در حالی به روزهای پایانی دولت دوازدهم و روی کار آمدن دولت جدیدنزدیک می‌شویم که گمانه‌زنی‌ها درباره وزارتخانه‌های متعدد درجریان است. یکی از این وزارتخانه‌ها هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی به روزهای پایانی دولت دوازدهم و روی کار آمدن دولت جدید نزدیک می‌شویم که گمانه‌زنی‌ها درباره وزارتخانه‌های متعدد درجریان است. یکی از این وزارتخانه‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

تاکنون نام‌های زیادی برای صدارت در این وزارتخانه شنیده شده است. پیگیری‌ها حاکی از این است که گزینه‌های متعددی در دستور تیم پنج نفره ارزیاب این وزارتخانه قرار گرفته است و در دو سطح به نتایجی رسیده است. تیم پنج نفره گزینه‌های وزارت ارشاد را ارزیابی کرده است از خبرگان حوزه فرهنگ و مدیران فرهنگی کشور هستند.

در سطح اول این بررسی‌ها گزینه‌هایی چون عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما، علیرضا مختارپور دبیرکل فعلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور، محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران و محمدمهدی اسماعیلی معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار دارد. در میان این گزینه‌ها شانس محمدمهدی اسماعیلی برای ورود به وزارت ارشاد از سایر گزینه‌ها بیشتر است.

عزت الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما و نامزد انتخابات در این دوره ریاست جمهوری اسلامی بود که به دلیل عدم احراز صلاحیت از رقابت بازماند. او در بعد از پایان دوره‌اش در صداوسیما عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی شد و گعده‌های صبحگاهی با اهالی فرهنگ و هنر و سیاست برقرار کرد. ضرغامی بی پرده درباره مسائل کشور نظر می‌داد و حتی برخی تصمیمات قبلی دوران مدیریتی خود را هم به چالش می‌کشید.

علیرضا مختارپور دبیرکل فعلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور است که تقریباً از ابتدای دولت حسن روحانی در این سمت قرار دارد. معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم عضویت در هیأت امنای مجمع ناشران انقلاب اسلامی مدیریت انتشارات اهل قلم، مدیریت اداره کتاب وزارت ارشاد، مدیریت انتشارات امیر کبیر و مدیر انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب از دیگر سوابق وی است.

محسن پرویز پزشک و رئیس انجمن قلم ایران است. او بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره وزارت صفارهرندی بود. در دوره وی جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد به عنوان گران‌ترین جایزه ادبی ایران پایه گذاری شد.

محمدمهدی اسماعیلی معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و استاد دانشگاه تهران است. وی دارای دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او سه کتاب تألیف کرده و مقاله‌های متعددی منتشر کرده است. وی مشاور فرهنگی رئیس قوه قضائیه در دوران ریاست آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه بود.

در سطح دوم کارگروه پنج‌نفره نیز نام‌هایی چون محمد سرشار رئیس شبکه پویا، وحید یامین‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی سازمان تبلیغات، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب و سیداحمد عبودیتان رئیس بنیاد خاتم‌الاوصیا به چشم می‌خورد.

در حالی بررسی‌ها پیرامون توانمندی گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی مسئولیت وزارت ارشاد ادامه دارد که این وزارت خانه با چالش‌های جدی روبروست. از جمله مهم‌ترین چالش‌ها از دست دادن حکمرانی در حوزه‌های مختلف خصوصاً در فضای مجازی و سایبر است. جدای از اینکه ارشاد رقبای جدی در این حوزه دارد، ظاهراً در یک دهه گذشته هم تلاشی جدی برای اعمال حکمرانی در این عرصه نکرده است. نکته دیگر اینکه وزارت ارشاد در سالهای اخیر بدل به سازمانی صرفاً مجوز دهنده شده است و حتی توانایی دفاع از مجوزهای خودش را هم ندارد. ضعف ارشاد در این حیطه باعث ورود بازیگران جدید در این عرصه شده است.


منبع: خبرگزاری مهر