نگار عزیزی گفت: نمایش «شکار مرگ» تلفیقی از کمدی، جنایی، درام، هیجان و معماست.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش «شکار مرگ» نوشته آیرا لوین با ترجمه شهرام ‌زرگر، کار نگار ‌عزیزی از 30 آبان ماه ساعت 17:30 در تماشاخانه اهورا روی صحنه است. بازیگران این نمایش حامد ‌صالح‌‌پور، نگار ‌عزیزی، محمد ‌خوشبخت و شیما ‌جعفرزاده هستند.

نگار عزیزی درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه به منظور اجرا گفت: من برای اولین بار این نمایشنامه را آبان سال 1398 خواندم و تاحدی این اثر برایم کشش داستانی و تعلیق و هیجان دقیق و سنجیده داشت که من چند بار دیگر آن‌را خواندم و پس از اینکه متوجه شدم به این سبک (کمدی جنایی) در ایران کمتر پرداخته شده و تا به حال این نمایشنامه در کشور ما اجرا نشده، مصمم‌تر شدم تا روی متن آن کار کرده و آن را برای اجرا آماده کنم.

او درباره میزان وفاداری خود به نمایشنامه اصلی در اجرا عنوان کرد: من متن اصلی را بازنویسی کردم به گونه‌ای که یکی از کاراکترهای فرعی که حضور کمرنگی در روند داستان داشت را حذف کردم و یک مقدار به بازی دو بازیگر مرد اصلی نمایشنامه اضافه کردم. متن را خلاصه کرده چراکه حجم متن اصلی برای اجرا در فضای نمایش بسیار گسترده بود اما با تمام این کارها شاکله داستان هیچ تغییری نکرده فقط برای اجرا ما کمدی کار را به کمدی ایرانی نزدیک کردیم چراکه به هرحال کمدی متن اصلی آمریکایی است و برای تماشاگر ایرانی معنای واقعی را ندارد.

عزیزی درباره موضوع و مضمون اثر اظهار کرد: این نمایشنامه درباره یک نویسنده معروف است که مدتی است دچار رکود قلم شده. رسیدن یک نمایشنامه از سمت یکی از شاگردانش به دست او سرآغاز اتفاقاتی در زندگی او می‌شود. این نمایشنامه درباره حرص و طمع آدم در مواجهه با شهرت و موفقیت و تبعات آن مثل ثروت و... است. اینکه چطور انسان به دلیل حرص و طمع زیاد یک شبه از فرش به عرش می‌رسد و یا حتی برعکس.

این کارگردان تئاتر درباره سبک و فضای اجرای این نمایش تصریح کرد: سبک اجرا کاملاً رئال است. همان‌گونه که خود ایرا لوین نوشته و سال‌ها قبل سیدنی لومت براساس آن یک فیلم ساخته است. نمایش ما تلفیقی از کمدی، جنایی، درام، هیجان و معما است. اساساً به اعتقاد من در مدیوم تئاتر فضای رئال و پایبند بودن به آن، کار بسیار سختی است اما خوشبختانه با همراهی طراح صحنه آقای دولت‌آبادی توانستیم این فضا را به درستی هرچه تمام‌تر خلق کنیم.

نگار عزیزی درباره ویژگی‌های نمایش «شکار مرگ» گفت: ویژگی بارزی که آثار ایرا لوین از لحاظ اجرا دارند و طبیعتاً کار من هم خالی از این قاعده نیست، بازیگرها و بازی‌های قوی و درست است. این پروژه به دلیل شیوع کرونا حدود یک سال و نیم طول کشید و ما منتظر بودیم تا کار را در یک فرصت مناسب اجرا کنیم، در این مدت دو سری گروه بازیگرها عوض شدند تا در نهایت مرداد ماه امسال من به همین گروه رسیدم و کار را آماده اجرا کردیم. انتخاب بازیگر برای من کار سختی بود؛ از این نظر که توانایی و فیزیک بازیگرها مهم بود. دو بازیگر مرد باید فیزیکی متضاد هم داشته و از لحاظ سنی نیز باهم اختلاف داشته باشند. این متن اساساً متن مردمحوری است اما خانم‌ها در این نمایش بازی سختی دارند و دو خانم که کاراکتری کاملاً متضاد از هم دارند و کاراکتر غیب‌گو که اساسا از اول باید ساخته و پرداخته می‌‍شد و هیچ الگویی از قبل نداشت.

او در ادامه افزود: ویژگی دیگر نمایش، دکور پرتابل و آکسسوار زیاد است. این بخش هم برای من پرهزینه بود و هم سخت از این جهت که باید طراح صحنه و سازنده دکور همراه و هم‌نظر با خودم انتخاب می‌کردم که خوشبختانه این امر محقق شد. طراحی لباس هم توسط خودم برای اولین بار صورت گرفت چون احساس می‌کردم بدلیل شناخت کاملی که نسبت به دکور و فضای کار دارم خیلی بهتر و راحت‌تر می‌توانم هارمونی رنگ‌ها را در لباس و دکور رعایت کنم. البته از تاثیر گریم هم برای بازیگرها مثل داشتن دکور نباید غافل شویم.

دیگر عوامل نمایش «شکار مرگ» عبارتند از: بازنویس: نگار ‌عزیزی، با صدای: مسعود خطیبی و کتایون رزم‌حسینی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: رامین ‌دولت‌‌آبادی، منشی صحنه: نسیم ‌کاظمی‌‌نیک، طراح صحنه و ساخت دکور: رامین ‌دولت‌‌آبادی، مدیر صحنه: محمد ‌براتعلی، طراح لباس: نگار ‌عزیزی، دوخت لباس: ناصر فراهانی، طراح گریم و مجری گریم: نسترن ‌گلی‌‌زاده، طراح نور: سبحان ‌عبدی‌‌قهرودی، انتخاب موسیقی و امور فنی: محسن ‌یزدانی، دستیار صحنه: ابوالفضل قزلسفلی، مدیر روابط‌عمومی: سارا ‌سیبی، مشاور رسانه: ناصر ‌ارباب، عکاس: علیرضا ‌آذری‌‌راد، طراح لوگو: سامی طباطبایی، طراح پوستر: امیرحسین ‌ازندریان‌‌ملایری و ساخت تیزر: نوید کشوری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.


منبع: هنرآنلاین