در پی رونمایی از عروسک «سلحشور»، یک هنرمند با سابقه عروسکی، این عروسک را مایه تاسف خواند و گفت کاش آن را ندیده بودم!

پایگاه خبری تئاتر: عادل بزدوده ، کارگردان تئاتر و طراح و سازنده عروسک، در ار ارزیابی عروسک «سلحشور» (نماد عروسکی مسابقات مبارزه جنگجویان ووشو)، گفت: ای کاش این عروسک را نمی‌دیدم، هرچند دیدن آن نشان داد چقدر در انجام کارهای‌مان سهل انگاری می‌کنیم و نگاه غیر کارشناسانه داریم.

او با اشاره به اعلام روابط عمومی فدراسیون ووشو درباره ویژگی‌های ملی این عروسک ادامه داد: مگر کاری دارد که با نوشتن چند جمله، بگویند این عروسک با مشورت هنرمندان طراحی شده و در طراحی آن نگاه به ببر ایرانی لحاظ شده است. گفتن چنین جملاتی هزینه ای ندارد، نه کنتوری می‌اندازد و نه کسی یقه‌شان را می‌چسبد.

بزدوده با ابراز تاسف از اینکه طراحی و ساخت این عروسک ، سهل انگارانه انجام شده است، یادآوری کرد: در بسیاری رویدادها مانند المپیک نمادهای بسیار زیبایی طراحی و ساخته شده‌اند که جهانی هستند و در دوره برگزاری المپیک، حس و حال آدمی را عوض می‌کنند.

این مدرس تئاتر ابراز تاسف کرد: با ساخت چنین عروسک‌هایی هم به آن نماد مورد نظر بی‌احترامی می‌شود و هم رشته هنری ما را سخیف می‌کنند و دنیای عروسکی را به قهقرا می‌کشانند. در حالیکه عملکرد آن تشکیلات ورزشی باید خود، الگویی برای دیگران باشد که متاسفانه چنین نیست.

او یادآوری کرد: چند سال پیش طی یک همکاری با ایرانسل و یک شرکت تبلیغاتی ، قرار شد سه عروسک تن پوش را برای سه تیم مهم فوتبال، استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی طراحی کنم و برغم قرارداد رسمی که میان ما بود، بر اثر اختلاف این دو بخش، این همکاری ملغی شد چراکه متاسفانه همه چیز مناسبتی است و بوی پول می‌دهد.

بزدوده که در کارنامه هنری‌اش طراحی و ساخت عروسک «زی زی گولو» را دارد، با ابراز دلگیری از کیفیت عروسک «سلحشور» افزود: این عروسک نه نماد ببر ایرانی است و نه نماد ورزش ووشو بلکه عروسکی الکن است در حالکیه می‌توانست نشان‌گر خیلی عناصر باشد.

این کارگردان تئاتر که پیش از کرونا قصد داشت نمایشی را در کانون پرورش فکری روی صحنه بیاورد، تاکید کرد: به هیچ وجه به اجرای تئاتر فکر نمی‌کنم. بیش از هر چیز سلامت مردم و بویژه کودکان برایم مهم است. متاسفانه در این مدت به ارقام مرگ هموطنان‌مان عادت کرده‌ایم و این مصیبت بزرگی است که به سادگی از کنار آن رد می‌شویم. امیدوارم زمامداران کشورمان نسبت به سلامتی و جان مردم احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

گفتنی است روز شنبه 19 تیر ماه در خبری که از سوی روابط عمومی فدراسیون ووشو منتشر شد، اعلام شد از ماسکوت (نماد عروسکی) مسابقات WWF مبارزه جنگجویان ووشو به عنوان اولین کاسپلی cosplay ورزشی در ایران در حاشیه مراسم کلنگ زنی پروژه توسعه آکادمی ملی ووشو رونمایی شد.

این رونمایی با حضور مهدی علی‌نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، امیر صدیقی رئیس فدراسیون ووشو، کاوه احمدی مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش، مهدی پاکدل رئیس فدراسیون هندبال و جمعی از اعضای خانواده ووشو صورت گرفت.

این عروسک که با انتخاب کاربران فضای مجازی، «سلحشور» نام دارد نماد اصلی مسابقات است. طرح اصلی این نماد عروسکی برگرفته از ببر به عنوان یکی از نمادهای اصلی ووشو و هنرهای رزمی بوده و با استعاره از ببر ایرانی ساخته شده است.

طراحی این نماد با همکاری جمعی از استادان دانشگاهی و فعال حوزه طراحی شخصیت و مدلینگ بعد از انجام مطالعات و تحقیقات لازم به صورت انحصاری برای فدراسیون ووشو صورت پذیرفته است.

 


منبع: خبرگزاری ایسنا