بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک همدان امروز با سخنرانی پیام دهکردی، دبیر جشنواره و مسئولین شهر همدان و اجرای برنامه‌های نمایشی مختلف در سالن مجموعه ورزشی ابن سینای همدان افتتاح شد.

پایگاه خبری تئاتر:  مراسم افتتاحیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان ساعت 16:20 در مجموعه ورزشی ابن سینا، با حضور میهمانان ویژه جشنواره، بازیگران، کارگردانان، کودکان و خانواده‌های همدانی آغاز شد.

افتتاحیه جشنواره بیست و یکم در حالی آغاز شد که خانواده‌ها و کودکانشان دور تا دور سالن مجتمع ورزشی ابن سینا نشسته‌اند و بادبادک‌هایی با آرم جشنواره بین مخاطبان توزیع می‌شود.

در حالی که سالن تقریباً پر شده، قرات قرآن انجام می‌شود و بعد کلیپ جشنواره نشان داده می‌شود. پسرک بازیگر کلیپ در جای جای همدان می‌چرخد و بعد به سالن افتتاحیه می‌رسد و به راننده قطار می‌گوید که جشنواره آغاز شده و باید قطار را به حرکت درآورد. قطار حرکت می‌کند و جشنواره با سوت و هورای مخاطبان آغاز می‌شود.

 پس از آن گروه سرود دختران سرود «ای ایران» را اجرا می‌کنند. سپس این گروه شعری را برای کودکان غزه می‌خوانند در حالی که کلیپ انیمیشنی هم با موضوع جنگ غزه در مانیتور بزرگ انتهای سالن، پشت سر گروه، در حال پخش است. پیام انیمیشن صلح و حمایت از کودکان جنگ است.

حسین طاهری (مدیر کل هنرهای نمایشی)، طباطبایی (رئیس انجمن نمایش)، الهی طبار (معاون سیاسی امنیتی شهردار همدان) و فاضل عبادی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان)، داریوش مودبیان، داوود کیانیان، عادل بزدوده، مریم معترف، کریم اکبری مبارکه و حسن دولت آبادی از جمله مسئولان و میهمانان حاضر در جلسه هستند.

فاضل عبادی اولین سخنران جلسه افتتاحیه است. او صحبت‌هایش را با تقدیر از حضور میهمانان جشنواره آغاز کرد و گفت: «جشنواره تئاتر کودک همدان در بیست دوره گذشته، بستری برای حضور و بروز خلاقیت‌ها در حیطه تئاتر کودک و نوجوان و بهرمندی مخاطبان از این هنر فراهم کرده است».

او ادامه داد: «در قرن بیست و یکم و در عصر اطلاعات که رسانه‌های متنوع و گوناگونی وجود دارند، هنرهای مرتبط با کودکان و نوجوانان از جمله هنر بنیادین نمایش می‌تواند نقش عظیمی ئر تربیت کودکان داشته باشد».

او با اشاره به تاثیر هنر نمایش بر تقویت اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان اظهار امیدواری کرد نمایشنامه‌های خوب و مناسب و در خورد مخاطبان و اجراهای خلاقانه و به دور از شعار زدگی داشته باشیم.

به گفته عبادی هنر نمایش می‌تواند فراتر از زمان و مکان ابزاری برای آموزش و انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان و نوجوانان به منظور ساختن جهانی بهتر باشد.

دومین سخنران مراسم افتتاحیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، الهی طبار (معاون استانداری همدان) است. او ضمن خوش آمدگویی به میهمانان جشنواره گفت: همدان با توانمندی‌ها و زیرساخت‌ها و هویت اجتماعی و فرهنگی که دارد، می‌تواند و باید به پایگاهی برای تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری شناخته شود و به قطب فرهنگ و هنر کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

پیام دهکردی به عنوان سومین سخنران مراسم افتتاحیه پیامی را برای حضار می‌خواند و در این پیام از سابقه‌اش به عنوان مدرس تئاتر می‌گوید.

بعد از پایین رفتن پیام دهکردی از روی سن، مجری از حضار می‌پرسد: «اگه گفتین ایشون بازیگر کدوم سریال بودن؟» و همه فریاد می‌زنند: «شهریار»!

گروه اسپانیا با طبل و زرافه‌شان یک بخش نمایشی را برای حضار اجرا می‌کنند. زرافه بلند قامت آن‌ها عروسک تن‌پوش است که توسط سه عروسک‌گردان به حرکت درمی‌آید و در حالی که طبل‌نواز جلوی او حرکت می‌کند، در بخش‌هایی از سالن می‌چرخد و با مخاطبان کودک بازی می‌کند.

بعد از این نوبت به مراسم ورزش باستانی می‌رسد که توسط گروهی از پسران نوجوان اجرا می‌شود.

 همه سخنرانی‌های مراسم افتتاحیه توسط مترجمانی که در کنار سخنران ایستاده‌اند، به صورت همزمان برای میهمانان خارجی مراسم به انگلیسی ترجمه می‌شوند.

تلاش کودکان و خانواده‌ها برای گرفتن بادکنک‌های رنگی از مسئولینی که هر چند دقیقه یک بار چند بادکنک را در قسمتی از سالن توزیع می‌کنند و صدای ترکیدن بادکنک‌ها در میانه سخنرانی‌ها نکته بامزه مراسم افتتاحیه است.

تلاش مجری برنامه برای شاد کردن هر چه بیشتر مراسم افتتاحیه از طریق سوت و تشویق کودکان هم قابل تامل است. به طوری که در بخشی از مراسم او رو به مخاطبان می‌گوید: به من اشاره می‌کنند مراسم را باید شادتر کنیم! بچه‌ها بایستید و هورا بکشید.

دو بخش حرکات موزون نمایشی (رقص محلی آذری) که توسط کودکان تبریزی به صورت مشترک اجرا شدند، از جمله بخش‌های پرطرفدار جشنواره بود.

مراسم افتتاحیه با رسیدن به اذان مغرب برای دقایقی متوقف و اذان مغرب خوانده می‌شود. بقیه مراسم به صورت جُنگی با اجراهای شاد برای کودکان و خانواده‌هایشان ادامه می‌یابد.


منبع: پایگاه خبری تئاتر و سینما