یک منتقد ضمن ضعیف شمردن سریال «دودکش ۲» و برشمردن ایرادهای متعدد در فصل جدید، این سریال کمدی را در میان دیگر مجموعه های ضعیفی که این روزها آنتن شبکه‌های سیما را پر کرده‌اند، «گل سرسبد» نامید!

پایگاه خبری تئاتر: محمدتقی فهیم درباره سریال «دودکش۲» گفت: واقعیت این است که وضعیت تلویزیون به لحاظ سرگرم سازی چندان رضایت بخش نیست. «دودکش۲» هم سریال خوبی نشده است، اما اگر قرار باشد از میان سریال‌های ضعیفی که در این شرایط کرونایی و خانه نشینی پخش می‌شود، مردم یکی را انتخاب کنند، «دودکش ۲» انتخاب بهتری است و می‌تواند گل سرسبد باشد!

او با انتقاد از فصل دوم سریال «دودکش» ادامه داد: «دودکش ۱» را محمد حسین لطیفی ساخت و بعد از آن «پادری» را ساخت اما چون تمایلی به ادامه دار کردن سریال نداشت و معتقد بود ادامه ها خوب در نمی‌آید، نامش را به «پادری» تغییر داد. «دودکش ۲» ساخته برزو نیک نژاد، نسبت به فصل اول و حتی «پادری» کار ضعیفی است. «دودکش ۱» و «پادری» اگر چه ضعف‌هایی داشتند اما هر دو قابل قبول بودند؛ این در حالی است که متاسفانه «دودکش۲» فاقد عناصر جذاب و پرکشش است.  در ساخت ادامه سریال‌ها که عموما خوب درنمی‌آید (به جز «نون خ» و «پایتخت») عموما دوستان بر اساس همان عناصر و کلیشه‌های جواب داده ی فصل‌های اول جلو می‌روند؛ در حالی که ادامه سریال باید مستقل باشد و در عین حفظ کاراکترها با ویژگی‌های ثابتشان، سریال باید دارای ویژگی‌های جدیدی هم باشد. باید کار تازه جلوه کند و وقتی تماشا می کنیم احساس کنیم چیز نویی می‌بینیم. در «دودکش۲» ما نوگرایی نمی‌بینیم و حتی از نظر داستان پردازی و پرداخت شخصیت‌ها کار عقب رفت دارد.

فهیم با بیان اینکه حتی ویژگی‌هایی که باعث شده ما به شخصیت‌های «دودکش» علاقه‌مند شویم در این فصل دچار افت شده است، افزود: مثلا در کنار دو شخصیت اصلی سریال یعنی نصرت و فیروز، شخصیت بهروز نمک سریال بود اما در این فصل شخصیت بهروز نزول پیدا کرده است. خواسته‌اند که کار را تغییر دهند و در این مسیر به سمت شخصیت‌های چاق و لاغر و خنگ بازی یک شخصیت و کپی برداری از لورل و هاردی رفته اند؛ در حالی که زمین تا آسمان با آن‌ها متفاوت هستند و قادر نیستند همچون فضایی را ایجاد کرده و همچون عناصر جذابی را ارائه دهند. شخصیت بهروز خنگ تر شده است؛ این چه میمیک صورتی است؟ مگر با حرکت چشم و ابرو عاشقش می‌شوند؟ بهروز را ناقص کرده‌اند.

نقد سریال دودکش 2

این منتقد در نقد دو شخصیت‌ اصلی داستان گفت: کل کل دو شخصیت اصلی یعنی نصرت و فیروز در فصل اول در دل یک داستان قوی پیش می‌رفت. کل «دودکش ۱» بر کل کل این دو استوار نبود و هر کدام مسیر زندگی خود را داشتند. اما در این فصل نصرت کار اینترنتی می‌کند و مثلا این نوگرایی نویسنده‌ها بوده است. فعالیت نصرت در هلدینگ، در فصل اول خیلی هوشمندانه بود. خطر اقتصادی جدی در جامعه ما را گوشزد می‌کرد اما در این فصل بحث فضای مجازی و فالوور و این داستان هاست که الان همه بلدند. هلدینگ را هر کسی نمی‌شناخت اما فضای مجازی را همه آدم ها می‌دانند. فیروز از طرفی آنقدر خنگ است که درباره فضای مجازی نمی داند و از طرفی اصطلاحاتی به کار می‌برد که انگار در این زمینه دانشمند است! اینها همه نقص پرداخت است.

نقد سریال دودکش 2

او افزود: بردن فضای سریال به سمت فضای مجازی آسیب جدی به کار زده است؛ زیرا الان بچه‌های کوچک هم می‌دانند که ساز و کار این فضا چیست. اما هلدینگ‌ها هنوز هم دارند کار می‌کنند و صدمه جدی به جامعه می‌زنند؛ اگر سریال در همان فضا روایت می‌شد و در این زمینه در دل داستان درباره این مجموعه اقتصادی افشاگری می‌کرد، کار ارتقاء پیدا می کرد.

فهیم مثلث فیروز و نصرت و بهروز را از دست رفته‌ دانست و در ادامه عنوان کرد: زنان سریال هیچ حرفی برای گفتن ندارند. همسر فیروز با بازی خانم سیما تیرانداز گاهی هم که می خواهد عرض اندامی ‌کند، به سمت ابلهیت می‌رود؛ در حالی که در «دودکش ۱» در جاهایی درست و حسابی ورود می‌کند و کمک کننده است. همسر نصرت هم که زنی کم هوش است.

نقد سریال دودکش 2

این منتقد همچنین درباره ضعف پرداختن به مشاغل در «دودکش ۲» بیان کرد: قالیشویی تاثیری در سیر داستان ندارد. سریال به لحاظ داستانی فلج است. چند قسمت درباره تحویل چند فرش و رفتن به سر خاک بود و حتی یک موقعیت کمیک هم ایجاد نشد. فقط دائما همان اصطلاحات قبلی مثل آمپاس و عنر عنر و ... تکرار می‌شد. در «دودکش۱ » من در بخش هایی قاه قاه می‌خندیدم. این فصل را هم تاکنون کامل دیده‌ام اما یک صحنه هم برایم خنده دار نبود. نه صحنه خنده داری بود و نه وارد فضای درام و تراژیک شدیم. در جاهایی کمدی با لحظات تراژیک معنا پیدا می‌کند. در این فصل، شغل دیگر معنایی ندارد؛ در صورتی که در همه کارهای نمایشی مثل جامعه، آدم‌ها با شغلشان شخصیت و اعتبار پیدا کرده و آدم خوب یا بدی می‌شوند. اما در «دودکش ۲» شغل دیگر نقشی ایفا نمی‌کند. اینکه فیروز شبی سه بار بگوید «با کمتر از نیم قرن تجربه» دیگر به کار نمی‌آید و آمپاس و قمپزهایش هم دیگر به دردرنمی‌خورد.

نقد سریال دودکش 2

او درباره کارگردانی سریال هم گفت: شاید بشود در بخش کارگردانی امتیازهایی به سریال داد اما متن و داستان و پرداخت شخصیت‌ها تکراری است و نسبت به فصل اول هم عقب است. فضاهای داخلی خوب است اما در فضاهای بیرونی آقای نیک نژاد بی دقتی کرده است. در فضاهای بیرونی اشکالات لنزی و میزانسنی وجود داشت. نیک نژاد کارگردان بدی نیست اما این سریال را اگر در این فصل خودش می‌نوشت شاید امتیاز بیشتری می‌گرفت.

فهیم در پایان در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا این امید وجود دارد که سریال‌های ادامه دار که در فصلی نزول پیدا می‌کنند، در فصل‌های آتی ارتقاء پیدا کرده و بار دیگر پرمخاطب شوند؟ گفت: اگر داستان پیدا کنند بله، درست می‌شود. اول باید داستان پیدا کنند و بعد داستان را سوار فضا و شخصیت‌های قبلی کنند؛ نه اینکه بگویند ما این شخصیت‌ها و فضاها را داریم و همین طور پیش بروند و بسازند.


منبع: خبرگزاری ایسنا