یکی از سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن با بیان اینکه ستاد برگزاری این رویداد با اجرای تمام تشریفات و بخش‌های مختلف جشنواره، تقریبا کرونا را شکست داده است می‌گوید، با این وجود نکته قابل توجه سطح متوسط بسیاری از فیلم‌های این فستیوال است که لذت چندانی برای مخاطب تشنه سینما به جا نمی‌گذارند.

پایگاه خبری تئاتر: غلامرضا موسوی از جمله سینماگرانی است که پیش‌تر سابقه حضور در جشنواره کن را داشته و امسال در هفتاد و چهارمین دوره این رویداد سینمایی که پس از یک سال تعطیلی و با چند ماه تاخیر در حال برگزاری است، شرکت کرده از تجربه این جشنواره در دوران کرونا صحبت کرد.

این تهیه‌کننده سینما که مدتی قبل هم فیلم «قصیده گاو سفید» را در جشنواره فیلم برلین داشت، بیان کرد: امسال مسئولان برگزاری جشنواره کن تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با کمک دولت بعد از یک دوره برگزار نشدن جشنواره، هفتاد و چهارمین دوره را باهمان تشریفات و روش‌های گذشته برگزار کنند، یعنی در حقیقت جشنواره کن به نوعی توانسته کووید ۱۹ را شکست دهد و جشنواره را به شیوه سال‌های قبل برگزار کند. تنها تفاوت این است که یک‌سری پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شوند از جمله اصلی ترین نکته که به ورود مسافرین مربوط می‌شود و امکان ورود به فرانسه با ویزای توریستی مثل سابق وجود ندارد و بر اساس نظر دولت کسانی می‌توانند وارد فرانسه شوند که یکی از چهار واکسن معروف اروپا را تزریق کرده باشند. البته طبق هماهنگی انجام شده میان مسولان جشنواره با دولت فرانسه از آنجا که تمام شرایط ورود به فرانسه در شرایط کرونایی از جمله واکسن یا هفت روز قرنطینه ممکن نبود، قرار بر انجام تست کرونا در هر ۴۸ ساعت یک بار شده که تست هم در یک محل وسیع و به صورت رایگان انجام می‌شود و مهمانان با کارتی که در اختیار دارند می‌توانند تست دهند و بعد از پنج - شش ساعت پاسخ آن را از طریق ایمیل خود دریافت کنند.

او افزود: البته در مرکز جشنواره همه موظف به زدن ماسک هستند ولی با این حال در میان تست‌هایی که گرفته می‌شود، طبق اعلام جشنواره به طور متوسط روزانه سه تا چهار تست مثبت است و نکته جالب اینجاست که جواب این تست فقط برای ورود به کاخ جشنواره و بازار ضروری است و چک می‌شود، اما برای سالن‌های اکران فیلم چیزی نمی‌خواهند، آن هم در حالی که دو سالن بزرگ جشنواره یعنی لومیر و دِبوسی با ظرفیت بسیار بالا هنگام نمایش فیلم‌های پرمخاطب، با جمعیت انبوه و بدون فاصله کاملاً پر می‌شوند.

وی با اشاره به خدمات متفاوتی که امسال از طریق تلفن همراه به شرکت‌کنندگان در جشنواره داده می‌شود از جمله تهیه بلیت که دیگر به ایستادن در صف نیازی ندارد و در صورت حضور نیافتن برای تماشای فیلم هم باید حتما کنسلی اعلام شود، ادامه داد:‌ دست‌اندکاران جشنواره سعی کرده‌اند تمام تشریفاتی که بزرگی این رویداد را نشان می‌دهد امسال هم داشته باشند، مثل حضور عکاسان در محل فرش قرمز، گارد ویژه، تشریفات و ماشین‌های ویژه برای مهمان‌های خاص و نیز مردم علاقه‌مندی که با صندلی و نردبان پشت نرده‌ها در انتظار دیدن هنرمندان مورد علاقه خود می‌ایستند. نکته جالب اینجاست که کن در فصل تابستان مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد، چون در اردیبهشت‌ماه شرایط آب و هوایی فرق می‌کند و مسافران تابستانی کمتر هستند اما الان بجز مهمانان جشنواره، مسافران خود کن هم حضور دارند که در خارج از محوطه جشنواره هم افراد بدون ماسک تردد می‌کنند.

موسوی با اشاره به کاهش قابل توجه حضور خبرنگارها در جشنواره امسال، درباره فیلم‌های دوره هفتاد و چهارم جشنواره کن گفت: امسال استقبال از همه فیلم‌ها خوب بوده و نسبتاً تماشاگران خوبی دارند گرچه به‌خاطر شرایط کرونا و ضوابط ورود به فرانسه تعداد کل تماشاگران نسبت به گذشته کمتر شده است. ما از ایران دو فیلم اصغر فرهادی و پناه پناهی را داریم ولی در میان فیلم‌های خارجی نکته عجیب برای من، سطح کیفی فیلم‌ها بود یعنی با توجه به علاقه‌ای که به تماشای فیلم بعد از حدود دو سال تعطیلی سینما داشتم، شگفت‌زده و متاسف شدم که از بین 18 فیلمی که تا به حال دیده‌ام بیشتر آن‌ها در حد متوسط بودند و حتی فیلم شون پن هم راضی‌کننده نبود. این در حالی است که با اطمینان می‌توانم بگویم بیشتر آن‌ها از برخی فیلم‌های تولید شده در ایران ضعیف‌تر هستند و شاید یک سهمیه‌بندی سبب می‌شود که از یک کشور فیلم‌های بیشتری نباشد، اما معتقدم در بسیاری موارد تولیدات جدید سینمایی ایران یک سر و گردن بالاتر از سینمای خیلی از کشورهاست و این را برای تعارف هم نمی‌گویم چون من فیلم را برای لذت بردن تماشا می‌کنم.

او در پایان با اشاره دوباره به برگزاری جشنواره کن با همان ابهت خاص خود گفت:‌ تنها بخش جشنواره که رونق سال‌های قبل را ندارد بازار است که اصلا در بخش فیزیکی پربار نیست. البته سال گذشته تنها بخشی از جشنواره کن که برگزار شد (به صورت مجازی) همین بازار بود و امسال هم به صورت مجازی و هم فیزیکی برگزار شده اما طبیعتاً کسانی که در مقایسه با دوره‌های قبل شرکت کرده‌اند به نظرم به نصف رسیده‌اند، مثلاً از ایران بسیاری از پخش‌کننده‌ها در هر دو بخش خصوصی یا دولتی حضور ندارند و تنها غرفه‌ای که از ایران دیدم شرکت آریا انیمیشن بود که بیشتر در حوزه تولید و ساخت انیمیشن فعال است.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نویسنده: پرستو فرهادی