده‌های معروف ابتدا باعث توجه و شهرت و سپس دل‌زدگی و خشم عمومی شد، حالا همه دارند تصویر آقازاده‌ای را می‌بینند که از بابا مامانِ متنفذش «بازی در نقش فروغ» خواسته و این رویای بزرگ - و در شرایط عادی دست‌نیافتنی – با رانت به واقعیت پیوسته."

او معتقد است که "کوثری با این توان و استعداد محدود و ظاهر و بیان غیر استاندارد برای سینما و پرفرمنس‌های ضعیف و شکست‌های پیاپی تجاری و اعتباری چه‌گونه تا سی‌وچند سالگی در بیش از پنجاه فیلم سینمایی (!) و چندین تئاتر و سریال بازی کرده و چند سال اخیر هم پچپچه‌ها و شایعاتی از راه‌اندازی پروژه‌ها و تشکیل حلقه‌ها و چیدن بازیگران و عوامل توسط او در فضای سینما و نمایش می‌چرخد."

همزمان پوریا ذوالفقاری دیگر منقد سینما در اینستاگرام خود نوشت: «فیلم و سریال «پرتره» در سینمای ما محکوم به شکست است و دلیلش هم روشن است؛ پرداختن به اشخاص و رخداد‌های تاریخی نیازمند دخل و تصرف در روایت‌های ثبت‌شده و نشده از آن‌هاست. ما در ایران «روایت‌ها» نداریم. عمدتا یک «روایت رسمی» داریم که مرز‌ها و حصارهایش هم محکم و مشخص است و هنرمند میزان آزادی عمل خود را در ایجاد تغییر در آن‌ها به نیت خلق درام نمی‌داند.

سروده‌ها و نوشته‌ها و شکل زندگی و جایگاه فرهنگی فروغ فرخزاد آن‌قدر از گفتمان رسمی بعد از انقلاب دور بود که در رابطه با او حتی روایتی هم تولید نشد. بیش‌تر تلاش کردند نادیده‌اش بگیرند و از او نگویند. (راستش فکر می‌کنم این سیاست از زور زدن الکی بهتر بود. دوست‌داران فروغ او را می‌خواندند و می‌خوانند و کسانی هم به او بد و بیراه می‌گویند. تاریخ نیز دورتر نشسته و در انتها قضاوتش را می‌کند.) از این نظر نفس تصمیم برای ساخت اثری داستانی دربارهٔ فروغ فرخزاد، (آن هم در جریان اصلی سینمای این سال‌ها) از ابتدا غلط و محکوم به شکست است و اجرایش اگر نشانهٔ منفعت طلبی نباشد، حتما سند جهل و بی‌خبری سازندگان است. حالا فاصلهٔ نجومی سازنده و بازیگر از دنیا و شمایل فروغ، به جای خود!»

همچینین برخی کاربران هم از این زاویه انتقاد کرده‌اند و با طرح این پرسش که چرا باید در دوره‌ای که سبک زندگی و باور‌های فروغ فرخزاد شناخته نمی‌شود فیلمش ساخته شود.
 
کاربری درباره همین امر در توئیتر نوشته است: ««پیشاپیش می‌گم: نوع زندگی فروغ، رابطه‌اش با ابراهیم گلستان و ارتباطاتش با جامعه روشنفکری آن روزگار قطعا و قطعا در فیلم جهانگیر کوثری سانسور خواهد شد. آخه این چه کاریه؟ مهم‌ترین رابطه زندگی فروغ از نظر قواعد حاکم غیر قابل نمایشه. اون وقت قراره تو این فیلم چی نمایش بدین؟»

برخی از کاربران هم بی تجربگی جهانگیر کوثری در زمینه کارگردانی را نقطه ضعفی دانسته و معتقدند که او فیلم را به بدترین نحو نمایش می‌دهد.

البته در مقابل هم عده‌ای از کاربران واکنش‌های تند رخ داده را قضاوت پیش فرضانه و بی رحم دانسته و بر این باورند که تا وقتی فیلم را ندیده ایم نباید زمین و زمان را بهم بدوزیم.

منبع: فرارو