حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با نگارش یادداشتی، انتقادهای خود را از نسبت به عملکرد مدیران هنری در زمینه تئاتر مطرح کرد و از آنان خواست تا با یک عذرخواهی ساده، وجدان خود را آسوده کنند .

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند در یادداشت خود خطاب به وزیر ارشاد، معاون هنری و مدیر مرکز هنرهای نمایشی نوشته است :

«باسلام

درطول دوران کرونا از آغاز تا همه‌گیری و تا کنون که اوج ( پیک) پنجم این بیماری آغازشده و برای چندمین بار باعث تعطیلی آسیب پذیرترین هنر، یعنی تئاتر شده، شما به عنوان متولیان و مسئولین  و پاسخگویان مستقیم امورفرهنگی و هنری و نمایشی می‌توانستید برنامه‌های گوناگونی برای جلوگیری از آسیب‌های وارده به هنرتئاتر و هنرمندان و فعالان این عرصه‌ی بااهمیت فرهنگی طراحی و اجرا کنید که نکردید. شما می‌توانستید با واقع‌نگری و پیش‌بینی دقیقِ شرایط و ابعاد اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی هنرتئاتر نه تنها از آسیب‌ها جلوگیری کنید بلکه زمینه‌های ایجاد شغل و کسب حداقل درآمد و رفاه اجتماعی و اقتصادی برای هنرمندان و دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی را فراهم کنید که نکردید. شما به جای این که صرفاً تئاتر را از یک گروه شغلی به گروه شغلی دیگری وارد کنید و زندگی سخت و پرمشقت هنرمندان تئاتر را به شرایط ناپایدار این بیماری پُردامنه گره بزنید و به هیچ پیشنهاد و اعتراضی گوش نسپارید،  می‌توانستید در این مدت با همدلی و همکاری با هنرمندان تئاتر از خود نام نیکی به یادگار بگذارید که نگذاشتید.»

حسین کیانی در بخش دیگری کارهای نکرده را برشمرد و خطاب به مسئولان نوشت:

«برای ثبت در حافظه‌ی تاریخ تئاتر شمارِ زیادی از کارهای نکرده‌ی شما جایشان خالی و ناپیداست. مثلِ تولید و ضبط تصویری آثارنمایشی در سالن‌های تئاتر و قراردادن این آثار با قراردادهای مشخص و معلوم با هنرمندان تئاتردر سامانه‌ای به نام تصویرتئاتر یا هر نام دیگر که می‌توانست تمام هنرمندان تئاتر که اجرا یا نوبت اجرایشان در مدت بیماری کرونا دچار آسیب  و تعطیلی شده بود را پوشش دهد و ضمن ایجاد کار، درآمدزایی قابل قبولی هم برایشان داشته باشد.

دیگر از این می‌توانستید فیلم تئاترهای سابقِ بسیاری از هنرمندان را با ساز و کاری مشخص ( نه از آن گونه جفاهایی که آن سامانه‌ی معروف با آثارنمایشی می‌کند) به مخاطبین فضاهای مجازی عرضه کنید و به این شکل درآمدی را برای بسیاری از هنرمندان تئاتر تعریف کنید.

شما حتی می‌توانستید با برگزاری بسیاری اجراها و کارگاه‌ها و کلاس‌ها به صورت مجازی تحت یک سامانه‌ی نظام‌مند، هنرمندان تئاتر را در بحث اجراهای برخط و آموزش، فعال کرده و ضمن گسترشِ و دامنه‌دار کردن هنرهای نمایشی برای انواع مخاطب در سراسر کشور، درآمد متوسطی را هم برای پژوهش‌گران و مدرسان و مترجمان هنرتئاتر تعریف نمایید.

شما در ساده‌ترین و ملموس‌ترین شکل ممکن می‌توانستید از بودجه‌ی هنرهای نمایشی برای هنرمندان و دست‌اندرکارانِ غیررسمی و غیرپیمانیِ هنرتئاتر، حقوق بیکاری تعریف کنید و سرنوشت نامعلوم بودجه‌ی تئاتر را دراین مدت دوساله، کمی معلوم‌تر کنید.

شما کارهای ضروری و موثر دیگری هم می‌توانستید برای جلوگیری از این همه آسیب به هنر تئاتر و هنرمندانش انجام دهید که نداید.» 

این کارگردان با اشاره به روزهای پایانی مسئولیت مدیران فعلی از آنها خواست تا برای کارهای که می توانستند ،انجام بدهند اما نکردند،عذرخواهی کنند. 

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا