مسعود صالحی کارگردان نمایش «دروغ» درباره دلایل انتخاب نمایشنامه‌ای از فلوریان زلر و ویژگی‌های این اثر نمایشی توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری تئاتر: مسعود صالحی کارگردان نمایش «دروغ» که به تازگی اجرای عمومی خود را در عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرده است درباره اجرای نمایشنامه‌ای از فلوریان زلر گفت: نمایش «دروغ» از ۲۸ شهریور ماه اجرای خود را آغاز کرده است. این نمایش دومین اجرای عمومی است که کارگردانی آن را برعهده دارم و سال ۹۶ نیز نمایشی به نام «ستاره شناس» نوشته دیدیه ون کولارت نمایشنامه‌نویس فرانسوی را به صحنه بردم که در بخش مهمان تئاتر فجر نیز اجرا شد. در نظر دارم سه‌گانه‌ای با تم روابط آدم‌ها با یکدیگر به صحنه ببرم و «ستاره شناس» هم نه شبیه کارهای زلر اما اثری مینیمال درباره روابط و خلاهای انسان مدرن بود بنابراین انتخاب نمایشنامه زلر ارتباطی به اپیدمی اجرای نمایشنامه‌های این نویسنده در ایران ندارد و بیشتر قصد داشتم نمایشی با مضمون مورد نظرم به صحنه ببرم.

وی ادامه داد: در واقع این امکان وجود دارد که نمایش بعدی‌ام هم در همین حال و هوا باشد تا این سه‌گانه تکمیل شود. یکی دیگر از دلایل انتخاب این متن به شرایط کرونا باز می‌گردد چون ترجیح دادیم نمایشی کم پرسوناژ و جمع و جور به صحنه ببریم که البته در راستای خط فکری من هم باشد. می‌توان گفت فلوریان زلر چکیده‌ای از نویسندگان قبل از خود است و در آثارش از ردپای هنریک ایبسن تا ژان پل سارتر یافت می‌شود. به اعتقاد من نمایشنامه‌های زلر ترکیبی مینیمال از نویسندگان قبل از خودش است که درباره روابط آدم‌ها می‌نوشتند. ممکن است این روزهای اجرای نمایشنامه‌ای از ایبسن آنقدر جذاب نباشد اما در متن‌های زلر می‌توان همان ردپا را پیدا کرد. حتی نمایشنامه «دروغ» رگه‌هایی از «هدا گابلر» ایبسن دارد که قابل تشخیص است.

صالحی یادآور شد: در واقع فلوریان زلر یک نویسنده ایده آل برای مخاطب امروزی است که فرصت ندارد به جزئیات فکر کند چون زلر زودتر سر اصل مطلب می‌رود و حتی اسم نمایشنامه‌هایش هم «دروغ»، «پدر»، «مادر» و … است بنابراین تکلیفش با تماشاگر مشخص است و اهل ابهام گویی نیست. مخاطب هم از همان ابتدا می‌داند که مثلاً قرار است شاهد نمایشی درباره دروغ باشد.

این کارگردان درباره شیوه اجرای نمایش توضیح داد: «دروغ» به شیوه رئالیستی اجرا می‌شود اما در برخی از صحنه‌ها چون قصد داشتیم جدا از پرداختن به آسیب شناسی دروغ در روابط آدم‌ها، اسیر شدن این شخصیت‌ها در باتلاق روزمرگی را هم به نمایش بگذاریم به شکلی که در بخش‌های آخر، تماشاگر احساس می‌کند آدم‌ها در این فضای روزمرگی گیر افتاده‌اند و انگار جادو شده‌اند. از همین رو ممکن است در برخی صحنه‌ها، نمایش اندکی از فضای رئالیستی خارج شود چون با تکرار برخی صحنه‌ها تلاش کردیم اسیر شدن این آدم را نشان دهیم.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره آماده سازی نمایش در شرایط کرونا بیان کرد: برای اجرای این نمایش ما ۶ ماه در شرایط سخت تمرین داشتیم و بیشتر تمرین‌ها هم در منزل بچه‌های گروه انجام شد چون معمولاً پلاتوها تهویه مناسبی ندارند و تنها برای تمرین‌های نهایی و کار با دکور در پلاتو تمرین کردیم. همه هزینه‌های نمایش هم به صورت شخصی تأمین شده و هیچ حمایت و پشتوانه‌ای نداشتیم.

نمایش «دروغ» نوشته فلوریان زلر و به کارگردانی مسعود صالحی از ۲۸ شهریور ماه ساعت ۱۸ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه رفته است.

ساناز روشنی، مرتضی خدمتلو، زهره فضلی، منوچهر رمضانی بازیگران این نمایش هستند.

در خلاصه داستان «دروغ» آمده است: پُل و آلیس، میشل و لورانس را برای شام مهمان کرده‌اند. همان روز آلیس، میشل را با زنی دیگر در خیابان دیده و حس خوبی به شام امشب ندارد. می‌خواهد مهمانی را به هم بزند که مهمان‌ها سر می‌رسند.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: آروین موذن زاده