تعداد مخاطبان سینمای ایران در هفته گذشته، نسبت به هفته پیش از آن، ۸۰۰ میلیون تومان افزایش فروش داشته و تعداد مخاطبان از ۵۴ هزار نفر به ۹۱ هزار نفر رسیده است و با ۱۹۶ میلیون تومان بخشی از این افزایش فروش سهم اکران «پوست» است. در هفته گذشته فیلم سینمایی «دینامیت»، «درخت گردو» و «پوست»، صدرنشین جدول فروش شدند.

پایگاه خبری تئاتر: سینمای ایران در هفته‌ای که گذشت (۲۳ تا ۳۰ مهر)، فروش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی را با ۹۱ هزار و ۶۵۳ مخاطب تجربه‌ کرد. 

به نظر می‌رسد با بهبود وضعیت شیوع کرونا، افزایش واکسیناسیون و اکران فیلم‌های تازه و متنوع در سینما مخاطبان تمایل بیش‌تری برای حضور در سالن‌ها دارند.

پرفروش‌ها و کم‌فروش‌های اکران 

«دینامیت» با بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش در ۱۱۰ روز اکرانش، در هفته گذشته، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از گیشه درآمد به دست آورد. اگرچه برای شرایط کرونایی بد نیست، ولی نشان دهنده افت فروش این فیلم کمدی، به نسبت ماه نخست اکران فیلم است.

«درخت گردو» هم که دو ماه است روی پرده آمده، با فروش کل دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، هفته پیش، ۲۸۲ میلیون تومان فروخت که برای یک درام تلخ، عدد بدی نیست. 

فیلم سینمایی «پوست» با کارگردانی بهمن و بهرام ارک نیز که اکران خود را ده روز است که آغاز کرده و  در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اولین‌بار اکران شد، هفته گذشته با فروش ۱۹۶ میلیون تومانی، در جایگاه سوم گیشه هفتگی قرار گرفت. پیش از اکران این فیلم سینمایی، «تک‌تیرانداز» با فروش تقریبی هفتگی ۵۰ میلیون تومان، جایگاه سوم جدول فروش را از آن خود کرده بود.

قرار است در همین هفته (۵ آبان) فیلم سینمایی «قهرمان» با کارگردانی اصغر فرهادی در سینماها اکران شود. این فیلم چند روز گذشته برای حضور در اسکار معرفی شد. «قهرمان» با بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده و فرشته صدرعرفایی پیش از این توانست برنده جایزه بزرگ جشنواره کن، جایزه فرانسوا شاله و نامزد دریافت جایزه نخل طلا کن شود. 

این فیلم تا کنون در سینماهای آمریکا اکران شده است و باتوجه به سابقه فروش بالای فیلم‌هایی چون«فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» که اصغر فرهادی کارگردانی آن‌ها را برعهده داشته است، به نظر می‌رسد با اکران این فیلم در سینماهای کشور تغییر مثبتی در وضعیت فروش گیشه سینماها رخ دهد.

فیلم‌ها کارگردان زمان اکران فروش هفتگی مخاطب هفتگی فروش کل مخاطب کل
«دینامیت» مسعود اطیابی ۱۰ تیر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ۶۵ هزار و ۲۹۵ نفر ۱۶میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ۷۷۰ هزار و ۶۵۲ نفر
«درخت گردو» محمد حسین مهدویان  ۱۰ شهریور ۲۸۲ میلیون تومان ۱۲ هزار و ۸۹۵ نفر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ۱۱۹ هزار و ۹۳۸ نفر
«پوست» برادران ارک ۲۱ مهر ۱۹۶ میلیون تومان ۹ هزار و ۳۱۳ نفر ۲۸۵ میلیون تومان ۱۲ هزار و ۹۲۶ نفر
«مدیترانه» هادی حاجتمند ۴ مرداد ۲۸ میلیون تومان هزار و ۱۷۰ نفر  ۳۱۸ میلیون تومان ۱۵ هزار و ۶۵۷ نفر
«تک‌تیرانداز» علی غفاری ۳۰ شهریور ۲۶ میلیون تومان هزار و ۳۰۰ نفر ۱۳۳ میلیون تومان ۶ هزار و ۷۹۷ نفر
«کله پوک» جواد مزدآبادی ۱۷ شهریور ۱۹ میلیون تومان ۹۸۳ نفر ۱۳۴ میلیون تومان ۶هزار و ۸۶۳ نفر
«سیاه‌باز» حمید همتی  ۳۰ تیر ۵میلیون ۷۰۰ هزار تومان ۲۳۴ نفر ۹۴ میلیون تومان ۴هزار و ۴۳۹ نفر
«گیسوم» نوید به‌تویی ۱۰ شهریور ۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان ۱۳۶ نفر ۶۹ میلیون تومان ۳ هزار و ۲۵۰ نفر
«خورشید» مجید مجیدی اکران نوروز یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان ۵۸ نفر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان ۷۱ هزار و ۸۰ نفر
«هفته‌ای یکبار آدم باش» شهرام شاه‌حسینی اکران نوروز یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان ۶۹ نفر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ۶۹ هزار و ۹۷۱ نفر
«قصه عشق پدرم» محمدرضا ورزی ۳۱ تیر ۲۴۵ هزار تومان ۱۱ نفر ۳۴ میلیون تومان هزار و ۷۱۶ نفر
«تک‌خال» مجید مافی اکران نوروز ۲۵ هزار تومان یک نفر ۹۸۲ میلیون تومان ۵۰ هزار و ۱۹۴ نفر

گیشه هنر و تجربه

در جدول فروش گروه هنر و تجربه، فیلم سینمایی «دشت خاموش» با کارگردانی احمد بهرامی، هفته گذشته، تغییر محسوسی در میزان فروش خود تجربه نکرد.

مستند«آیدین» باکاهش فروش 500 هزار تومانی، هفته خوبی را سپری نکرد و «آبجی» هم که دو هفته گذشته فروش 700 هزار تومانی را تجربه کرد، این هفته 180 هزار تومان افزایش فروش داشت اما با این حال در جایگاه چهارم جدول فروش گروه هنر و تجربه قرار گرفت.

مجموعه فیلم کوتاه «شکست زمان» با افزایش فروش ۲۰۰ هزار تومانی در این هفته در جایگاه سوم قرار گرفت. در هفته‌ای که گذشت نیز سه فیلم «تا ده بشمار» با کارگردانی سهادت بستام، «پنهان» با کارگردانی شیرین برق‌نورد و «برندگان» با کارگردانی امیر عبدالهی در سینما اکران شد.

فروش کل سینمای هنر و تجربه در این هفته که گذشت،  ۱۱ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان و کل مخاطبان آن نیز ۵۵۰ نفر بود. 

فیلم‌ها کارگردان زمان اکران فروش هفتگی مخاطب هفتگی فروش کل مخاطب کل
«دشت خاموش» احمد بهرامی ۲۲ شهریور ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۱۸۹ ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزار و ۳۱ نفر
«آیدین» اشکان مهریار ۲ شهریور ۲ میلیون 7۰۰ هزار تومان ۱۴۱ ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزار و ۶۴۱ نفر
«شکست زمان» مجموعه فیلم کوتاه ۱۷ شهریور یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ۶۳ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۲۳۸ نفر
«آبجی» مرجان اشرفی‌زاده ۱۹ خرداد ۸۸۰ هزار تومان ۴۴ ۳۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هزار و ۵۵۸ نفر
«فوق ماراتن» سعید کشاورز ۱۳ مرداد ۶۶۵ هزار تومان ۳۳ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۸۰ نفر

«تا ده بشمار»

سعادت بستام

۲۶ مهر ۸۷۰هزار تومان ۹ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان  ۵۱ نفر
«پسر» نوشین معراجی ۲ تیر ۴۷۰ هزار تومان ۱۷ ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۵۸۸ نفر
«پنهان» شیرین برق‌نورد ۲۶ مهر ۱۴۰ هزار تومان ۷ ۱۴۰ هزار تومان ۷
«برندگان» امیر عبدالهی ۲۶ مهر ۱۴۰ هزار تومان ۶ ۱۴۰ هزار تومان ۶

///.