نخستین جلسه مطبوعاتی نهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با حضور حجت الاسلام رحیم جعفری مدیرکل ارشاد استان کردستان و دبیر این دوره و عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان و همچنین حسین طاهری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی و جمعی از اهالی رسانه صبح امروز در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر:  رحیم جعفری دبیر این دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ضمن قردانی از پیگیری و توجه استاندار استان کردستان نسبت به کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری این استان افزود: آقای زاهدی به واقع با توجه جدی و پیگیری مستمر خود باعث شده اند که استان کردستان در یک سال گذشته پیشرفت چشمگیری در حوزه فرهنگی داشته باشد.

ایشان ضمن تشکر از تمامی مدیران اجرایی و فرهنگی استان کردستان خاطر نشان کردند: در این دوره از بیش از بیست و پنج استان مختلف در حدود 178 اثر برای شرکت در جشنواره فرستاده شد که هیئت انتخاب 23 اثر را برای بخش اصلی و 5 اثر را نیز برای بخش آئینی برگزیدند.

جعفری افزود: جشنواره امسال در ده مکان اصلی شهر مریوان به همراه چند روستا وابسته به این شهرستان برگزار می شود و با همکاری که شورای شهر مریوان، هم زمان با افتتاح این دوره جشنواره پارک " شانو " که به زبان کردی معنی تئاتر دارد نیز هممزان افتتحاح خواهد شد.

وی ضمن اعلام علاقمندی شدید مردم استان به مباحث فرهنگی و هنری گفت: مردم این استان علاقه بسیاری به جشنواره مریوان دارند و حتی بسیاری از هنرمندان بدون چشم داشت مالی برای حضور در این جشواره ابراز علاقه کرده اند.

جعفری افزود: برای این دوره سعی داریم موسیقی اختصاصی جشنواره را تهیه و رونمایی کنیم و همچنین در این دوره برای اولین بار بخش آموزش و پژوهش نیز به جشنواره اضافه شده که از حضور اساتیدی از کشور هلند و همچنین هنرمندانی از ایران دراین بخش بهره خواهیم برد اما چون هنوز برنامه ریزی آن قطعی نشده فعلا امکان اعلام اسامی اساتید را ندارم ولی بزودی جزئیات این بخش نیز اعلام می شود.

دبیر این دوره جشنواره با بیان اینکه بخش بین الملل جشنواره نیز همیشه مورد توجه بوده و نگاه جدی به این بخش وجود دارد خاطر نشان کرد: از سوی کشورهای لهستان، اسپانیا، آذربایجان، ارمنستان، پرتغال،تاجیکستان، اقلیم کردستان عراق برای شرکت در این دوره ابراز علاقمندی شده است که تا به حال حضور سه کشور آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان قطعی شده و امیدواریم امکان حضور یک کشور دیگر نیز فراهم شود.

در ادامه عبدالمحمد زاهدی استاندار استان کردستان نیز با بیان اینکه در حوزه مدیریتی خود نگاه ویژه ای به بحث فرهنگ و هنر دارد افزود: استاندار نماینده دولت در امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی استان است و من وظیفه دارم برای تمامی این حوزه ها صرف وقت و انرژی داشته باشم.

زاهدی ادامه داد:  مردم استان کردستان به شدت به حوزه فرهنگ و هنر علاقمند هستند و جشنواره تئاتر خیابانی را در زیر فشار بمب باران جنگ تحمیلی در سال 62 پایه گذاری کردند و این نشانه دهنده علاقه این مردم به تئاتر است و به نظر من تئاتر باید بدون اینکه دچار عوام زدگی شود با مشارکت مستقیم مردم همراه باشد.

همچنین در این جلسه حسین طاهری رئیس مرکز هنرهای نمایشی ضمن قدردانی از زحمات مدیران اجرایی استان کردستان و دبیر این دوره جشنواره گفت: امیدواریم با تلاش های بسیاری که صورت گرفته شاهد برگزاری جشنواره ای با کیفیت بالا باشیم و تمام سعی مرکز هنرهای نمایشی هم این است تا جشنواره را از هر نظر حمایت کند.

طاهری افزود: این جشنواره فرصت مناسبی برای نهادهای مختلف بخصوص شهرداری شهر مریوان است تا در حوزه فرهنگی قدم های خوبی بردارد و ما هم سعی می کنیم در پایان همین دوره دبیر دوره بعدی را نیز مشخص کنیم.

حجت الاسلام رحیم جعفری دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در پاسخ به چرایی انتخاب تنها سه کشور برای حضور در این جشنواره گفت: این انتخاب توسط هئیت انتخاب جشنواره بوده و مدیران اجرایی در این بخش ورود نخواهند کرد، ضمن اینکه نگاه هم به غیر از محدودیت های فرهنگی، کاملا کیفی و فنی بوده است و هیچ دلیل مالی در میان نیست.

جعفری همچنین در مورد نحوه حمایت از گروه های شرکت کننده گفت: دبیرخانه جشنواره از گروه های شرکت کننده در حد توان خود حمایت مالی می کند و نسبت به اجرای عموم این آثار در استانهای خود گروه ها تعهد دارد و به همین منظور رایزنی هایی نیز با مدیران کل ارشاد استان های مختلف انجام شده است.

عبدالمحمد زاهدی استان دار کردستان هم درباره نحوه تعامل فرهنگی با اقلیم کردستان عراق افزود: به محض ورود من به استانداری کردستان در منطقه اقلیم کردستان عراق انتخابات در حال برگزاری بود و همین عامل قدری کارها را به تاخیر انداخت اما ما نگاه جدی به تعامل فرهنگی با کرد زبان های عراق داریم و به تازگی هم در جشنواره تئاتر کردی که در شهرستان سقز برگزار شد یکی از آثار با کیفیت اقلیم کردستان عراق حضور داشت و مورد استقبال مخاطبین هم قرار گرفت.

زاهدی همچنین در پاسخ به برنامه های فرهنگی خود در حوزه زیرساخت های فرهنگی و احداث مراکز هنری گفت: با توجه به ظرفیت بسیار بالای این استان در حوزه فرهنگ و هنر ما از نظر مراکز و اماکن فرهنگی فقیر هستیم و باید با تعامل شهرداری ها و مدیران اجرایی سعی کنیم این مشکل را کمتر کنیم. همچنان که سعی داریم در برنامه ششم توسعه کشور نگاه ویژه ای را به بحث فرهنگی استان داشته باشیم.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در توضیح برنامه های این دوره جشنواره در بخش آموزشی و پژوهشی گفت: از نظر ما جای خالی این بخش در جشنواره به شدت احساس می شد و برای همین اقدام عملی انجام دادیم تا این بخش به جشنواره اضافه شود و در دوماه گذشته نیز با حضور دکتر قطب الدین صادقی دو کارگاه آموزشی تئاتر نیز برگزار کرده ایم

حسین طاهری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی نیز در تشریح حاشیه های اخیر حوزه تئاتر خیابانی و اختلاف نظرهای بین هنرمندان این حوزه با مدیر دفتر تئاتر خیابانی گفت: سعی ما این است که تمامی جامعه تئاتر از حاشیه دور باشند و بعد از اتمام جشنواره مریوان حتما جلسه هایی را با حضور هنرمندان و کارشناسان این بخش خواهیم داشت و بازنگری در برنامه ها انجام میدهیم تا بیشتر به سمت کیفی بودن حرکت کنیم.

طاهری افزود: در این دوره گروه های خارجی شرکت کننده فرصت دارن طی یک جلسه پرسش و پاسخ تجربیات خود را در اختیار سایر شرکت کنندگان قرار دهند و به معرفی فعالیت های خود بپردازند.

رحیم جعفری دبیر این دوره جشنواره درباره چگونگی پوشش رسانه ای جشنواره و نحوه حمایت از اهالی رسانه برای انعکاس اخبارگفت: ما از حضور اهالی رسانه استقبال می کنیم اما ترجیح می دهیم به دلیل سختی های بسیار ازجمله محل اسکان و رفت و آمد، اهالی رسانه نمایندگان خود را در استان فعال کنند.

وی همچنین افزود: در این دوره جشنواره ما در داوری ها انتخاب مردمی نیز خواهیم داشت و مخاطبین واقعی تئاتر خیابانی می توانند اثر برگزیده خود را نیز معرفی کنند.