درپی انتشار گفتگویی با رضا کوچک زاده، مبنی بر انصرافش از شرکت در همایش پژوهشی جشنواره تئاتر آیینی سنتی، روابط عمومی این جشنواره، توضیحاتی را مطرح کرد.

پایگاه خبری تئاتر: پیش از این قرار بود پنلی با عنوان «شبیه‌خوانی، رویکردی نوین» با مدیریت رضا کوچک‌زاده در سمینار پژوهشی این دوره از جشنواره تئاتر آیینی سنتی برگزار شود اما این پژوهشگر به تازگی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که خودش و دیگر پژوهشگرانی که قرار بود در این پنل حضور داشته باشند، از حضور در این برنامه کناره‌گیری کرده‌اند.

به دنبال انتشار این گفتگو، روابط عمومی بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی نیز توضیحاتی را در اختیار ایسنا گذاشت که به شرح زیر است:

«پیرو انتشار مصاحبه‌ای‌ در تاریخ ۲۸ آبان ماه سال ۱۴۰۰ به کد خبر ۱۴۰۰۰۸۲۸۲۱۷۶۷، با رضا کوچک‌زاده در آن خبرگزاری وزین، پیرامون هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی پاره‌ای از توضیحات به شرح زیر با هدف روشنگری درباره موارد مطرح شده توسط ایشان ارائه می‌شود:

۱- سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در آستانه هشتمین دوره برگزاری خود طی ۱۶ سال گذشته است. در مدت این هشت دوره نوع عملکرد برگزارکنندگان در چارچوب فراخوان‌های هردوره و با محوریت وفاق میان پژوهشگران، مخاطبان و مسئولان بوده است. از این رو جریان مداوم و علمی سمینار کمتر دچار حاشیه شده است. دوری از حاشیه یک ترجیح آگاهانه بوده و هست تا موضوع و متن اصلی که حفظ، نگاهداشت، ترویج آیین‌ها و ایجاد زمینه برای طرح مسائل نوین و بنیادین درحوزه آیین‌ها وسنت‌های نمایشی از دست نرود.

۲- دعوتی به جز فراخوان عمومی از ایشان انجام نشده است. بنابر رویکرد تعاملی برگزارکنندگان جشنواره و سمینار نسبت به تماس‌های مکررآقای کوچک‌زاده، همکاران سمینار و جشنواره پاسخگوی تقاضاهای ایشان بوده و بیشترین همکاری در جهت تحقق آن‌ها را به عمل آورده‌اند.

۳- آقای کوچک‌زاده به طور واضح به یکی از همکاران جشنواره اعلام کرده‌اند که شرکت در سمینار منوط به دریافت دستمزد اضافه‌تر از سقف اعلام شده خواهدبود. در سمینار حق‌التالیف مقالات براساس صورت و محتوای مقالات بین کف و سقف اعلامی در فراخوان پرداخت می‌شود. برای ۶ مقاله پنل شبیه‌خوانی نیز همین‌گونه عمل خواهد شد. به پیشنهاد دبیر محترم سمینار برای مقالاتی که به دلایل ساختاری یا فنی اگرچه پذیرفته نشده‌اند، اما در محتوای آنها نکاتی طرح شده که می‌تواند در سمینار به عنوان یک ایده مطرح شود با شیوه عرضه به عنوان "پوستر" جایگاهی تعریف شده است. پرداخت برای ارائه پوستر خارج از تعهدات اعلام شده باعدد کمتری انجام خواهد گرفت. اشاره آقای کوچک‌زاده به عدد یک میلیون و 500 هزار تومان با ارائه پوستر مرتبط است و ربطی به مقالات و عدد آمده در فراخوان برای آن‌ها ندارد.

۴- براساس عرف سمینارها پذیرش خلاصه مقاله به منزله پذیرش کل مقاله نیست و تایید مقاله مشروط به ارائه و پذیرش کل مقاله از سوی هیات داوران است. ایشان در نوشته خود به این مهم توجه نشان نداده‌اند و مقالات پنل شبیه‌خوانی را بدون طی این فرایند تایید شده قلمداد کرده‌اند.

در پایان خاطرنشان می‌کند، جشنواره و سمینار به تعهدات اعلام شده رسمی و منتشر شده پایبند است و قدوم تمام پژوهشگران به ویژه نسل جوان راگرامی می‌دارد.»


منبع: خبرگزاری ایسنا