مدیر دفتر‌طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد توضیحاتی را درباره آخرین وضعیت بازسازی تئاتر شهر ارائه و تاکید کرد که فاز اول بازسازی این مجموعه تا قبل از جشنواره تئاتر فجربه پایان می‌رسد.

پایگاه خبری تئاتر: مسعود معمار درباره زمان بهر‌ه‌برداری و تمام شدن بازسازی تئاتر شهر گفت: فاز اول که شامل سالن‌های پایین است،مطمئنا تا قبل از جشنواره تئاتر فجر با تجهیزات کامل آماده خواهد شد و فاز دوم هم که شامل سالن اصلی،ورودی،لابی و بخش‌های داخلی می‌شود، بعد از جشنواره آغاز می‌شود.

مدیر دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد درباره آخرین وضعیت بازسازی تئاتر شهراظهار کرد:بعد از بازدیدی که سال گذشته از مجموعه تئاتر شهر انجام شد با توجه به تمام زوایای کار حدود 12 میلیارد تومان اعتبار برای انجام بازسازی این مجموعه پیش‌بینی شد.

او ادامه داد:در مجموعه تئاتر شهر با توجه به زیربنای مجموعه تصور ما این است باید که بازسازی اساسی انجام شود.در سال‌های گذشته تنها بار اضافی به این مجموعه تحمیل کردند و این اتفاق باعث ضربه زدن به این بنا شد.

معمار با بیان اینکه برای بازسازی مجموعه شش ماه مطالعه انجام شده است،اضافه کرد: در این مطالعه کلیه تخریب‌ها و کلیه مسائل الکتریکی، مکانیکی،آکوستیک و ماشین‌ری بررسی شده است. در بازسازی چند سال پیش به ظواهر تئاتر شهر رسیده‌اند که آن هم باعث از بین رفتن اصالتش شد.به عنوان مثال دیواره‌های راهروهای تئاتر شهر را سنگ کردند که اصلاً نباید این کار انجام می‌شد چون این بنا دارای اصالت و تفکری بوده است. با صحبت‌هایی که تاکنون داشته‌ایم قرار بر این است که بنا را به حالت اولیه آن برگردانیم چون ما حق نداریم باری را به این مجموعه تحمیل کنیم.

در ادامه،مهدی مسعودشاهی،قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی و مسئول بازسازی مجموعه تئاتر شهر در سال 86 در دفاع از بازسازی آن دوران عنوان کرد:به اعتقاد من باید بازسازی از دو جنبه نگاه شود: یکی بحث‌های زیرساختی مانند تجهیزات و دیگری،بخش زیبایی‌شناسی مجموعه.در سال 86 سالن‌ها کاملاً مورد بازسازی قرار گرفت اما الان که دیدم سالن‌ها مورد تخریب قرار گرفته است بسیار جاخوردم چون نیازی به این تخریب وجود نداشت.

او ادامه داد: در آن مقطع به دلیل اینکه بخشی از بودجه مورد نظر تامین نشد،بخشی از تعمیرات نیمه کاره باقی ماند.امروز هم تمام آن مطالعات و نقشه‌ها در مرکز موجود است و همه آن‌ها مستندسازی شده است و دوستان امروز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. صد در صد اعتقاد دارم بازسازی آن زمان اصولی بوده است چرا که در طول مدیریت‌ام هیچ کار بدون مطالعه‌ای انجام ندادم. این مجموعه به لحاظ هنری ارزشمند است و ما در آن زمان آخرین دستاوردها را کارشناسی کردیم. به‌عنوان مثال برق اضطراری در کنار ورودی شرقی تئاتر شهر ایجاد کردیم اما متأسفانه بخشی از کار به دلیل مسئله بودجه نیمه‌کاره باقی ماند. امروز از اینکه این فضا را در تئاتر شهر می‌بینم متاسفم و تعجب می‌کنم که می‌گویند کار آن زمان اصولی نبوده. واقعاً مجموعه نباید به این راحتی تخریب می‌شد.

مسعود معمار در پاسخ به این اظهارات تصریح کرد:زمستان سال گذشته که مسئولیت دفتر طرح‌های عمرانی را برعهده گرفتم در بازدیدی که از تئاتر شهر داشتم و صحبت‌هایی که با آقای اتابک نادری، مدیر وقت تئاتر شهر داشتم، با او مطرح کردم که مطالعات و نقشه‌ها را در اختیار ما قرار دهند چرا که معتقد بودیم اگر کاری انجام شده ما باید ادامه‌دهنده آن‌ باشیم ولی هیچ‌ چیز به ما ارائه نشد.

او ادامه داد: اکثر قریب به اتفاق هنرمندان از بازسازی آن زمان ناراضی بودند و بخشی از نگرانی امروزهم به دلیل همان بازسازی است. چیزی که من از بازسازی سال 86 دیده‌ام به غیر از آنکه سنگ روی دیوارها چسبانده‌اند چیز دیگری نبود. ما می‌خواهیم اصالت بنا را بر اساس یک معماری تعریف شده به تئاتر شهر برگردانیم.

وی اضافه کرد: ما کنون حدود 9000 متر کابل فرسوده جمع‌آوری کردیم،اگر واقعا بازسازی اصولی انجام شده است پس چرا ما باید این‌ها را جمع‌آوری می‌کردیم،شاید آقای مسعد شاهی می‌خواستند کار‌هایی را انجام دهند اما نشده است یا اینکه شاید در جریان نبوده‌اند.

معمار تصریح کرد: مطمئناً باید از نظرات هنرمندان برای بازسازی استفاده شود چرا که اینجا خانه اهل تئاتر است.ما در این مدت جلسات ادواری‌ای داشتیم و نظرات دوستان مطمئناً در نقشه‌ها در نظر گرفته شده است.ما معتقدیم وقتی می‌خواهیم برای کسی خانه بسازیم باید نظرات صاحبخانه را در نظر بگیریم. مسائل اساسی بر عهده ما است اما مطمئناً در جزئیات نظر هنرمندان را می‌پرسیم.

در ادامه،ایرج‌راد، مدیرعامل خانه تئاتر در سخنانی عنوان کرد: ما یکباره خبردار شدیم که بخش‌هایی از تئاتر شهر در حال تخریب است و این مسئله را مطرح کردیم که چرا قبل از آنکه نقشه‌ای وجود داشته باشد باید تخریب صورت گیرد. ما سال‌هاست که نگران تئاتر شهر هستیم به خصوص بنای ضلع جنوبی که به دلیل گودبرداری غیر منطقی لطمات جدی‌ را به سالن قشقایی و سازه تئاتر شهر وارد کرد.

او ادامه داد: در جلسه‌ای که با آقای معمار داشتیم، عنوان شد که تمام نقشه‌ها آماده است و حتی عنوان شد که نقشه‌های سه‌بعدی هم آماده است. در جلسه چند روز پیش که با حضور وزیر ارشاد در تئاتر شهر انجام شد، من مطرح کردم که این بازسازی ظرف سه ماه آماده نمی‌شود و آقای وزیر گفتند که در دو شیفت کار انجام شود و من پیشنهاد دادم که برای انجام شدن سریع‌تر سه شیف کار شود.

وی یادآور شد: در سال‌های پیش اداره تئاتر را تخریب کردند اما الان چند سال است که این محل در وضع نامناسبی به سر می‌برد. اگر تامین اعتبار به موقع تزریق نشود تئاتر شهر از دور خارج خواهد شد.

معمار در ادامه عنوان کرد: ما برای بخش‌های مختلف از جمله مقاوم سازی از نظرات کارشناسی و اساتید دانشگاه‌ها استفاده کردیم،نقشه‌ها به طوز کامل از پیش طراحی شده است. ما در واقع نظرات هنرمندان را در جزئیات مثل نوع صندلی، رنگ‌ها و چیزهایی مثل این در نظر می‌گیریم اما اینکه اندازه سالن چقدر باشد و یا اینکه چقدر ظرفیت‌ داشته باشد بر عهده ما است چون کار تخصصی است.

او با اشاره به وضعیت غیراصولی تئاتر شهر گفت: چهار سالنی که در این مجموعه وجود داشته نه گنجایش و نه ظرفیت این مجموعه بوده و بار اضافی‌ بوده است که به آن تحمیل شده است. مطمئناً به دنبال این هستیم که از نظر ایمنی تمام موارد را حفظ کنیم و هنرمندان مطمئن باشند رضایت‌ شان جلب خواهد شد.

او درباه کاهش سالن‌های مجموعه تئاتر شهر عنوان کرد: با صحبت‌هایی که با معاونت هنری داشته‌ایم، نظر معاونت بر این است که در بخش پایین مجموعه، دو سالن نمایشی به اضافه سه پلاتو وجود داشته باشد که در مجموع تئاتر شهر دارای سه سالن نمایشی باشد. البته هنرمندان بر سر این موضوع اتفاق نظر ندارند. البته هنوز این قطعیت وجود ندارد که دو یا سه سالن نمایشی باقی بماند اما به احتمال زیاد سالن‌های سایه و قشقایی حفظ خواهند شد.

معمار با اشاره مطالعات بهروز‌غریب‌پور برای بازسازی مجموعه تئاتر شهر در سال 86 و صحبت‌هایی که به تازگی با این هنرمند داشته است، تصریح کرد: آقای غریب‌پور به شدت گله‌مند بودند که مطالعاتی که انجام دادند مطلقا استفاده نشده،ایشان به شدت نگران آینده بودند و ما خواهش کردیم جلساتی راداشته باشیم تا در جریان کار قرار بگیرند.

همچنین حسین پارسایی مدیر پیشین اداره هنر‌های نمایشی در زمان بازسازی سال 86 درباره مسئولیت و نقشی که در بازسازی آن زمان داشته است عنوان کرد: در دوره وقت که آقای ایمانی معاون هنری بودند برای بازسازی تئاتر شهر از آقای غریب‌پور دعوت شد تا طراحی‌های کار را انجام دهند. اما بعد از یک دوره کوتاهی که گروه آقای غریب‌پور مستقر شدند طراح و مدیر پرو‌ژه تغییر کرد و آقای غریب‌پور از پرو‌ژه حذف شدند و کار توسط دفتر‌طرح‌های عمرانی با همکاری بنیاد رودکی دنبال شد و در مرکز هنر‌های نمایشی به دلیل آنکه تخصص‌اش را نداشتیم دخالتی در بازسازی نکردیم و کار مستقیما از سوی وزارت ارشاد و دفتر‌طرح ‌های عمرانی دنبال شد.

وی افزود: در آن دوران تئاتر شهر به دلیل حفاری‌ای که اطراف آن انجام می‌شد در حال فروریزی بود، به غیر از انتقاداتی که نسبت به شکل ظاهری کار گرفته می‌شود ولی اتفاقات مثبتی در زمینه نوسازی و بهسازی مجموعه افتاد. نباید به گونه‌ای برخور شود که تمام بازسازی آن دوران زیر سوال برود.

در ادامه،مدیر دفتر طرح‌های عمرانی درباره نقش مرکز‌هنر‌های نمایشی در روند بازسازی گفت: مرکز هنر‌های نمایشی برای ما نقش مشورتی دارد و برای همین نماینده تام الاختیار خود را که آقای مصدق هستند به ما معرفی کردند. ما معتقدیم این مشاوره می‌تواند بسیار مفید باشد و چون برآیند جمعی و خرد هنرمندان به ما منتقل می‌شود.