حمیدرضا نعیمی اظهار امیدواری کرد با بازسازی دوباره مجموعه تئاتر شهر ، دیگر شاهد مسائلی مانند اسکان و زاد و ولد حیوانات در این مجموعه نباشیم!

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند تئاترگفت:  متأسفانه مجموعه تئاتر شهر در کنار مشکلات فنی و تخصصی با مسائلی مانند زندگی و زاد و ولد حیوانات هم دست به گریبان است. همچنان که بارها دیده شده است در حین بازی بازیگران در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر، گربه‌ای با فخر و غرور از یک سوی سالن روی صحنه آمده و از سوی دیگر خارج شده‌ است و گویا این گربه، بازیگران و هنرمندان تئاتر را مایملک خود می‌داند!

نعیمی افزود: به هر حال همه ما تئاتری‌ها مایملک گربه‌های تئاتر شهر هستیم، همچنان که سه سال پیش همزمان با اجرای یک نمایش در تالار «سایه» به دلیل بوی مشمئز کننده جسد گربه‌ای که در این تالار از بین رفته بود، بازیگران در فضایی مسموم نفس می‌کشیدند و حتی کارکنان تئاتر شهر نمی‌توانستند این جسد را پیدا کنند.

عضو گروه تئاتر «شایا» تصریح کرد: منظور من از بیان این مسائل این است که یادآور شوم ما تئاتری‌ها در چنین مکانی کار می‌کنیم. نمایندگان مجلس و همه کسانی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند، کافی است یک بار همین گزارش ساده مرا بخوانند و شرمنده شوند که اهالی فرهنگ در چنین مکان‌های غیربهداشتی کار می‌کنند.

نعیمی خاطرنشان کرد: بنابراین حال که مسئولان وزارت ارشاد به بازسازی تئاتر شهر تصمیم گرفته‌اند، اول از همه فکری برای شرایط زاد و ولد این حیوانات بکنند که وضعیت را بسیار خنده‌ناک و در عین حال اسفناک کرده است.

او در ادامه خواستار بروز کردن امکانات فنی در تئاتر شهر شد و توضیح داد: بسیاری از کارکنان واحد نور این مجموعه معتقدند اغلب پروژکتورهای تئاتر شهر در واقع قوطی‌هایی هستند که یک لامپ در آن‌ها گذاشته شده! و بسیار ناراحت کننده است امکانات نوری مجموعه حرفه‌ای مانند تئاتر شهر چنین وضعیتی داشته باشد. از سوی دیگر تمام بلندگوهای سالن‌ها از نظر فنی قدیمی و عقب‌افتاده‌اند.

کارگردان نمایش‌های «سقراط» و «فاوست» با ابراز تأسف از وضعیت دیگر امکانات فنی سالن‌های تئاتر شهر یادآور شد: بسیار دیده شده است حین تمرین حرکتی بازیگران که باید با موسیقی همراه باشد، ناگهان موسیقی قطع شده است. همچنان که در نمایش «رابینسون کروزوئه» این اتفاق افتاد و بازیگران این نمایش ناچار شدند با بشکن حرکات موزون خود را تمرین کنند! با این وصف، مشخص است به لحاظ روحی چه فشاری بر بازیگران تحمیل می‌شود.

نعیمی تأکید کرد: ما از تئاتر شهر انتظار کارهای عجیب نداریم چون نه بودجه‌ای است و نه امکاناتی، اما خواهش می‌کنیم دست کم کف صحنه سالن‌ها سالم شود با تعویض صندلی تماشاگران و جایگزین کردن صندلی‌های راحت، به مخاطبان تئاتر احترام گذاشته شود.

این مدرس تئاتر متذکر شد: در کنار همه این‌ها، سرویس‌های بهداشتی هم باید تعمیر و درست شوند، ضمن اینکه برای برخی از نمایش‌ها، نیازمند دوش هستیم. مثلا وقتی در نمایش «ددالوس و ایکاروس» بازی می‌کردم، به دلیل دکور خاص آن نمایش، تمام تنم پر از براده‌های آهن می‌شد و در چنین شرایطی بازیگر باید بتواند دوش بگیرد در حالیکه تالار سایه دوش نداشت.

وی درباره لزوم مشورت با هنرمندان تئاتر برای تعمیرات و بازسازی تئاتر شهر توضیح داد: نیازی نیست یک مدیر برای این امور با تمام هنرمندان مشورت کند، چرا که با پرس و جوی بسیار، هم زمان را از دست می‌دهد و هم دچار تشتت آرا خواهد شد. اما لازم است یک کارشناس فنی خوب به خدمت گرفته شود که در آغاز نمونه طراحی‌ها را ارائه کند تا مسئولان آن‌ها را بررسی کنند و با کارشناسان فنی هم مشورت کنند و در نهایت این طرح اجرا شود و با این شیوه است که نتیجه قابل قبولی خواهیم گرفت.

حمیدرضا نعیمی در پایان صحبتش ابراز امیدواری کرد: مدیریت تئاتر شهر همان اندازه که مشغول رسیدگی به بازسازی این مجموعه است، برنامه‌ریزی مناسبی هم انجام دهد تا گروه‌های نمایشی زمان خود را از دست ندهند.

او یادآور شد: یکی از بهترین تالارهای ما 40 روز است بیکار افتاده و چه کسی پاسخگوی از دست رفتن زمان هنرمندان تئاتر و از بین رفتن چندین میلیون هزینه‌ای است که می‌شد با اجرای یک نمایش به آن رسید.


منبع: خبرگزاری ایسنا