کارگردان نمایش «برنده سهمی نمی برد» که از روز ۱۹ دی در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفته است، درباره این اجرا توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش «بَرنده سهمی نمی‌برد» از جمله آثار تقدیر شده بیست‌ و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران از ۱۹ دی در سالن اصلی تئاتر مولوی به صحنه رفته و مورد توجه دانشجویان قرار گرفته است.

«برنده سهمی نمی‌برد» در بُعد داستانی نیز ماجرای استاد دانشگاهی را روایت می‌کند که به خانه‌ دوستانش می‌رود و درگیر بازی‌هایی با آنها می‌شود.

کیهان پرچمی کارگردان این نمایش درباره رویکرد فرمی مدنظرش که بر امکانات و محدودیت‌های موجود در هنر نقاشی، سینما و تئاتر تمرکز دارد گفت: در این پروژه پیش از آنکه مثلا قصد داشته باشیم به رویکرد بینارشته‌ای در تئاتر فکر کنیم، بیش‌تر به خود تئاتر فکر کردیم. اینکه چگونه می‌توان محدودیت‌ها و یا امکانات تئاتر را به خودش نمایاند. قطعا هر مدیوم هنری برای گسترش خودش نیاز به مدیوم هنری دیگری دارد، یعنی نیاز به تاباندن نوری به نقاط کور آن مدیوم مشخص.

وی یادآور شد: تاریخ نقاشی را در نظر بگیرید، رویکرد امپرسیونیستی چه زمانی وارد نقاشی شد؟ تقریبا با گسترش عکاسی، یعنی درست در لحظه‌ای که دیگر کشیدن نقاشی رئالیستی بی‌معنا شده بود، چراکه مدیوم جدیدی خلق شده بود که واقعیت را با جزییات و تفاوت‌های کم‌تری از خود واقعیت بازنمایی می‌کرد. این شاید لحظه‌ای مهم در تاریخ هنر باشد. پس پرسش ما این بود که چطور می‌توان به خود تئاتر اندیشید؟ اینجا بود که مدیوم های دیگر خودش را در دل تئاتر ما پروراندند. یعنی همچون آینه‌هایی عمل می‌کردند که تئاتر خودش را دوباره بازیابد. اما «بَرنده سهمی نمی‌بَرد» بر نقطه‌ای تمرکز کرده است که گویی تئاتر هم نمی‌تواند بستر مناسبی باشد برای استفاده از کل ظرفیت هنرهای دیگر.

پرچمی در پاسخ به این پرسش که چنین زمینه‌ای چطور ذهن‌اش را مشغول کرد، بیان کرد: پاسخ به این پرسش نیز در ادامه‌ پرسش قبلی است. حالا که این مدیوم‌ها یعنی نقاشی و سینما در تئاتر احضار شده‌اند چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید «تئاتر» نیز همان زمین بی‌طرفی باشد که توان برخورد این دو مدیوم را با تولید دو سطح در اجرا فراهم می‌کند. تئاتر نیز به مثابه‌ی نوری بر این دو مدیوم می‌تابد و امکانات آن‌ها را به آن‌ها یادآور می‌شود یا در مورد آن‌ها سوال می‌کند.

کارگردان «برنده سهمی نمی‌برد» اظهار کرد: تمام توان گروه معطوف به این امر بود که مدیوم‌های هنری چگونه با نزدیک شدن به و برخورد با یکدیگر مرزهای هم‌دیگر را زیر سوال می‌برند و یا گسترش می‌دهند. در حقیقت محدوده‌ یک اثر هنری مبتنی بر بازنمایی تا کجاست؟ شاید می‌خواستیم با برخورد مدیوم‌های هنری بایکدیگر پاسخ به این پرسش‌ها را دریابیم.

عوامل نمایش «برنده سهمی نمی‌برد» که ساعت ۱۹:۳۰ اجرا می‌شود، عبارتند از بازیگران (به ترتیب حروف الفبا): عرفان امین، سلمان صالحی، طاهره هزاوه، نویسندگان: کیهان پرچمی، حسام مقتدائی، طراح صحنه: پوریا اخوان، طراح نور: علیرضا میرانجُم، طراح لباس: نسترن طاهرپور، مپینگ و پروجکشن: مهدی بخشی، طراح لوگو تایپ و بروشور: وحید رزاقی، طراح پوستر: الی امامی، تیم تبلیغات: محمدرضا مقیمی، محمدباقر کشاورز، مشاور امور رسانه: بابک احمدی.

عکس از ساینا قادری است.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: فریبرز دارایی