میکائیل شهرستانی مدرس و کارگردان تئاتر از چالش‌های اجرای همزمان سه اثر نمایشی و تجربه کار کردن با هنرجویانش در سال‌های اخیر گفت.

پایگاه خبری تئاتر: میکائیل شهرستانی بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها ۲ اثر نمایشی «پیش از صبحانه» و «شاعر» را در مقام کارگردان و نمایش «اسم» را به عنوان طراح در خانه نمایش مهرگان روی صحنه دارد، درباره چالش‌های تجربه اجرای همزمان سه نمایش گفت: اجرای سه نمایش به طور همزمان بسیار دشوار است. پیش از این ۲ نمایش را پشت هم ساپورت کرده بودم اما سه نمایش را نه. راستش آماده سازی‌شان بسیار وقتم را گرفت و چالش برانگیز بود و هنوز هم لابلای اجراها از تمرین دوری نمی‌کنیم تا نقایص باقیمانده برطرف شود؛ نقایصی که تنها با تمرین مرتفع می‌شوند نه اجرا در برابر تماشاگر و خوشحالم که این تلاش‌ها به بار نشست و سه نمایش دیدنی را آماده کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا چندسالی است از دنیای حرفه‌ای تئاتر فاصله گرفته و ترجیح می‌دهد با هنرجویانش کار کند، توضیح داد: از دنیای به‌قول شما حرفه‌ای فاصله نگرفتم. بیشتر از سال‌های قبل تلاش می‌کنم تا هنرپیشه‌های بیشتری را تربیت و به تئاتر معرفی کنم که تمامی با رفتار و اخلاقی حرفه‌ای به این کسوت ورود می‌کنند اما اگر منظورتان همکاری با دوستان متقدم است، باید عرض کنم این امکان برای بنده هر ۱۰ سال یک بار فراهم می‌شود آن هم با کلی دردسر. بازیگران پرسابقه متوقع‌اند و توقع شان هم بجاست‌. از این راه ارتزاق می‌کنند. عمرشان را در این راه هزینه کرده‌اند و بسیاری شان کار و شغل دیگری ندارند. نمی‌شود گفت بیا با من سه ماه تمرین کن و به صحنه برو، بی هیچ پشتوانه و تعهد مالی و تهیه کننده‌ای. ولی کارهای دانشجویی که معمولاً هزینه‌هایش را خودم بر عهده می‌گیرم، امکان مناسبی است تا هم هزینه کمتری بپردازم و هم ظهور چهره‌های تازه و جدیدی که سواد این کار را داشته باشند، درست تربیت شوند، بدانند از هنر (تئاتر) چه می‌خواهند و مخاطبان چه توقعاتی از آنها دارند که باید برآورده کنند، برایم امکان‌پذیرتر است.

شهرستانی درباره انتخاب این سه نمایشنامه برای اجرا بیان کرد: بی‌تردید نمایشنامه‌ها همگی انتخاب بنده است و دلایلِ آموزشی و یا تربیتی و اجتماعی دارد. در این میان نمایش «اسم» جایگزین نمایش «پیک نیک در میدان جنگ» شد که کار پر دردسری هم از کار درآمد. بازیگران زیادی برای نقش کلود انتخاب شدند؛ یکی کرونا گرفت، یکی توقع مالی زیادی داشت، یکی نمی‌توانست و مناسب نبود، یکی پروژه‌های متعددی را می‌خواست همزمان با این نمایش هماهنگ کند، دیگری بی انضباط بود و … نهایتاً نقش به دستیار نمایش آقای سلیمانی رسید که به نظرم از همه آنها مناسب‌تر است. وی حداکثر تلاشش را کرد و می‌کند و این در حالی ست که در ۲ نمایش دیگر هم دستیار من است و در یکی شان نقش کوتاهی هم به عنوان شاعر ایفا می‌کند و این برایم قابل تحسین و ستایش است. او یکی از شاگردانم است که با جدیت اهدافش را دنبال می‌کند و مسئولیت پذیر است و گروه به او اعتماد کرد و از این اعتماد هم نتیجه گرفت. البته از تلاش گروه در آماده سازی وی هم نباید گذشت؛ از کارگردان تا همکاران بازیگر.

بازیگر نمایش «سحوری» درباره میزان استقبال از نمایش عنوان کرد: تا امروز استقبال از کارها خوب بوده است. با توجه به ترس خیلی‌ها از کرونا و عدم تبلیغات گسترده برای نمایش به این دلیل که هیچ گاه اهل شوآف کردن و تبلیغات دروغین نبودم و در عین حال از به اصطلاح «چهره» هم هیچ وقت در کارهایم استفاده نمی‌کنم، از بازخوردهای هر سه نمایش و عکس‌العمل مخاطب بسیار راضی‌ام.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: امیدوارم با اطلاع رسانی‌هایی که افراد گروه و روابط عمومی و اهالی رسانه انجام می‌دهند استقبال بیشتری از نمایش‌ها شود. هر چند نمایش «شاعر» از بین سه نمایش، ۳ شب با تکمیل ظرفیت اجرا شد. با توجه به اینکه گروه ما از تمام ظرفیت سالن استفاده نمی‌کند و پروتکل‌ها را شدیداً مراعات می‌کنیم که خدای نکرده نه تماشاگر متضرر شود و نه خطری برای گروه داشته باشد این میزان استقبال قابل توجه است.

نمایش‌های «پیش از صبحانه» و «شاعر» به طراحی و کارگردانی میکائیل شهرستانی به ترتیب هر روز ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۸:۳۰ در سالن ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌روند.

همچنین نمایش «اسم» به کارگردانی شیرین فرخنده نژاد و طراحی میکائیل شهرستانی نیز هر روز ساعت ۲۰ در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان اجرا می‌شود.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: آروین موذن زاده