شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در یادداشتی نسبت به گزارش شفاف سازی عملکرد مالی اداره کل هنرهای نمایشی واکنش نشان داد و خواستار شفافیتی زلال و دقیق با جزئیاتی واقعگرا در این زمینه شد.

پایگاه خبری تئاتر: شهرام گیل آبادی نویسنده و کارگردان و مدیرعامل خانه تئاتر در یادداشتی نسبت به گزارش شفاف سازی عملکرد مالی اداره کل هنرهای نمایشی واکنش نشان داد.

در یادداشت گیل آبادی آمده است:

«بسم الله

جناب آقای آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی

با سلام و احترام

از کودکی در این حرفه در اوج روزهای بی چیزی شهرستان کار کرده ام و همیشه با سری بالا و با شرف به زیست خود ادامه داده ام. شاید اگر معلمی در دنیای انسان خدا نبود نفس کشیدنم سخت می شد. همیشه زیستی شفاف و روشن بینانه داشته ام و هر شفافیتی را ودیعه ای برای پیشرفت دانسته ام. وقتی نشان شفافیت گرایی به میان می آید یعنی صف آرایی در مقابل اغتشاش ویرانگر و عدم مدیریت؛ اما شفافیت باید آنقدر زلال باشد که مانند آب چشمه حتی اندکی شک و شبهه برای هیچ کس پدید نیاورد. خصوصا در زمانه ما که نیک می دانید وجود دارند اندکی قلم به مزد که هم از آخور می خورند و هم از توبره، همان کسانی که هنوز هم گزارش هایشان روی پرونده های خاص آدم ها وجود دارد و همان گزارش ها هم روی خروجی بعضی سایت های معلوم الحال خودنمایی می کند، قلم به مزدانی که البته چهره اپوزسیون به خود گرفته اند.

شفافیت باید جامع و مانع باشد و چند نکته را در خود داشته باشد: ابتدا: اهداف، استراتژی ها و سیاستگزاری؛ دوم: اولویت ها و مدیریت منابع برای رسیدن به سیاست ها؛ سوم: ریز هزینه ها منطبق با اهداف و ...؛ چهارم: نظارت؛ پنجم: ارزیابی و ششم: ارزشیابی ... .

که اگر اینچنین باشد می تواند به توسعه کمک کند اما انتشار ارقامی کلی جز شک و شبهه چیزی به بار نمی آورد. به عنوان مثال در سر فصل پژوهش، از لیست منتشر شده به اصطلاح شفاف سازی عملکرد مالی اداره کل هنرهای نمایشی نام کتاب «ارتباطات تئاتر» تالیف حقیر نیز آماده و در مقابلش ذکر شده است به انتشارات «نوآزما» مبلغ ١٢ میلیون تومان پرداخت شده است. این کتاب که نتیجه بخشی از تحقیقات چند ساله بنده است در آن انتشارات چاپ شده و البته دستمزد بنده به عنوان مولف فقط تعداد ٥٠ عدد کتاب بوده است و این در صورتی است که‌ جشنواره فجر نیز بخشی از این کتاب را خریداری و مبلغش را هم به خود انتشارات پرداخت کرده است.

اما مثال دوم؛ کتاب «شصت و یک» پنجاه نمایشنامه یک دقیقه ای رادیویی البته به همراه سی دی اجرا شده همان پنجاه اثر در انتهای کتاب که با حضور کارگردانان، بازیگران و دیگر عوامل حرفه ای رادیو که ظاهرا ٢٠ میلیون تومان هزینه چاپ آن شده است و اما از این رقم فقط ٣ میلیون تومان به بنده به عنوان حق التالیف پرداخت شده است. آن هم برای بیش از یک سال کار بر روی این اثر. البته خوب است مطلع باشید که این اثر به عنوان یک الگوی پیشرو در رادیو و در اتحادیه رادیو و تلویزیون های آسیا و اقیانوسیه مورد تقدیر قرار گرفته است و به عنوان قالبی نو معرفی شده است.

جناب آقای آشنا اگر شفاف سازی درست و با اسلوب مناسب صورت گیرد شاید تحلیل محتوای آن برای مدیریت و مخاطبان حرفه ای راهگشا باشد؛ اما عکس آن هم صادق است. مطالبه بنده به عنوان یک پژوهشگر و معلم این حوزه شفافیتی زلال و دقیق با جزئیاتی واقعگراست تا بتوان با داده های آن همگان به تحلیلی جامع دست یابند.»