مصطفی شوقی کارگران سینمای مستند به ارایه پیشنهادهایی برای بهتر شدن جشنواره‌های مستند پرداخت.

پایگاه خبری تئاتر: مصطفی شوقی روزنامه نگار و مستندساز درباره جشنواره های مستند گفت: جشنواره «سینماحقیقت» تنها جایی است که مستندسازان به طور جدی آثارشان را در آن ارائه می‌دهند، یکدیگر را می‌بینند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. پس می‌توانیم بگوییم «سینماحقیقت» تنها یک جشنواره نیست، بلکه محلی برای دیدار تازه کردن مستندسازان است تا فضایی پر رونق را شکل دهد.

وی ادامه داد: این رویداد از نظر ماهوی، جدی‌ترین رخداد فیلم مستند قلمداد می‌شود. برخی جشنواره‌ها در جاهای مختلف نتوانسته‌اند به سنگینی، وزانت و جایگاه ویژه آن برسند. به همین دلیل همه مستندسازان برای حضور در آن علاقه نشان می‌دهند و همین مساله همیشه باعث ایجاد بحث و گفتگو خصوصاً در حوزه انتخاب آثار می‌شود.

کارگردان «شورش علیه سازندگی» درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» بر فیلم‌های مستند بیان کرد: جشنواره «سینماحقیقت» سیاستگذاری مشخصی برای انتخاب آثار ندارد، ما فیلم‌های شبیه به هم بسیاری را در همه بخش‌های این جشنواره می‌بینیم. باید در این جشنواره شاهد تنوع در روایت، ژانر و… باشیم تا بر سینمای مستند تاثیر بیشتری داشته باشد.

این مستندساز تاکید کرد: البته نباید موضوع خاصی را برای فیلم‌های موجود در جشنواره مشخص کنیم، چراکه محدودیتی را برای فیلمسازان به‌وجود می‌آورد، اما باید به فیلم‌هایی با روایت‌های متفاوت توجه بیشتری شود.

وی در پایان درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» خاطرنشان کرد: مستندسازان برای ساخت آثارشان دچار محدودیت‌های کرونایی نیستند و در محیط‌های مختلفی به کار می‌پردازند اما به نظر من تا زمانی که جشنواره نتوانسته است تمهید لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا را ایجاد کند، نباید نسبت به برگزاری فیزیکی آن اقدام شود.

پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه برگزار می‌شود.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: زهرا منصوری