کیوان نخعی قصد داشت نمایش «یک سر تا سپیده دم» را در جشنواره تئاتر آیینی سنتی اجرا کند اما به دلیل وضعیت کرونایی و بعضی گرفتاری‌های شخصی از شرکت در جشنواره منصرف شد.

پایگاه خبری تئاتر: او که در چند دوره گذشته جشنواره تئاتر آیینی سنتی حضور داشته است، درباره دلایل کناره‌گیری خود از شرکت در دوره جدید این جشنواره گفت: امسال تصمیم داشتم نمایش «یک سر تا سپده دم» را در جشنواره اجرا کنم، نمایشی که داستانی تخیلی دارد و متن آن برگرفته از ماجرای ضحاک در شاهنامه فردوسی است. البته شخصیت محوری نمایش ما یک زن بود.

این فعال تئاتر ادامه داد: بعد از پذیرش متن در جشنواره، مشغول تمرین شدیم اما به فاصله اندکی، خیز پنجم کرونا آغاز شد و تمرین را متوقف کردیم. تعطیلات کرونایی با فوت پدرم همزمان شد که برایم اتفاقی بسیار دردناک بود و دیگر روحیه تمرین و آماده‌سازی کار را نداشتم.

نخعی با اشاره به اینکه امسال به دلیل شرایط کرونایی، جشنواره تئاتر آیینی سنتی یک بار به تعویق افتاده است، اضافه کرد: شاید بهتر بود که جشنواره باز هم به تعویق بیفتد تا شرایط بهتر شود چراکه این جشنواره به عنوان جشنواره ملی‌مان، اهمیت بسیاری دارد. دوستان هم خیلی زحمت می‌کشند تا به بهترین شکل برگزار شود ولی امسال برای خود من دورنمای مشخصی نداشت چون شیوه برگزاری آنلاین و حضوری هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل بهتر دیدم با وجود علاقه‌ای که به این جشنواره دارم، از شرکت در آن صرف‌نظر کنم.

او افزود:عموما اجراهای فضای باز به گرما و شور و شوق جشنواره‌ها بویژه جشنواره تئاتر آیینی سنتی خیلی کمک می‌کنند و از این نظر، فصل پاییز زمان خیلی مناسبی برای برگزاری این جشنواره نیست. با این حال دوستان هم چاره‌ای نداشتند و کرونا دست‌شان را بسته بود.

نخعی با تاکید بر لزوم توجه به گونه‌های نمایش ایرانی خاطرنشان کرد: این گونه نمایش‌ها عموما مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرند و حتی در دانشکده‌هایمان هم جایی برای تدریس نمایش‌های ایرانی نداریم. بنابراین برگزاری جشنواره آیینی سنتی از این نظر هم اهمیت بسیار دارد و امیدوارم جشنواره امسال هم به نحو احسن برگزار شود.

او درباره اجرای عمومی نمایشش توضیح داد: دو سال پیش که در جشنواره شرکت کردم، برای گرفتن اجرای عمومی دچار مشکل شدم. امسال هم خیلی دلم می‌خواست در جشنواره شرکت کنم که نشد . اگر شرایط برای اجرای تئاتر بهتر شود، گروه ما به اجرای این کار بسیار علاقه‌مند است و حتما تلاش می‌کنم نمایش را در شرایط بهتری روی صحنه بیاورم.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نویسنده: ندا آل طیب