هاله مشتاقی نیا از کار کردن روی نمایشنامه ای روانشناسانه خبر داد و عنوان کرد از ابتدای پاندمی کرونا کارگاه های آموزشی بلند مدتی را به صورت مجازی برگزار می کند.

پایگاه خبری تئاتر: هاله مشتاقی نیا نویسنده و مدرس تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش و برگزاری کارگاه آموزش مجازی نمایشنامه‌نویسی گفت: کار تازه‌ام تریلر روانشناسانه‌ای است که نزدیک به سه سال است در کنار کارگردان نمایش، در حال کار روی آن کار هستم و از سوی گروه جزئیات آن اعلام خواهد شد. از طرف دیگر با شروع پاندمی کرونا ایده برگزاری کارگاه‌های مجازی آموزشی را که از مدت‌ها قبل به آن فکر می‌کردم، اجرایی کردم که اولین دوره آن با عنوان «از داستان تا نمایشنامه» در بهار ۱۳۹۹ برگزار شد. مبنای آن کارگاه شناخت عناصر دراماتیک با نگاهی به داستان‌های کوتاهی از جی. دی. سلینجر در راستای اقتباس بود.‌

وی ادامه داد: با استقبال از اولین کارگاه مجازی، مصمم‌تر شدم تا این ایده را گسترش داده و دوره‌هایی با موضوعات مختلف دیگر هم برگزار کنم از این رو در ادامه کارگاه‌های مجازیِ «نوشتن برای صحنه» را برگزار کردم که همچنان ادامه دارد. این کارگاه‌ها در مراحل مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌شود و در پایان با نویسندگان جوان به نگارش نمایشنامه‌ای تک پرده‌ای می‌رسیم که چاپ این نمایشنامه‌های تک پرده‌ای هم از برنامه‌هایی است که برای کارگاه در نظر گرفته‌ام. در حال حاضر ثبت نام دوره جدید کارگاه «نوشتن برای صحنه» شروع شده است.

مشتاقی‌نیا با اشاره به اینکه برنامه بلند مدتی برای ادامه این کارگاه آموزشی در نظر دارد، عنوان کرد: از ابتدا نگاه کوتاه مدت به این کارگاه‌های آموزشی مجازی فقط به دلیل شیوع ویروس کرونا نداشتم و با طراحی برنامه آموزشی که از ابتدا مد نظرم بود آموزش به شکل مجازی را ادامه خواهم داد. ما جوانان مستعدی در شهرستان‌ها داریم که به دلیل دور بودن از پایتخت از امکانات آموزشی بی بهره هستند و یا حتی افرادی که به دلیل شیفت‌های کاری، زندگی در خارج از ایران و یا دلایل دیگر امکان شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند.

نویسنده «پنجاه / پنجاه» یادآور شد: از تابستان کارگاه‌هایی در رده سنی نوجوان هم برگزار کردم. این کارگاه‌ها در راستای گسترش ایده آموزش مجازی بود که از پیش داشتم. معتقدم این رده سنی می‌تواند آغاز درستی برای آموزش نمایشنامه نویسی از پایه داشته باشد. با توجه به اینکه از فضای مجازی می‌توان استفاده‌های بهینه‌ای داشت، از اردیبهشت ماه صفحه‌ای در فضای مجازی راه‌اندازی کردم که در این صفحه، زیر نظر من یادداشت‌های هنرجویانم منتشر می‌شود.

وی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به تلاش برای آموزش مناسب به نسل جوان علاقه مند به ادبیات نمایشی گفت: در کنار آموزش و تمرین، در این فضا مطالعه و نقد بر نمایشنامه‌ها و داستان‌ها را هم داریم و به نگاه، تکنیک و تجربه نویسندگان مختلف در خلق آثار ادبیات نمایشی و داستانی هم می‌پردازیم. ضمن اینکه نویسندگان و مترجمان لطف کرده و برای هنرجویان با ضبط ویدئوهایی از تجربه و آثار خود می‌گویند که در کنار ویدئوهای آموزشی دیگر منتشر می‌شود مثل مجموعه ویدئوهایی از کاترین آن جونز نویسنده و مدرس که کتاب «راه داستان» از وی ترجمه و منتشر شده و بسیار مدرس برجسته ای است.‌


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: آروین موذن زاده