از بیماری جذام یا همان خوره که همواره در طول تاریخ اسمی ترسناک داشته، کمتر صحبت شده گویی که اصلا افرادی با چنین بیماری‌ وجود ندارند اما جذامی‌هایی در این کشور ودر شهری مثل مشهد زندگی می‌کنند که دلی پرغصه از روزگارشان دارند.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم «خوره» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شهرام میراب اقدم مستندی کوتاه است که در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در بخش مسابقه ملی به نمایش در آمده است.

این فیلم مستند درباره زندگی امروز جذامیان آسایشگاه محراب‌خان مشهد است که از وضعیت امروز خود گله دارند به ویژه بخاطر فشارهایی که برای ترک خانه‌های خود و انتقال به مکانی دیگر برای ساخت و ساز در محل زندگی آن‌ها متحمل می‌شوند.

آسایشگاه محراب‌خان اولین آسایشگاه نگهداری جذامیان کشور است که به صورت رسمی در سال ۱۳۴۰ در مشهد و در زمین موقوفی محراب خان که زمانی والی آنجا بوده ساخته شده است. در اینجا خانواده های زیادی زندگی می‌کنند که بیشتر آن‌ها بر اثر آسیب‌های ناشی از این بیماری معلول و از کار افتاده شده و با شرایط سختی زندگی را سپری می‌کنند و تقریباً زندگی اکثرشان با کمک خیرین گردانده می‌شود. آن‌ها گله‌مند هستند که در چند دهه گذشته هیچ دولتی به درستی به آن‌ها رسیدگی نکرده و مصائب و سختی‌های خود، حتی قطع عضوی از بدنشان را به اسم دولت‌ها به یاد می‌آورند.

برخی از این جذامی‌ها در مستند «خوره» می‌گویند این زمین موقوفی محراب خان برای آن‌ها بود تا در آنجا زندگی کنند و حالا این عدالت نیست که خانه‌ها و زمین از آن‌ها گرفته شود. این خانواده‌ها تاکید دارند که حرفشان سیاسی نیست فقط معتقدند که بیرون کردن آن‌ها از زمینی موقوفی در مملکتی اسلامی حرام است.

این مستند ۳۸ دقیقه‌ای را در پلتفرم‌های هاشور و نماوا در طول جشنواره سینما حقیقت می‌توان تماشا کرد و امروز در بخش خانه جشنواره نمایش دارد.