منوچهر شجاع طراح صحنه تئاتر بر لزوم بازنگری بر قراردادهای تیپ هنرمندان تئاتر و احیای کارگاه‌های دکور و لباس تأکید کرد.

پایگاه خبری تئاتر:  این هنرمند تئاتر در پی اعلام خبری از سوی معاونت هنری مبنی بر بستن قرارداد با گروه‌های نمایشی به خبرنگار تئاتر ایسنا، گفت: چند سال پیش که قرارداد تیپ مطرح شد، ایرادات و اشکالاتش مشخص شد. بنابراین در دوره جدید حتما باید بازنگری کارشناسانه‌ای درباره آن انجام شود و اصناف تئاتری به طور جداگانه قرارداد مربوط به صنف خودشان را بازنگری کنند.

طراح صحنه نمایش «هم‌هوایی» یادآور شد:‌ همان‌طور که برخی از دوستان هم اشاره کرده‌اند، در نسخه قبلی قرارداد تیپ، تعادل‌سازی وجود نداشت، به همین دلیل در همان دوره کوتاهی که این قرارداد اجرا شد، مشخص شد ایرادات زیادی دارد.

شجاع با اشاره به مشکلات نسخه پیشین قرارداد تیپ تصریح کرد: در آن نسخه بخش مربوط به طراحان، اعم از طراحان صحنه، لباس، نور، گریم، موسیقی و... هیچ‌کدام جداگانه تفکیک نشده بود، بلکه عنوان کلی طراح صحنه و لباس در نظر گرفته شده بود و همین موضوع گروه‌ها را دچار مشکل می‌کرد. در حالی که در سال‌های اخیر علاوه بر این تخصص‌ها، تخصص دیگری به عنوان طراح صدا هم اضافه شده و این تفکیک حتما باید انجام بشود.

طراح صحنه نمایش «مرد بالشی» اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات نسخه قبلی، دیده نشدن دستیاران بود چرا که یک طراح حتما دستیار دارد اما هیچ تعرفه‌ای برای دستیاران طراحی در نظر گرفته نشده بود و طراح خود باید مبلغی را به عنوان دستمزد دستیارانش در نظر می‌گرفت که همین موضوع گروه‌های نمایشی را دچار مشکل می‌رکد.

او در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از معضلات این بود که به گروه‌ها مبلغی با عنوان کلی هزینه تولید پرداخت می‌شد که این مبلغ شامل هزینه‌های ساخت دکور، دوخت لباس، تهیه آکسسوار و... می‌شد و خود گروه‌ها باید برای هر یک از این موارد مبلغی را از همان عنوان کلی در نظر می‌گرفتند و همین مسئله باعث می‌شد تا بخش‌هایی مانند طراحی ضربه بخورد زیرا عملا بعضی از گروه‌ها تمام آن مبلغ را صرف این امور نمی‌کردند بلکه مسئله طراحی، اولویت آخرشان بود و از آنجا که مدیریت هزینه‌کرد این مبلغ بر عهده خودشان بود، آن را در جاهای دیگر هزینه می‌کردند که همین موضوع باعث افت کیفی طراحی صحنه و لباس و حتی گریم و حتی نور هم شد.

شجاع در ادامه صحبتش با اظهار تأسف از تعطیلی کارگاه‌های دکور و لباس در سال‌های گذشته یادآور شد: با تعطیلی این کارگاه‌ها مرکز هنرهای نمایشی ساخت دکور و لباس را به خود گروه‌ها سپرد و بسیاری از گروه‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید آثارشان، به این بخش‌ها اهمیت نمی‌دادند. بنابراین به موازات بازبینی قرارداد تیپ، باید راه‌اندازی این کارگاه‌ها نیز آغاز شود چرا که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

طراح صحنه نمایش «دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد» به پیامدهای دیگر تعطیلی کارگاه‌های دکور و لباس اشاره و تصریح کرد:‌ عده‌ای متخصص در این کارگاه‌ها فعال بودند که با تعطیلی شدن‌شان، پراکنده شدند و به سراغ کارهایی رفتند که در تخصص‌شان نبود. در حالی که با احیای این کارگاه‌ها و بازگردان آن متخصصان، بخشی از نگرانی گروه‌های نمایشی برطرف خواهد شد. ضمن اینکه قطعات دکور نمایش‌ها می‌توانند آرشیو شود و در کارهای بعدی دوباره مورد استفاده قرار بگیرد. همچنان که در سال‌های گذشته فضایی برای نگهداری دکورها وجود داشت و هزینه تولید تئاتر کمتر بود.

شجاع در پایان صحبتش اظهار امیدواری کرد در بازنگری جدید قرارداد تیپ تمام جوانب کار لحاظ شود تا گروه‌های نمایشی با مشکلات کمتری به فعالیت‌شان ادامه دهند.

این طراح صحنه این روزها مشغول طراحی صحنه دو نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا و «مرگ فروشنده» اثر نادر برهانی‌مرند است که هر دو از نیمه دوم آبان‌ماه به صحنه خواهند رفت.