پيام مدير كل هنرهاي نمايشي به بيست و ششمين جشنواره تئاتر منطقه ­اي- مهرماه 1393

پایگاه خبری تئاتر: متن پیام به شرح زیر می باشد:

اين جاري نزديك هنوز هم هرگاه در برابر صحنه مي­نشيني، در جادوي ربايش صميمانه بازي و كلام و هرچه در بستر ديدگان و دريافت تو، جان گرفته؛ زنده بودن و پويايي و حركت و جاري بودن را مي­بيني و يقين مي­كني كه بي سبب نيست كه تئاتر، نزديكترين و روز آمدترين هنر ريشه­دار به زندگي تو و همفكران و همزيستان فرهنگي و بومي تواَند و بيش از پيش، آشناي اين تكيه گاه مي­شوي كه تئاتر، ترجمان زندگي است.

اما، واقعيتي حقيقت­ وار نيز، تو را به خود مي­خواند و آن اينكه اگر اين روي ديگر زندگي و اين آينه نمايشگه دغدغه­ هاي دروني و رفتار و تعامل بيروني آدميان، مضمون و مسأله و روايتش، مشغله­ هاي ذهني و مسائل زيست اجتماعي انسان امروز و مردم اين سامان و به طور صريح­تر، نقد و تشريح و ترسيم وضعيت موجود، در بيان و قامتي هنري و تأمل برانگيز و تكان­دهنده و ديداري و نه گزارشي و مأيوس كننده باشد؛ آيا براي مخاطبي كه ركني مهم در خلق تئاتر است، باورپذيرتر، ملموس­ تر و گشايشگرتر نمي­شود؟

اين پرسش، همان ضرورتي است كه با تمام احترامي كه براي آثار ترجمه شده و به اجرا رسيده ساير ملت­ها قائليم، در برابر ما ايستاده است.

ضمن آنكه ناگزير از تأكيد ديگرباره بر اين نكته هم هستيم كه توجه هويت ­بخش و تعالي­ دهنده به ادبيات گرانسنگ پارسي، سيره بزرگان آئيني و فرهنگ و آموزه­ هاي بومي و اقليمي هم، هيچ تعارضي با مقوله بديهي و ارجمند آشنايي و بهره ­مندي از ادبيات نمايشي ساير ملل و - به بيان بهتر-  تئاتر روز جهان نخواهد داشت.

بر اين ديدگاه، برگزاري " بيست و ششمين جشنواره تئاتر مناطق كشور" را مي­توان فرصتي ناب براي دعوت همه همگنان و همراهان تلاشمند و شريف گستره تئاتر ايران و برگزيدگان شايسته استاني، به قدم زدن پيرامون اين نكته و انديشيدن در اين معنا دانست.

و اما، بگذاريد با اميد به پيوستگي ­ها و هم افزايي­هاي بيشتر و سازنده­ تر، باور كنيم كه خاك وسيع تئاتر اين حوالي، سرشار از كشف ظرافت­ها و ظرفيت­هايي گران و چشمگير است كه هنوز هم به صحنه ­هاي تماشاي ما و جهان پيرامون ما، نرسيده است.

خوش مي­بَرَد تو را به سرِچشم مراد                 اين جستجو كه در قدم رهگشاي توست

 حسين طاهري  مدير كل هنرهاي نمايشی