مجتبی ‌جعفری پور گفت: نمایش «انجمن نویسندگان مرده» فضایی فانتزی، تیره و سوررئال با درونمایه کمدی دارد که تماشاگر می‌تواند خود را درون داستان بیابد.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش «انجمن نویسندگان مرده» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی ‌جعفری‌پور از 11 مهر ساعت 17 در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و حامد ‌شیخی، علی ‌پیله‌ور، مجتبی ‌جعفری‌پور، مصطفی خسروجردی، امیرحسین ‌انصاری، ساغر ‌بهنام، تداعی ‌سعیدی‌فر، علی ‌اسدیان، شاهکار ‌هدایت، ملیکا ‌زاهدی، سارا ‌محبی، سایناز ‌نگاهی‌مقدم، صادق ‌کوانلویی، نازیلا ‌عظیمی، نوید ‌نوبخت، هانیه توانایی، رویا ‌شیخی، مبینا ‌محمدی، سارا عسگری، ملودی خلیل‌زاده و هستی زمان‌وزیری در آن بازی می‌کنند.

جعفری‌پور ضمن اشاره به اینکه «انجمن نویسندگان مرده» برداشتی از نمایشنامه «یک ماجرای خیلی خیلی خیلی سیاه» اثر مارتین مک‌دوناست، گفت: این نمایش داستانی فانتزی و سیاه را دنبال می‌کند. آزادی چیزی است که اکنون کل دنیا در پی آن است و در این نمایش با استفاده از دلقک یا جوکر نشان داده می‌شود. طبق شناخت و تصور عموم، جوکر یک شخصیت هرج و مرج‌گرا و آنارشیست است که در این نمایش با حفظ ذاتی جوکر، برای آزادی بشر تلاش می‌کند.

او در ادامه درباره زمان و مکان اتفاقات نمایش عنوان کرد: از آنجا که ما در این نمایش از نویسندگان مطرح جهانی مانند داستایوفسکی، ویکتور هوگو، خواهران برونته و... استفاده کردیم، اتفاق‌ها در حوالی سال‌های ۱۸۵۰ می‌گذرد اما با اشاره‌ای که در نمایشنامه هست، دلقک و چند شخصیت دیگر در زمان سفر و مکان‌های بیشتری را برای ایجاد آزادی جست‌وجو می‌کنند.

جعفری‌پور خلاصه داستان نمایش را این‌گونه توضیح داد: دلقکی برای جلوگیری از قتل عام و تصرف کشورش در زمان سفر می‌کند اما در یکی از این سفرها به اسارت هانس کریستین اندرسن درمی‌آید تا داستان‌های او را بنویسد و بعد از مدتی ... این اثر فضایی فانتزی، تیره و سوررئال با درونمایه کمدی دارد که تماشاگر می‌تواند خود را درون داستان بیابد.

او درباره ویژگی نمایش «انجمن نویسندگان مرده» تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این نمایش وجود گروه فرم است که چهار عروسک عنکبوت، آدم فضایی، آنابل و هیزم‌شکن درونیات دلقک را نشان می‌دهند و دکوری که فضای بسته ذهنیات بشر را به تصویر می‌کشد.

جعفری‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: در وضعیت فعلی شیوع کرونا و شرایط کنونی تئاتر، گروه تندیس تلاش بسیاری کرد تئاتر واقعا زنده بماند. امیدوارم این تلاش‌ها از دید مسئولان پنهان نماند و باعث حمایت شود و این تداوم کاری و تلاش منجر به جلوگیری از فعالیت‌های این گروه نشود.

در خلاصه داستان نمایش «انجمن نویسندگان مرده» آمده است: دلقکی از آینده آمده تا جلوی فاجعی که قرار است اتفاق بیفتد را بگیرد اما ... دیگر عوامل نمایش عبارتند از تهیه‌کننده: ساغر ‌بهنام کاری از گروه ‌هنری ‌تندیس، مجری طرح: فاطمه ‌عبدالرحیمی، دستیار کارگردان: نیلوفر احسانی، طراح حرکت: سارینا ‌شاد، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: فاطمه ‌مجدنیا، دستیار دوم کارگردان: محمد ‌واحدپرست، طراح پوستر و بروشور: فاطمه ‌عبدالرحیمی، عکاس و تصویربردار: فاطمه ‌مجدنیا، ساخت تیزر: گروه هنری ژاو، طراح گریم: مبینا ‌محمدی، مجریان گریم: مبینا ‌محمدی و فاطمه ‌نجف‌آبادی، طراح و ساخت دکور: نوید ‌نوبخت و مدیر صحنه: محمد منافی.


منبع: هنرآنلاین