چهلمین جشنواره تئاتر فجر نیز همچون دوره‌های گذشته این جشنواره نه در تقویم زمان برگزاری جشنواره و نه در گاه‌شمار اعلام شده در فراخوان، از یک زمانبندی و برنامه‌ریزی منظم برخوردار نیست.

پایگاه خبری تئاتر: موضوع زمانبندی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موضوعی متغیر بوده و گاه‌شمار برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره ثابت نبوده است. هنوز که هنوز است بر خلاف جشنواره فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر از زمان مشخصی برای برگزاری برخوردار نیست و در اکثر دوره‌ها در تقویم زمانی متفاوتی برگزار شده است.

عجیب است که جشنواره فیلم فجر با توجه به تمامی مناسبت‌های موجود در تقویم رسمی کشور می‌تواند از ۱۲ تا ۲۲ بهمن هر سال برگزار شود ولی جشنواره تئاتر فجر باید تقویم زمانی متغیری برای برگزاری داشته باشد.

تقویم بلاتکلیف یک رویداد!

برای مشخص‌تر شدن این تغییرات زمانی در برگزاری جشنواره تئاتر فجر می‌توان نگاهی به زمان برگزاری این جشنواره طی بیش از یک دهه گذشته انداخت.

بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۸۷ و بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۸۸ از ۲ تا ۱۱ بهمن برگزار شد. اما بیست و نهمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۸۹ از ۱۷ تا ۲۶ بهمن برگزار شد.

سی‌امین جشنواره تئاتر فجر هم سال ۹۰ از ۵ تا ۲۲ بهمن برگزار شد اما دور سی و یکم باز هم با تغییر زمان در برگزاری همراه بود و ۲ تا ۱۱ بهمن زمان برگزاری دوره سی و یکم جشنواره تئاتر فجر بود.

سی و دومین جشنواره تئاتر فجر از ۲۴ دی تا ۱۲ بهمن در سال ۹۲ برگزار شد و زمان برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۳ از ۱ تا ۱۲ بهمن بوده است.

در سال ۹۴ نیز زمان برگزاری سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر از ۱ تا ۱۲ بهمن بوده اما سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۵ از ۱۰ دی تا ۱۲ بهمن برگزار شد.

سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر نیز از ۲۸ دی تا ۹ بهمن سال ۹۶ برگزار شد و زمان برگزاری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر از ۲۲ بهمن تا ۴ اسفند سال ۹۷ بود.

در سال ۹۸ سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر از ۱۰ تا ۲۱ بهمن برگزار شد و زمان برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر نیز در سال کرونایی ۹۹ از ۱۱ تا ۲۰ بهمن بود.

قرار است چهلمین جشنواره تئاتر فجر نیز در راستای نداشتن تقویمی مشخص در برگزاری از ۱۴ تا ۲۶ بهمن برگزار شود.

البته نباید این واقعیت مهم را نادیده گرفت که در هیچیک از مراحل برگزاری ادوار مختلف جشنواره تئاتر فجر حداقل طی بیش از یک دهه گذشته، از انتخاب و معرفی دبیر، تدوین و انتشار فراخوان و گاه‌شمار اعلام شده در فراخوان هیچ گاه شاهد وجود یک زمان‌بندی درست و دقیق حتی در یک دوره جشنواره هم نبوده‌ایم.

چهلمین جشنواره تئاتر فجر نیز از ادوار گذشته خود در تغییر تقویم برگزاری و همچنین تغییر در گاه‌شمار اعلام شده در فراخوان تبعیت کرده است.

۲۵ آذر گذشت، آثار راه‌یافته معرفی نشد!

طبق فراخوان منتشر شده چهلمین جشنواره تئاتر فجر، زمان اعلام اسامی آثار راه‌یافته به این دوره از جشنواره در بخش نمایش‌های صحنه‌ای، چه رقابتی، چه غیر رقابتی و چه آثار استانی، ۲۵ آذر اعلام شده است.

در بخش تئاتر خیابانی هم فراخوان جشنواره تاریخ ۲۵ آذر را برای اعلام اسامی آثار راه‌یافته به چهلمین جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته است.

در بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره چهلم که دارای چند مرحله بازبینی است، ۱۵ آذر به عنوان تاریخ اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره اعلام شده است. این در حالی است که روز ۱۰ آذر و طی خبری که از سوی روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، هیأت انتخاب بخش دیگرگونه‌های اجرایی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از امیر راد، سعید بهنام و محمد سایبانی، پس از بررسی ۴۰ اثر متقاضی حضور در این بخش، در مرحله اول ۲۶ اثر و در مرحله دوم پس از گفت‌وگو با صاحبان آثار درباره تولید و ارائه، ۱۲ اثر را برای حضور در مرحله نهایی بازبینی انتخاب و معرفی کردند.

طی این خبر اعلام شد کارگردان‌های آثار معرفی شده ضروری است تا تاریخ ۹ دی اثر کامل خود را به منظور حضور در مرحله نهایی انتخاب، به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.

واقعیت این است که مدیریت تئاتر ایران در اکثر سال‌های سپری شده از داشتن برنامه و برنامه‌ریزی خالی بوده و جشنواره تئاتر فجر نیز خارج از شرایط این روند مدیریت تئاتری نیست.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: فریبرز دارایی