خوب است بدانیم حالا که یک جشنواره دانشجویی این همه حامی مالی داشته چقدر از این حمایت‌ها به گروه‌های تئاتر دانشجویی حاضر در جشنواره رسید. خوب است شفاف بگوئید دو داوری که نام‌شان به عنوان حامی مالی ذکر شد چه میزان و چگونه به جشنواره کمک رساندند.

پایگاه خبری تئاتر: بی‌مقدمه می‌نویسم ما از اتفاقاتی که در بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی روی داده خشمگین و اندوهگین هستیم، این ما که می‌گویم جماعتی است که روزگاری برای پیشبرد تئاتر دانشجویی و دانشگاهی و صیانت از ماهیت و هویت آن که همان تجربه‌گرایی و ساختارشکنی بر پایه دانش تئاتر است، جان خود را پیش پا گذاشتند، از بسیاری لذت‌ها و خوش‌گذرانی‌ها گذشتند تا‌در ساختار مجمع تئاتر دانشجویان کشور از مهمترین رویداد جریان تئاتر دانشجویی مراقبت کنند اما حالا خشمگین هستیم که دبیر و دبیرخانه بیست و سومین دوره جشنواره امانتدار خوبی نبودند. این نوشتار، نامه‌ای است خطاب به چند نفر که در این تلخی مسئولیت دارند.

جناب آقای دکتر غلامی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری
نمی‌دانم تا کنون به تماشای هیچ تئاتری نشسته‌اید یا نه که بخواهم از تفاوت ماهیتی و ساختار تشکیلاتی در تئاتر دانشجویی با تئاتر حرفه‌ای برای شما بنویسم. حتی گمان می‌کنم بعید نیست خبر نداشته باشید در ساختار وزارتخانه شما جشنواره‌ای با قدمت ۲۳ سال برگزار می‌شود؛ جشنواره تئاتر دانشگاهی که امسال به نامناسب‌ترین شکل ممکن برگزار شد. بر این اساس چطور می‌توانم از سابقه این جشنواره برای شما بگویم؟ چطور بگویم که درک کنید روح دانشجویی در کالبد این جشنواره بود و در دولت قبل روحش را زخم زدند و حالا در سال آخر وزارت شما تیری تمام کننده بر پیکر این رویداد با سابقه وارد کردند. پس با شما چیزی از درد نمی‌توانم بگویم که درکش نتوانید کرد. همین اندازه بدانید که شما مسئول هستید، در پیشگاه دانشجویان فعال در حوزه تئاتر مسئول هستید، کاش سنگینی این بار که تا آخر عمر با شما خواهد بود را حس کنید. بدانید که پیش از شما بر در تئاتر دانشگاهی قفل زدند و کلید تدبیر شما آن را باز که نکرد هیچ، بر جان آن آتش انداخت.

جناب آقای جدی
دبیر محترم بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی

تا کنون با شما نه دیداری داشته و نه گفت‌وگویی کرده‌ام اما صاحب این قلم، چند ماه قبل به بهانه روز تئاتر دانشجویی یادداشتی قلمی کرد و از شما خواست امانتدار خوبی برای تئاتر دانشجویی باشید. گمانم این است که شما تلخی آنچه در جشنواره تئاتر دانشگاهی روی داد را بیش از دیگران احساس می‌کنید، به دیگر سخن کاش اینطور باشد تا باور کنیم شما درک درستی دارید و ناچار در عمل انجام شده قرار گرفته‌اید. اینکه قبول کردید در جشنواره، تئاترها بدون تماشاگر اجرا شود فقط به این دلیل که جشنواره باید برگزار شود تا نماند برای دولت بعد تلخ است و این بر پیشانی شما برای همیشه نوشته می‌شود، اگر چه دانشجو در شرایط حل نمی‌شود چنان که گروه‌های دانشجویی این بی‌تدبیری شما را سر ننهادند. اینکه رویه این بود که انتخاب ناشر برای انتشار کتاب‌های جشنواره بر مبنای پیدا کردن حامی برای این رویداد باشد تلخ است. اینکه کتاب‌های جشنواره را با سفارش و خارج از تصمیم‌های دبیرخانه، انتخاب و منتشر کردید یعنی وادادگی. اینکه تعداد داوران بخش‌های گوناگون بیشتر از آثار جشنواره بودند یعنی افتضاح. اینکه اختیار جشنواره در دست دیگرانی خارج از دبیرخانه بود یعنی خیانت به تئاتر دانشجویی. راستی داوران جشنواره را چه کسی و چطور انتخاب کرد؟ نه اینکه بخواهم درباره درست و غلط بودن این انتخاب چیزی بنویسم، حرف این است که این ترکیب، تصمیم خارج از دبیرخانه بوده است.

سخن آخر با شما اینکه کاش بدانید پیش از شما چه کسانی ایستادند تا این جشنواره ماهیت خود را از دست ندهد و اختیارش از دست دانشجویان خارج نشود، امانتدار خوبی نبودید آقای جدی.

معاون محترم فرهنگی وزارت علوم
مدیرکل محترم امور فرهنگی وزارت علوم

نمی‌دانم در میان انبوه دلمشغولی‌ها و پروژه‌هایتان جشنواره تئاتر دانشگاهی چقدر برای‌تان مهم است اما می‌دانم که شما ظلم کردید به دانشجویان. ظلم کردید که با مشورت همکاران‌تان؛ دکتر فلانی و فلان مدیر و معاون، جشنواره دانشجویی را با سفارش عمه و خاله و ابتر برگزار کردید تا پروژه‌تان نماند برای دولت بعد. از شما اما عجیب نیست چرا که تئاتر برایتان اهمیتی ندارد و این جشنواره برای شما با جشنواره کشک‌سابی هیچ فرقی نمی‌کند.

اما یک درخواست؛ شفاف بگویید هزینه‌های جشنواره چطور تامین شده و این همه آرمی که به عنوان حامی و مشارکت کننده در پوستر جشنواره چشم می‌دزدید هر کدام چه سهمی در تامین هزینه‌های جشنواره داشت و وزارت علوم چقدر برای این رویداد هزینه کرد. خوب است بدانیم حالا که یک جشنواره دانشجویی ین همه حامی مالی داشته چقدر از این حمایت‌ها به گروه‌های تئاتر دانشجویی حاضر در جشنواره رسید. خوب است شفاف بگوئید دو داوری که نام‌شان به عنوان حامی مالی ذکر شد چه میزان و چگونه به جشنواره کمک رساندند.

و باز بگوئید میزان کمک‌هزینه گروه‌ها چقدر بوده است؟ این حق دانشجویان است که بدانند.

*سید محمد طباطبائی دبیر اسبق مجمع تئاتر دانشجویان کشور و دبیر ششمین جشنواره تئاتر دانشگاهی



نویسنده: سید محمد طباطبائی