کارگردان نمایش «اسطرلاب» که در ادامه روند افزایشی بیماری کرونا مجبور به لغو اجراای خود شد نسبت به طرح حمایتی ۳ تا ۵ میلیون تومانی اداره کل هنرهای نمایشی واکنش نشان داد.

پایگاه خبری تئاتر: پیش از ظهر امروز خبری منتشر شد که قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی از تخصیص کمک هزینه حمایتی به منظور جبران بخشی از خسارت‌های گروه‌های مورد تایید اداره کل هنرهای نمایشی که از دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی و اجرای خود را طی ۲ هفته اخیر تعطیل کردند، خبر داد. در این خبر اعلام شد پس از شناسایی گروه‌های متضرر از تعطیلی سالن‌ها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی، مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال به گروه‌های نمایشی تهران و ۲۰ میلیون ریال به گروه‌های نمایشی دیگر استان‌ها اختصاص یابد.

یکی از نمایش‌هایی که از زمان شروع پیک پنجم کرونا اجراهای آن متوقف شد، نمایش «اسطرلاب» به کارگردانی صدرا صباحی است که در سالن ایرانشهر روی صحنه بود.

این کارگردان در واکنش به تخصیص این رقم حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: این تصمیم‌گیری واقعا عجیب است و جای سوال دارد. من اگر بخواهم فقط درباره نمایش «اسطرلاب» صحبت کنم، اجراهای ما در کمترین حالت خود شبی ۳ میلیون بلیت می‌فروخت و شب‌هایی هم داشتیم که تا ۶ میلیون بلیت فروخته‌ایم حالا برای این مدت تعطیلی می خواهند ۵ میلیون حمایت مالی کنند!
او افزود: برای من واقعا عجیب است الان اداره کل هنرهای نمایشی چه اعدادی را در هم ضرب یا تقسیم کرده که به این ارقام رسیده‌ است؟ آن هم اجرای گروهی که بیش از ۱۴ روز تعطیل بوده و اعضای آن گروه به ۲۰ نفر می‌رسد.

این کارگردان جوان تئاتر تاکید کرد: آقای آشنا مگر خود از اهالی تئاتر نیستند و مگر نمی‌دانند که یک نمایش از یک گروه تشکیل شده است که در کمترین حالت ممکن بیش از ۱۰ نفر اعضای عضو باشند. این رفتار صرفا نشان دهنده این است که بگویند ما یک کمکی کرده‌ایم و دیگر کاری ندارند این شکل حمایت‌ها چقدر مفید است.

صباحی در پایان عنوان کرد: در این روزهایی که تئاتر و هنرمندان این حوزه به دلیل کرونا به شدت متضرر شده‌اند، جا دارد از اداره کل هنرهای نمایشی بپرسیم مگر چند نمایش اجرایشان لغو شده که بودجه‌ای در اختیار ارشاد نیست تا بتواند همه این گروه‌ها را حمایت کند؟ نزدیک به سه هفته است که اجراها لغو شده و همچنان هم زمان بازگشایی سالن‌های تئاتر دولتی مشخص نیست. کاش به این موضوع هم توجه شود که بچه‌های تئاتر بار دیگر بلاتکلیف هستند و این شکل حمایت‌ها اتفاق مثبتی برای ضررهایی که در این دوران پاندمی کرونا به تئاتر زده، نیست.


منبع: خبرگزاری صبا
نویسنده: فاطمه شوقی