«روزنه آبی تئاتر» در این هفته و در قسمت «چگونه ساعدی بخوانیم» به آثار نمایشی غلامحسین ساعدی می ‌پردازد که به گفته ناقدان یکی از سه نمایشنامه ‌نویس برتر ایران در کنار اکبر رادی و بهرام بیضایی است. ساعدی به گفته رضا براهنی از رادی و بیضایی مدرن ‌تر بوده است.

پایگاه خبری تئاتر: غلامحسین ساعدی از نمایشنامه «از پا نیفتاده‌ها» و «لال‌بازی‌ها» گرفته تا «ماه عسل» بیست نمایشنامه در کارنامه خود دارد. او با هشت مجموعه داستان و پنج رمان در داستان ‌نویسی مانند سید محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، هوشنگ گلشیری، احمد محمود، بزرگ علوی و دیگران داستان ‌نویسی بومی و مدرن ایرانی را بنیان گذاشتند. غلامحسین ساعدی چهار فیلمنامه هم دارد که مهم ‌ترین آنها «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی است. ساعدی به تشویق جلال آل‌ احمد تک ‌نگاری ‌هایی هم درباره جاهای دورافتاده و کمتر شناخته ‌شده ایران نوشته و در نشریه ‌ها و مجله‌ های فرهنگی و هنری هم فعالیت مستمری داشت.

علی شمس، نویسنده، مترجم و کارگردان درباره واژه‌ گزینی‌ و شخصیت ‌پردازی ساعدی، پیام لاریان، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره نگاه طنزآلود و انتقادی و متفاوت ساعدی، مهرداد خامنه ‌ای، نویسنده و کارگردان تئاتر از پیشنهاد های ساعدی برای ادبیات نمایشی امروز ایران، محمد حسن خدایی، منتقد تئاتر درباره نگاه سیاسی و متعهد ساعدی، بهزاد صدیقی، منتقد و کارگردان تئاتر درباره خوانش معاصر از ساعدی، امین خرمی، منتقد، گوینده و خبرنگار تئاتر از تأثیرات ساعدی بر نمایشنامه‌نویسی امروز ایران، سید حسین رسولی، روزنامه‌نگار، پژوهشگر و منتقد تئاتر و احسان زیور عالم، نویسنده، پژوهشگر و منتقد تئاتر  نیز از چگونه خواندن ساعدی می‌گویند. برنامه «چگونه ساعدی بخوانیم» پنجشنبه ۳۱ تیر ساعت ۱۲ در پلتفرم‌های کست باکس، شنوتو، انکور، اسپاتی فای و اینستاگرام منتشر خواهد شد.

این برنامه را سید حسین رسولی اجرا و کارگردانی می‌کند و مدیریت ضبط پروژه نیز بر عهده ندا کوهی است.