در پی انتشار خبری از هیات مدیره انجمن مستندسازان درباره برخی حاشیه‌های اخیر پیرامون فیلم «قهرمان»، هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند به نامه‌ای از یک انجمن با تشابه اسمی و نیز ادعای مطرح شده درباره «قهرمان» واکنش نشان داد.

پایگاه خبری تئاتر: روز گذشته (۲۲ آبان‌ماه) هیات مدیره انجمن مستندسازان درباره برخی حاشیه‌های پیش آمده برای فیلم «قهرمان» بیانیه داد و اعلام کرد که مخاطبان فیلم مستند «دو سر برد، دو سر باخت» را که این روزها کارگرداش مدعی است، آخرین ساخته اصغر فرهادی با اثر پذیری جدی از مستند او ساخته شده تماشا کنند تا به زودی فضای آزادی برای گفت‌وگو در این زمینه فراهم شود.

ساعتی پس از انتشار این بیانیه، وکیل اصغر فرهادی نخستین پاسخ به این ادعاها را بیان و از طریق یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته شد، نسبت به این ادعا توضیحاتی را اراده داد.

حال امروز  ۲۳ آبان‌ماه انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند که یکی از انجمن‌های عضو خانه سینماست، درباره این ماجرا نامه‌ای را به ایسنا ارسال کرده که متن آن به این شرح است:  

«به استحضار می‌رساند پی‌آمد دو نامه منتشرشده در خبرگزاری ایسنا، یکی از سوی «هیات مدیره انجمن مستندسازان» (کد خبر: ۶۶۱۳ // مورخِ ۱۴۰۰/۰۸/۲۲) و دیگری از سوی وکیل محترم جناب آقای فرهادی (کد خبر: ۷۱۲۶ // مورخِ ۱۴۰۰/۰۸/۲۲)، هیأت مدیره «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» لازم می‌داند که چند نکته را بیان نماید.

نخست اینکه بیانیه انجمن مستندسازان، توسط هیأت مدیره این انجمن، یعنی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، صادر نشده است. تنها انجمن رسمی و قانونی مستندسازان در ایران، «انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند» با شماره ثبت ۴۳۱۵۷ است و تاکنون هر انجمنی با هر تشابه اسمی، فاقد اعتبار ثبتی و وجاهت قانونی است. تفاوت این دو انجمن موضوعی است مفصل که بیان آن در این مطلب نمی‌گنجد.

دوم اینکه فیلم‌ساز ارجمند سرکار خانم آزاده مسیح‌زاده، اگر شکایت و ادعای خود را با انجمن صنفی در میان می‌گذاشتند، حتماً به ایشان راه‌کارهای قانونی گفته و راهنمایی‌های لازم انجام می‌شد؛ چراکه خانه سینما دارای شورایی مشخص و کاردان است که به دعاوی این چنینی رسیدگی دقیق می‌کند. اما نه خانم مسیح‌زاده طرح موضوع فرمودند و نه اساساً ایشان عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند بودند که موضوع مطابق پیشنهاد ما دنبال شود. گرچه در هر صورت ما آماده ارائه راهنمایی‌های لازم برای تمام هنرمندان سینمای مستند هستیم و نداشتن عضویت مانع نخواهد بود.

هیات مدیره انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند»