سه خبر از بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان منتشر شد.

پایگاه خبری تئاتر: 

 حسین طاهری: جشنواره‌ی‌ تئاتر کودک و نوجوان تأثیرگذارترین جشنواره‌‌ی هنری ایران است

حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی به بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان پیام داد.

 این پیام بدین شرح است: "بیکران امید و زندگی روشنای امیدبخش صحنه‌ی تئاتر، در نوبت و گستره‌‌ی کودک و نوجوان، شور و طراوتی تازه می‌گیرد؛ چرا که هر چند تئاتر هدف نیست، اما بی‌تردید محملی توانمند و فرصتی ناب و تأثیرگذار است برای روایت و واسپاری غیرمستقیم، عمیق و ماندگار ارزش‌ها و آیین‌های برآمده از فرهنگ ایران اسلامی، بر خودآگاه تماشا و ضمیر ناخودآگاه کودکان و نوجوانان نجیبی که فردا را بر پایه‌های مواریث و داشته‌های امروز ما می‌سازند.

به این اتکاء، می‌توان جشنواره‌ی‌ تئاتر کودک و نوجوان را تأثیرگذارترین و بنیادی‌ترین جشنواره‌‌ی هنری این خاک اندیشه‌مدار و ارزش‌محور دانست. و هم از این روست که این جانب فروتنانه خواستار آن‌ست که «تأمل، هوشمندی و مسئولیت‌پذیری در نگارش، تدوین، تولید و اجرا»، نقشی پررنگ‌تر و نگاهی جدی‌تر در صحنه‌های تئاتر کودک و نوجوان بپذیرد و این مهم، نکته‌ای‌ست که در پیوست و سایه‌سار مؤلفه‌های این جشنواره، مبنی بر توجه ویژه و خلاقانه به طرح مضامین تربیتی کودک و نوجوان، پیشنهاد می‌شود.

و اما با سپاس صمیمانه از تمامی تلاش‌های به هم پیوسته برای شکوهمندی و کمال این رویداد، با اتکال به لطف خداوند، بر این موضع امیدوارانه تأکید می‌کنم که اگر با باوری پویا و گسترده، پنجره‌های ظریف تئاتر کودک و نوجوان را به ظرافت‌های بی‌بدیل صحنه‌ی‌ آموزه‌های معنوی و اخلاقی حاضر در متن فرهنگ و ادب این سرزمین و سیره‌ی معصومین (ع) بگشاییم؛ آفتاب سعادت و آزادگی، سربلندتر و بی‌دریغ‌تر از همیشه، به فردای خاک ما خواهد تابید."

 تئا‌تر کودک و نوجوان همدان  16 مهرماه افتتاح  خواهدشد

نمایشگاه عکس و پوستر بیست ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان ۱۶ مهرماه در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی همدان افتتاح خواهدشد.

 این نمایشگاه که حاصل فعالیت های یک سال طراحان و عکاسان فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان است از ۱۶ تا ۲۱ مهرماه  از ساعت ۱۰ تا ۱۷ در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی همدان برای بازدید عموم دایر خواهدبود.

 مسعودشاهی: مدیریت کلان فرهنگی باید در حوزه کودک مدیریت جهادی داشته باشد

دبیر بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک از مدیریت کلان فرهنگی خواست تا با کنار هم آوردن دستگاههای مختلفی که در امر کودک موثر هستند، تجمیع قوا داشته باشند.

مهدی مسعودشاهی گفت: تئاتر کودک می تواند به عنوان پایه و اساس تعلیم و تربیت قرار بگیرد و یکی از موثرترین و مهمترین ابزار آموزشی باشد. مدير اسبق مركز هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار همکاری نهادها و تشکیلات دخیل در موضوع تئاتر شد و افزود: تئاتر یک جریان فراگیر است و مراحل مختلف سنی را دربر میگیرد؛ لذا نهادها و تشکیلات مختلفی که در این امر دخیل هستند باید وارد عرصه شوند تا این جریان به خوبی راه اندازی شود و رشد مناسبی نیز داشته باشد.

دبیر جشنواره بیست و هشتم فیلم کودک که پیش از این سابقه مدیریت تئاتری داشته است، به بررسی جشنواره های مرتبط با کودکان در دو حوزه تئاتر و سینما پرداخت و یادآور شد: تئاتر و سینما، هردو از یک آبشخور فرهنگی استفاده می کنند؛ فرهنگی که دانش و مبانی اعتقادی اش برای تعلیم و تربیت خانواده ها به صورت زیربنایی است. مسعودشاهی ادامه داد: اگر برای جشنواره فیلم کودک تلاش و برنامه ریزی شد، این همت در بخش تئاتر نیز باید صورت بگیرد؛ کما اینکه برنامه ریزی برای جشنواره های تئاتر بسیار راحت تر، ارزان تر و با شرایط بهتری خواهد بود.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد مدیریت های کلان فرهنگی باید اهتمامی داشته باشند تا با کنار هم آوردن دستگاههای مختلفی که در این امر میتوانند موثر باشند، تجمیع قوا داشته باشند تا با مدیریت جهادی در این حوزه برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

دبير ادواری از جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، درباره برگزاری جشنواره تئاتر کودک گفت: جشنواره تئاتر کودک می تواند توجه مسئولان را به سمت موضوع تئاتر کودک و نهادینه کردن آن سوق دهد؛ زیرا همانطور که در خانواده مترصد آن هستیم که شرایط و امکانات رشد و تعالی فرزندان را فراهم کنیم، تئاتر نیز به دلیل آنکه چنین نقشی در جامعه دارد،باید مورد توجه همه قرار گیرد.

گفتنی است بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری پیام دهکردی از 15 مهر ماه مصادف با روز جهانی کودک آغاز می‌شود و تا 21 مهر ماه هم زمان با عید سعید غدیرخم ادامه دارد.