اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید بهزیستی روز پنجشنبه 24 مهر در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران با قرائت پیام علی جنتی وزیر فرهنگ و اشاد اسلامی،سخنرانی علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی وهمایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی به کار خود پایان داد.

پایگاه خبری تئاتر: دراین مراسم که با اجرای علیرضا خمسه و باحضور بزرگان تئاتر برگزار شد از یک دهه تلاش دکتر قطب الدین صادقی در زمینه هنرهای نمایشی با سازمان بهزیستی تقدیر شد.

براساس این گزارش در ابتدای این مراسم نرجس بختیار خلج دبیر این جشنواره ضمن تشکر از همه کسانی که سازمان بهزیستی را در برگزاری این جشنواره هنری یاری کردند گفت: با توجه به اینکه  عنوان این سال"اقتصاد فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" نام گرفته است در فاصله عید قربان تا غدیر جشنواره تئاتر طلوع امید را برگزار کردیم.

وی ادامه داد: همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی نگاه عمیق و ویژه ای به مقوله فرهنگ و آسیب های اجتماعی دارد به همین منظور در برگزاری این رویداد هنری نگاه ویزه ای به جامعه هدف سازمان داشتیم البته همه هنرمندان از سطح کشور با هنرمندان جامعه هدف بهزیستی در یک فضا به رقابت پرداختند.

وی استقبال از برگزاری این جشنواره تئاتری را با توجه به نخستین دوره برگزاری آن کم نظیر دانست و در ادامه گزارشی از تعداد گروه های شرکت کننده داد.

سپس دکتر همایون هاشمی ریس سازمان بهزیستی کشور گفت:سازمان بهزیستی متعلق به همه مردم است، این شعاری است که ا زابتدا وزیر تعاونفکار و رفاه اجتماعی به روی آن تاکید دارند،و میفرمایند سازمان بهزیستی باید اجتماعی شود و باعث خوشبختی است که ایشان در مسند کار هستند ،روزی که ایشان بر مسند وزارت قرار گرفتند بر هنر تاکید داشتند و ما نیز به تبعیت از ایشان در این وادی وارد شدیم .

وی افزود: از همه ابزارها باید برای خدمت به مردم بهره ببریم و در این راه گامی موثر برداریم.

به خانواده بهزیستی چنین رویکرد هنری را تبریک می گوییم و امیدواریم بتوانیم در حفظ ان کوشا باشیم

وی در سخنان خود نوید برگزاری جشنواره موسیقی ملی را در آینده ای نزدیک با حمایت سازمان بهزیستی داد.

دکتر قطب الدین صادقی در آیین بزرگداشت خود تاکید کرد که 13سال تلاش برای خانواده

بهزیستی بهترین زمان عمراش بوده است و همواره از فعالایت با این سازمان لذت می برده است.

وی همکاری مشترک و تلاش با سازمانی چون بهزیستی را از وظایف هنرمند دانست و گفت: هنرمند باید دغدغه اجتماعی و مردم اش را داشته باشد، رسالت تئاتر این است که حرف مردم را بزند.

در ادامه این مراسم، علی ربیعی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی   بابیان اینکه، گروه های آسیب پذیرجامعه

و مشکلاتشان باید برای جامعه مساله شود، گفت: ذهن ها باید مساله را درک کنند و به قول جامعه شناسان، مساله باید برساخته شود چرا که مشکلات گروه های آسیب پذیر جامعه فقط مساله خودشان نخواهد بود بلکه مساله جامعه نیز می شود.

وی با اشاره به پیوند مسائل اجتماعی و هنر، هنرمند بودن را کار دشواری دانست و افزود: هنرمندان افرادی خلاق، هوشمند، متفکر و دارای ظرفیت های متمایز از دیگران تلقی می شوند. وقتی معلولی هنرمند شود جامعه بیشتر به توانمندی معلولان ایمان می آورد.

ربیعی تصریح کرد: خوشحالم که جشنواره تئاتر خیابانی برای بازنمایی مسائل سازمان بهزیستی به کار گرفته شده است. ما به شدت نیازمند آن هستیم که با رویکردی انسانی، به مسالی همچون کودکان کار، معلولیت، زنان سرپرست خانوار و... بپردازیم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: این جشنواره با نگاهی عام تر و گسترده تر نسبت به افراد تحت حمایت این سازمان، کوشیده تا ابزار هنر را در خدمت بازنمایی مسائل مختلفی قرار دهد که هریک به نحوی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند و اتفاقا پیدایش آنها تا حد زیادی معلول خود جامعه است و راه حل آنها نیز باید با تلاش جمعی و گفت گو کردن درباره آنها پیدا کرد.

ربیعی تئاتر خیابانی را نوعی گفت وگوی اجتماعی دانست و افزود: تئاتر خیابانی نوعی گفت وگوی اجتماعی در قالب هنر درباره مساله آسیب پذیری است.

جامعه ما امروز به شدت به گفت وگو نیاز دارد درواقع در جامعه ای که عمده مسائل سیاسی می شوند و موضوع منازعه سیاسی قرار می گیرند گفت وگو در قالب های مختلف درباره مسائل اجتماعی اقدام بسیار مهمی است. علی ربیعی در پایان ضمن ابراز ارادت به همه بازیگران تئاتر گفت: از خدا می خواهم به امثال من که در لحظاتی از تاریخ امکان کار پیدا می کنیم  کمک کند تا در خدمت مردم باشیم.

ربیعی درحالی که اشک در چشم داشت و بغض کرده بود، بیان کرد: می خواهم ارادت خود را ابراز کنم، به پدری کارگر که هر روز با تنی رنجور و خسته و سفره ای ناچیز صورت خود را با سیلی سرخ می کند، به زنی بی سرپرست که به من گفت چگونه از گرگان جامعه خود را در امان نگه داشته است، به معلولی که می خواهد روی پای خود بایستد و کودکی که کودکی نمی کند و در کوره پزخانه کار می کند فقط به این خاطر که پدرش دیگر توان کار کردن ندارد.

وی افزود: من که خود از کارگری ساختمان تا جنگ و دانشگاه و وزارت آمده ام، از خدا می خواهم به همه ما کمک کند تا اندازه ای از آلام این افراد بکاهیم.

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر طلوع امید

آرا هیت داوران پس از تقدیر از دکتر قطب الدین صادقی با حضورعلی ربیعی  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی،نرجس بختیار خلج دبیرجشنواره، اسماعیل خلج، امیر دژاکام و جهانگیر الماسی به شرح زیر قرائت شد.

بخش موسیقی

 لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون ریال را به آهنگساز نمایش  "در شهر  علی انوری

بخش طراحی  فضا

 

 مجتبی مرادی برای نمایش"کالسکه ای  برای خوشبختی"  کژال راست بین برای نمایش"پاپتی"

 بازیگری زن

هیات داوران از میان بازیگران زن شرکت کننده در جشنواره ترتیب آرا خود را به شرح ذیل اعلام می دارد؛

بازیگری سوم

 "سارا قنبری راد"بازیگر  نمایش کالسکه ای برای خوشبختی " خانم  "فرناز منتظر ظهور"  برای نمایش" دم"

بازیگری دوم زن

" الهام غلامی" بازیگر نمایش"ناگفته

نفر اول زن

 "نرگس خاک کار" برای نمایش"در مسیر رفت و آمد"

بازیگر مرد

هیات داوران از میان بازیگران مرد شرکت کننده در جشنواره ترتیب آرا خود را به شرح ذیل اعلام میدارد؛

بازیگر سوم مرد:

"مهدی ضیاییان پور"  برای نمایش به"خاطر یک مشت دلار"و آقای "مهدی رضایی" بازیگر  نمایش "زندگی در یک نگاه"

 بازیگر دوم              

 "مجتبی مرادی"

بازیگر نمایش "کالسکه ای برای خوشبختی" و" فیروز حیدرزاده " برا ی نمایش "آگهی ،فروش،استخدام"

بازیگر اول مرد

"سعید رحیمی"  بازیگر نمایش"در شهر" و "مسعود محرابی" بازیگر نمایش "زندگی در چند نگاه تقدیم"
 
کارگردانی سوم     

 کارگردان نمایش "پاپتی" خانم "کژال راست بین"

کارگردانی دوم

 کارگردان نمایش" در شهر""فرامرز قلیچ خانی"

کارگردانی اول

 

"امیر شاه علی" کارگردان نمایش" زندگی در چند نگاه"
 

 طرح وایده:

طرح و ایده سوم" نرگس خاک کار" برای متن  نمایش "در مسیر رفت و آمد"

طرح و ایده دوم

 

" فرامرز قلیچ خانی" برای نمایش "زندگی در چند نگاه" و "مسعود محرابی" برای نمایش" در شهر"

طرح و ایده اول 

"مختار محمدی " برای نمایش" پاپتی"

اثر برگزیده

هیات داوران از میان آثار شرکت کننده در جشنواره نمایش "آگهی ،فروش، استخدام" به  نویسندگی آقای "مسعود محرابی" و کارگردانی "پروانه علی ضامنی" را  به سی و سومین جشواره بین المللی تئاتر فجر معرفی می نماید.

همچنین از مجید امینی مدیر بخش تئاتر شورایی این جشنواره نیز به پاس تلاش در زمینه تئاتر شورایی در این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است؛ در نخستین جشنواره تئاتر خیابانی طلوع امید سه اثر ویژه توسط اساتید تئاتر به سفارش این جشنواره  تولید شده اند.این  آثار توسط  دکتر  قطب الدین صادقی با نمایش «اصل ۲۱» و دکتر رحمت امینی با نمایش « ویلچر» و سیروس همتی با نمایش «طا،لام،الف،قاف» اجرا شد.

بر اساس این گزارش، محوطه های برج آزادی، کاخ گلستان، سبزه میدان، کاخ نیاوران، پارک شهر، پارک بعثت، تئاترشهر، خانه هنرمندان، برج میلاد، حوزه هنری، پارک ملت،پارک لاله، پارک ساعی، بوستان قائم و ولایت و همچنین فرهنگسراهای اشراق، اندیشه و شفق، کانون اصلاح و تربیت و شیرخوارگاه آمنه، مکان های اجرای جشنواره تئاتر خیابانی بودند .

گفتنی است که در این جشنواره ۱۷۴ اثر تئاترخیابانی و ۱۸ اثر شورایی از ۲۸ استان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که هیات انتخاب در نهایت از مجموع نمایش های متقاضی 22 نمایش را برای این جشنواره انتخاب کرد ،که در دو بخش خیابانی و شورایی این آثار اجرا کردند.