محمدمهدی اسماعیلی با ۱۸۱ رای‌ موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.

پایگاه خبری تئاتر: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ۲۰ مردادماه فهرست وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که محمدمهدی اسماعیلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قوه مقننه معرفی شده بود.

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی از ۳۰ مردادماه آغاز شد و عصر امروز (چهارشنبه، سوم شهریورماه) با رای‌گیری برای وزیران پیشنهادی به کار خود پایان داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۱ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع، محمدمهدی اسماعیلی را به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب کردند.


پیش‌تر ناصر میناچی (۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹)، عباس دوزدوزانی (۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰)، عبدالمجید معادیخواه (۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱)، سیدمحمد خاتمی (۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱)، علی لاریجانی (۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲)، سیدمصطفی میرسلیم (۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶)، عطاءالله مهاجرانی (۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹)، احمد مسجدجامعی (۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴)، محمدحسین صفار هرندی (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸)، سیدمحمد حسینی (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲)، علی جنتی (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵)، سیدرضا صالحی امیری (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶) و سیدعباس صالحی (۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) در دوره‌های مختلف تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشتند.

محمدمهدی اسماعیلی متولد سال ۱۳۵۴ در شهرستان کبودرآهنگ همدان، دانش‌آموخته دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است. او تحصیلات حوزوی را نیز در کارنامه خود دارد.

از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی اسماعیلی این عنوان‌هاست: معاون فرهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در دولت نهم، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، معاون استاندار اصفهان، عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت نهم، مشاور فرهنگی تولیت آستان قدس رضوی، مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه قضائیه، مدیرکل نظارت سیمای صدا و سیما و مدیرکل برنامه‌ریزی مرکز تحقیقات صدا و سیما.