اختصاصی سایت خبری تئاتر/ حضور هنرمندان، سخنرانی‌های طولانی مسئولان استانی، درخواست برای برگزاری همه جشنواره‌های کودک و نوجوان در همدان، اجرای آزاده نامداری و ابراز احساسات دهکردی برای دخترش از جمله رویدادهای مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بود.

پایگاه خبری تئاتر:  اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان عصر دیروز ساعت 19 در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی همدان برگزار شد. این مراسم که تا ساعت 22 به طول انجامید، با اتفاقات مختلفی همراه بود؛

- اجرای جلسه اختتامیه را آزاده نامداری برعهده داشت و در قسمت‌هایی هم کودک خردسالی به عنوان مبارک کوچولو با حضور در صحنه به صحبت با مخاطبان و شعرخوانی برای مجری پرداخت که البته نامداری نتوانست در بازی با کودکان خوب ظاهر شود.

- مجری جلسه از سخنرانان درخواست کرد صحبت‌هایشان را موجز بیان کنند. در این میان سخنان یکی از مسئولان استانی همدان با واکنش‌های تماشاگران رو به رو شد. او در حالی که خطاب به حضار می‌گفت: الان صحبت‌هایم را تمام می‌کنم چون دارم چشم غره‌های خانم و رفت و آمدهایشان را می‌بینم، به سخنرانی ادامه می‌داد. بخشی از تماشاگران به تشویق ممتد، برخی به فرستادن صلوات پرداختند و او صحبت‌هایش را تمام کرد.

- بهاره رهنما در اواسط مراسم به سالن بوعلی رسید. او در حالی که کمردرد شدید داشت به زحمت اما با لبخند در کنار سیمین امیریان، داوود کیانیان و حسن دولت آبادی به اهدای جوایز بخش کودک پرداخت.

- استاندار همدان، بخش اعظمی از صحبت‌هایش را به تمجید از تاریخ کهن این شهر و درخواست برای بازگشت جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان به همدان اختصاص داد. نیکبخت طی صحبت‌هایش گفت: همدان مهد فرهنگ و تاریخ و تمدن است. اگر می‌بینید ما مصریم جشنواره‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان در همدان باشند، بی‌دلیل نیست! فرهنگ در اعماق ذات و فکر مردم این شهر است. ما مصریم که جشنواره فیلم کودک و نوجوان به همدان منتقل شود. از عزیزان وزارت ارشاد که در جلسه حضور دارند می‌خواهیم که این خواست مردم استان را منتقل کنند و همه جشنواره‌های مرتبط با کودک و نوجوان را به همدان بدهند.

- دکور صحنه اختتامیه از حجم‌های (ربع دایره‌ها) رنگی متحرک تشکیل شده بود که در تمام طول مراسم نیمی از احجام جلوی پرده را گرفته بودند و دیدن کلیپ‌ها و تصاویر در حال نمایش را مشکل می‌کردند.

- یکی از برگزیدگان بخش نمایش‌های نوجوان بعد از گرفتن تندیس، گفت: خوشحالم که بعد از 20 سال بالاخره جایزه گرفتم. او حین پایین رفتن از روی سن، در میان تشویق حضار، زمین خورد و تندیس از دستش افتاد.

- در اواسط برنامه نمایش پانتومیم یک نفره‌ای اجرا شد که میهمانان دو ردیف اول به دلیل وجود اجسام مختلف جلوی سن، از دیدن آن بازماندند!

- مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، مهدی علی اکبرزاده، در صحبت‌هایش اعلام کرد امسال برای اولین بار به 5 گروه شرکت کننده، هر کدام 3.5 میلیون تومان جایزه نقدی در نظر گرفته است.

- دبیر جشنواره، پیام دهکردی، صحبت‌هایش را در قالب شعری از مولانا خلاصه کرد، بعد از این که کارت جشنواره را از گردنش درآورد، در حالی که می‌خواست از روی سن پایین بیاید، دختر خردسالش، آوا، به سمت او رفت و او با بغل کردن دخترش و ابراز احساسات، سوژه دوست داشتنی عکاسان شد.

 - برای خبرنگاران و اصحاب رسانه هیچ جای درستی نه در کلیپ جشنواره و نه در سالن، در نظر گرفته نشده بود. در کلیپ جشنواره نماهای مختلفی از نمایش‌ها، گروه‌ها، دست‌اندرکاران و مردم بود اما هیچ تصویری از خبرنگاران نبود. صندلی‌های در نظر گرفته شده برای اصحاب رسانه هم توسط خبرنگاران استانی و غیرخبرنگاران پرشده بود. بنابراین بقیه اصحاب رسانه، ایستادند یا روی صندلی‌های ویژه و صندلی‌های اضافه شده به سالن نشستند که تردد میهمانان ویژه را سخت می‌کرد. همچنین از رسانه‌های فعال در جشنواره بیست و یکم هم هیچ نامی برده نشد.

- یکی از بخش‌های برنامه تک‌نوازی تار توسط دختر نوجوان بود. علی رغم تعریف و تمجیدهای نامداری، به نظر می‌آمد دختر برای اجرای تک‌نوازی هنوز آمادگی ندارد.

- بزرگداشت هنگامه مفید با پخش کلیپ که از نظر صدا مشکل داشت، انجام شد. بعد از آن از مفید دعوت کردند به روی سن برود. با حضور او در صحنه و پیش از این که برای مخاطبان صحبت کند، جمعی از حضار یکصدا شروع کردند به خواندن ترانه «خوشحال و شاد و خندانیم» و سپس مفید شروع به صحبت کرد. او در خلال صحبت‌هایش گوشزد کرد که همه بچه‌های ایران مثل هم هستند و نباید خیلی بر تهران، همدان و اصفهان و ... تاکید کنیم. و در آخر هم اضافه کرد: هر کاری برای شما انجام دادیم وظیفه‌مان بوده چون شما بچه‌های ما هستید.

- در بخش نمایشنامه کودک هیچ اثری به عنوان نمایشنامه برگزیده شناخته نشد و در بخش نوجوان هم داوران هیچ اثری را به عنوان نمایش برتر انتخاب نکردند.

- تعداد قابل توجهی از مسئولان استانی همدان در برنامه حاضر بودند و در بخش‌های اهدای جوایز و سخنرانی حضور پررنگی داشتند.

- با این که اعلام شده بود علی مرادخانی در این مراسم حضور خواهد داشت، او نیامد و حسین طاهری به عنوان رئیس مرکز هنرهای نمایشی در مراسم افتتاحیه حاضر شد. او در سخنان کوتاهش با به کار بردن عبارت «شهادت می‌دهم» بر زحمات و تلاش‌های دهکردی برای برگزاری جشنواره تاکید کرد.

- بهاره رهنما، مسعود رایگان، ایرج راد، بهرام شاه محمدلو، سیمین امیریان، داوود کیانیان، هنگامه مفید، حسن دولت‌آبادی، منوچهر اکبرلو، داریوش مودبیان، یدالله وفاداری و جواد انصافی از جمله هنرمندان حاضر در اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان بودند.