شهر تهران وارد شرایط قرمز کرونایی شده و تنها حوزه تئاتر به‌ عنوان یکی از مشاغل گروه ۲ ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل است و باقی مشاغل همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

پایگاه خبری تئاتر: زمانی تئاتر در گروه ۳ مشاغل کرونایی تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داشت و حتی در شرایط نارنجی هم اجازه فعالیت نداشت. طی بیش از ۱ سال گذشته صحنه‌های تئاتری با انواع تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی خاک خورد و هیچکدام از نهادهای نظارتی مربوطه به فریادهای هنرمندان تئاتر توجهی نکردند؛ هنرمندانی که اعلام کردند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و با ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها آثارشان را اجرا می‌کنند و خطری مخاطبان و عوامل گروه‌ها را تهدید نخواهد کرد.

سرانجام بعد از پیگیری‌های انجام شده تئاتر از گروه ۳ به گروه ۲ مشاغل کرونایی منتقل شد تا در شرایط نارنجی هم قادر به فعالیت باشد زیرا طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا گروه ۲ مشاغل می‌تواند در شرایط نارنجی و زرد کرونایی به فعالیت خود ادامه دهد که متأسفانه بعد از این جابجایی تهران چندین بار در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفت و تئاتر تعطیل شد.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط قرمز تنها مشاغل گروه ۱ می‌توانند فعال باشند و گروه ۲ در این شرایط مجوز فعالیت ندارند.

اما نکته عجیب و قابل تأمل در محدودیت‌های جدید کرونایی به دلیل قرمز شدن شرایط تهران این است که با اعلام مدیرکل هنرهای نمایشی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر، بنا بر قانون و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجراهای تئاتری تعطیل می‌شود و این در حالی است که به غیر از تئاتر دیگر مشاغل گروه ۲ از جمله کافه‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و سینما در شرایط قرمز کرونایی فعلی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این وضعیت بیانگر چند نکته است؛ نکته اول اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت در ایام پایانی فعالیت دولت دوازدهم توپ را به زمین اصناف و مشاغل انداخته و مسئولیت را از دوش خود برداشته و به اجرای قانونی که خود تعیین کرده پایبند نیست.

نکته دوم اینکه مدیران و مسئولان تئاتری بدون رایزنی با ستاد ملی مقابله با کرونا و در اقدامی منفعلانه تصمیم به تعطیلی تئاتر گرفته‌اند در حالی که امکان فعالیت تئاتر در این شرایط نیز با رایزنی امکانپذیر بود.

نکته سوم اینکه تنها قانون درباره تئاتر صدق می‌کند گویی تنها سالن‌های تئاتر منشاء شیوع ویروس کرونا بوده و تئاتر باعث و بانی شکل‌گیری موج‌های مختلف این بیماری است!

هنرمندان، گروه‌ها و سالن‌های تئاتر به اندازه کافی طی بیش از یک سال گذشته از شرایط کرونایی متضرر شده‌اند و هیچ مدیر و مسئول تصمیم گیرنده‌ای وقعی به این وضعیت ننهادند.

اگر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا لازم‌الاجرا است پس باید درباره تمام مشاغل اجرا شود نه اینکه دیواری کوتاه‌تر از دیوار تئاتر پیدا نشود.

اینکه هنرمندان تئاتر بنا به قانون و تصمیم مدیران تئاتری از فعالیت منع شوند ولی سایر مشاغل از این امر مستثنی باشند نشان از بی تفاوتی مدیران تئاتری و همچنین نقص در قانون و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: فریبرز دارایی