در دومین نشست شبانه بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان دکتر یدالله وفاداری، منصور خلج و داوود کیانیان راه اندازی «بنیاد نمایش کودک» را رسماً اعلام کردند.

پایگاه خبری تئاتر:  در دومین نشست شبانه بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان که از ساعت 22:30 تا 24 روز شنبه 19 مهرماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد، دکتر یدالله وفاداری، منصور خلج و داوود کیانیان راه اندازی «بنیاد نمایش کودک» را رسماً اعلام کردند.

داوود کیانیان در ابتدای صحبت‌هایش گفت: هیچ اثر عمیق و پرمحتوایی در هیچ وادی نمی‌تواند اتفاق بیافتد مگر این که پشتوانه پژوهشی داشته باشد. متاسفانه نهادهای دولتی ما با توجه به بودجه‌هایی که در زمینه پژوهش دارند، کمتر به پژوهشگران سفارش پژوهش نی‌دهند و کمتر نهادهایی را ایجاد می‌کنند که در این حوزه کار کنند.

او رو به حضار، این سوال را مطرح کرد که «در حوزه تئاتر کودک و نوجوان تا به حال چه پژوهش‌هایی انجام شده است». این نمایشنامه‌نویس با تاکید بر این که در این زمینه دستمان خالی است، گفت: وقتی که دستمان در زمینه پژوهش خالی باشد کارهایی را که تولید می‌کنیم نمی‌تواند به وسعت‌های جهانی برسد.

این مدرس تئاتر کودک و نوجوان که دو روز قبل‌تر در نشست گروه‌های خراجی جشنواره بیست و یکم از راه اندازی رشته تئاتر کودک و نوجوان خبر داده بود، با تاکید بر این که در سال 94 این اتفاق خواهد افتاد، گفت: جالب این است که در جلساتی که کارشناسان برای شرح درس‌ها داشتند می نوشند اکثراً متفق‌القول بودند که برای این درس‌ها منابعی وجود ندارد.

کیانیان ادامه داد: وقتی منابعی وجود ندارد چه باید به دانشجو تدریس شود؟! بنابراین ضرورت پژوهش احساس شد و سپس دور هم جمع شدیم.

کیانیان با تاکید بر لزوم کار گروهی در حوزه پژوهش گفت: صد سال است تئاتر کودک و نوجوان در این مملکت قدمت دارد و ما الان ما در آغاز صدمین سال آن قرار داریم. خدا رحمت کند جبار باغچه‌بان را. یادش را گرامی می‌داریم و به نام و به افتخار او تشکیل رسمی بنیاد نمایش کودک و نوجوان را اعلام می‌کنبم.


به گفته دکتر وفاداری، منصور خلج، دکتر یدالله آقاعباسی، مسلم قاسمی، عباس جهانگیریان، منوچهر اکبرلو و حسین فدایی حسین اعضای بنیاد نمایش کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهند و این بنیاد نهادی مردمی است.

منصور خلج هم درباره راه اندازی این بنیاد توضیح داد: هر کدام از ما مثل جزایر پراکنده کار می‌کردیم. به این نتیجه رسیدیم که همه این کارها باید به هم متصل شوند. همه باید از کار هم دیگر خبر داشته باشند. کارهای موازی نکنند. بتوانند در مجموع با همکاری مسیر تحقیق و پژوهش در تئاتر کودک را جلو ببرند. نشستیم و طی جلسات مکرر اساسنامه‌ای را تنظیم کردیم.

در این بخش از مراسم، خلج اهداف تعیین شده برای بنیاد کودک را به این شرح خواند:

- شناسایی و توسعه ظرفیت‌های بنیادین نمایش و تئاتر کودک و نوجوان ایران
  الف. بررسی و شناخت راهکارهای اجرایی تئاتر برای تمامی خردسالان، کودکان و نوجوانان
  ب. توسعه اصولی فعالیت‌های نمایشی و تئاتری کودکان و نوجوانان
  پ. همکاری با نهادها، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی جهت ارتقای کیفیت فعالیت‌های نمایشی کودکان و نوجوانان

  ت. کمک به توسعه شبکه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های نمایشی کودکان و نوجوانان
  ث. ایجاد زمینه‌های نقد علمی اثار
  ج. کمک به گسترش و انتشار منابع علمی
2. شناسایی و تحلیل رویدادهای نمایشی و تئاتری داخلی و خارجی
3. کوشش جهت هماهنگی با افراد و نهادهای فعال و عللاقمند به تئاتر کودک و اجتناب از فعالیت‌های موازی
4. ایجاد زمینه لازم در مسیر توسعه فعالیت‌های گروهی اعضا
5. جلب همکاری و مشارکت نهادها، مجامع صنفی، گروه‌های نمایشی، کارشناسان و اشخاص

دکتر وفاداری هم در انتهاب این بخش، 4 فعالیت مهم آتی این مرکز را به این صورت بیان کرد: تهیه فرهنگنامه کودک و نوجوان با مسئولیت دکتر یدالله آقا عباسی، تاسیس موزه تئاتر کودک و نوجوان با مسئولیت منوچهر خلج، تهیه فرهنگ ادبیات نمایشی با مسئولیت داوود کیانیان و چاپ تاریخ تئاتر کودک و نوجوان ایران با مسئولیت دکتر یدالله وفاداری.

او همچنین توضیح داد: امیدواریم بتوانیم همه معلمان آموزش و پرورش را که علاقند به تئاتر هستند و می‌خواهند تئاتر تدریس کنند و از آن برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان استفاده کنند با برنامه ریزی دقیق تحت پوشش قرار دهیم  تا آنها بتوانند از تئاتر برای تفهیم علوم و اخلاق استفاده کنند.

منصور خلج هم در پایان گفت: در سال 1384 مصوبه‌ای را مورد بررسی قرار دادند که بنا بود موزه تئاتر کشور زیر نظر فرهنگستان هنر تاسیس شود. صحبت‎ها شد. ولی هیچ وقت اتفاقی نیافتاد.

او تاکید کرد: من چون تجربه راه اندازی کتابخانه تخصصی مرکز هنرهای نمایشی را داشتم راه اندازی موزه تئاتر کودک را هم برعهده گرفتم. بسیاری از اتفاقات در زمینه تئاتر با یک بار به صحنه رفتن در تاریخ گم می‌شود و ما از بسیاری از تئاترهای قدیمی هیچ چیزی نداریم. به همین دلیل ضرورت راه اندازی موزه تئاتر کودک اخساس شد.