آیین افتتاح چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با معرفی برگزیدگان بخش‌های مسابقه نمایشنامه‌نویسی، عکس و پوستر در کاروانسرای صفوی زین‌الدین یزد برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عصر روز چهاردهم بهمن، در کاروانسرای ۴۰۰ ساله‌ای در شهر یزد برگزار شد.

این جشنواره که برای اولین بار در محلی خارج از تهران افتتاح می‌شد، در کاروانسرای تاریخی زین‌الدین که قدمتش به دوره صفوی می‌رسد، برپا شد.

اجرای مراسم را محمد سلوکی به عهده داشت.

در بخش آغازین مراسم و پس از اجرایی آیینی و محلی، پیام ویدئویی «حسین مسافرآستانه» و خوشامدگویی به مهمانان پخش شد که در آن به ارائه گزارش از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچون تشریح جزئیاتی از آثاری که در این دوره جشنواره اجرا می‌شوند، بخش‌های مختلف اصلی و‌ جنبی رویداد، تعداد آثار شرکت کننده، ظرفیت تلویزیون تئاتر ایران، تجلیل از پیشکسوتان، مشارکت استان‌ها و... پرداخت.

*هنر نمایش بین مردم یزد جایگاهی ویژه دارد

«مهران فاطمی» استاندار یزد، به عنوان سخنران نخست این مراسم گفت: یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی با کار و زندگی و حتی آداب و رسوم مردم است؛ از گنجینه بزرگ معماری ثبت شده در یونسکو تا تار و پود ترمه و دارایی و زیلو و گلیم و جاجیم، از گره‌های مشبک در نخل عزای سیدالشهدا تا شیشه‌کاری پنج‌دری‌های ارسی، همه و همه عرصه هنر مردمان این دیار است.

فاطمی با بیان اینکه «یزد دیار پرورش هنرمندان برجسته و رویش کارگردانان و بازیگران نام‌آشناست.» گفت: این‌جا خطه‌ای است که هنر نمایش بین مردمش جایگاه ویژه‌ای داشته. نقالی‌ها، معرکه گیری‌ها، تعزیه‌ها و تخت حوضی‌ها و سایه‌بازی‌ها جایگاه ویژه‌ای در سبد زندگی مردم این دیار داشته تا به گونه‌ای هوشمندانه، محرومیت خود از طراوت طبیعت را جبران کنند و روحیه‌شان را در برابر سختی طبیعت خشن، تازه نگه دارند.

استاندار یزد، جشنواره تئاتر فجر را نماد زیباترین صحنه‌های هنری برای انعکاس اندیشه‌های زیبا خواند و تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های هر روز ما، نوجوانان و جوانان با استعداد این سامان هستند که رویدادهایی این چنینی می‌تواند تکافوی این مهم را بکند چراکه هنر پاک، بستر رشد فرزندان جامعه ما را فراهم می‌کند و هنر نمایش به دلیل مشخصه‌های اصیل هنری‌اش، از بهترین گزینه‌ها برای این امر است.

در ادامه، تقدیر و معرفی برترین‌‌های بخش نمایشنامه‌نویسی با حضور استاندار یزد، معاون سیاسی امنیتی او، هوشنگ توکلی و نصرالله قادری انجام شد.

*تقدیر از برگزیدگان نمایشنامه‌نویسی (بدون اولویت):

-کیوان فهیمی برای نگارش نمایشنامه «اسپوتنیک تنهایی»

-مهرداد بقایی برای نمایشنامه «استخوان در گلو»

-بهنام سرلک برای نمایشنامه «ایاز شش آبجی»

-سعیدرضا خوش‌شانس برای نمایشنامه «شطحیات اشباح»

-پیام لاریان برای نمایشنامه «مدیترانه‌ای»

-سهیل ملکی برای نمایشنامه «هیچ و پوچ»

پس از آن، قادر آشنا، اصغر امیرنیا مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد، برای بخش تقدیر از «صادق کوچک‌زاده» دبیر اجرایی افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه حاضر شدند.

پس از این بخش، موسیقی زنده توسط گروه ارکستر مجلسی یزد اجرا شد.

*تجلیل از پیشکسوتان

بخش بعدی مراسم افتتاحیه، تجلیل از پیشکسوتان و قدردانی از سال‌ها کار و فعالیت هنری «علی‌اصغر انصاف‌جو» (سیستان و بلوچستان)، «محمدرضا شجریان» (یزد)، «بهمن (محمدعلی) صادق‌حسنی» (گیلان)، «محمدعلی لطفی‌مقدم» (خراسان) و «کاطم هژیرآزاد» بود.

با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، مهران فاطمی استاندار یزد و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی از این پنج چهره پیشکسوت تجلیل شد.

محمدعلی لطفی‌مقدم کتاب «هنر تئاتر خراسان» را که زندگی‌نامه خود اوست، به برگزار کنندگان جشنواره اهدا کرد.

در بخش بعدی برنامه، با حضور وزیر ارشاد و حسین مسافرآستانه (دبیر جشنواره) از مهران فاطمی استاندار یزد به نمایندگی از مردم و هنرمندان این استان، تقدیر و تجلیل شد.

*حوزه تئاتر در چهار سال پیش‌رو حتما تقویت خواهد شد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم روی صحنه حاضر شد و گفت: استان یزد هم سابقه تاریخی بسیار روشنی دارد و هم امروز در حوزه فرهنگی و هنری کشور جریان ساز است؛ هم اندیشمندان بزرگ و هم هنرمندان بزرگی در یزد هستند و می‌درخشند و همه این‌ها استعدادها، ظرفیت‌های زیادی را در این استان قرار داده است و باعث شده تا افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را در اینجا برگزار کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: دوست داشتیم مراسم افتتاحیه جشنواره چهلم را در شرایط سلامت بهتر و با حضور مخاطبان بیشتر و گسترده‌تری داشته باشیم اما در روزهای منتهی به افتتاحیه، با اوج گرفتن موارد ابتلا به سویه جدید کرونا مواجه شدیم و همین مسأله باعث شد از حضور گرم مردم و مخاطبان تئاتر در این مراسم بهره‌مند نباشیم.

او همچنین با تشکر از معاونت هنری، دبیرخانه جشنواره، دبیر این رویداد، استاندار یزد، نمایندگان این استان در مجلس، گفت: همه اقدامات ما در دولت به این سمت است که فرهنگ و هنر را تقویت کنیم؛ بر همین اساس حوزه تئاتر در چهار سال پیش رو حتما تقویت خواهد شد و در تلاش هستیم تا هرچه مربوط به زیرساخت است، به خوبی پیش ببریم. در همین زمینه، بنای ما در وزارت ارشاد بر این بوده که همه تاسیسات و مجموعه‌های فرهنگی که در سال‌های اخیر در دست ساخت بوده‌اند را به اتمام برسانیم. در کل کشور هم فرایند اجرایی پروژه‌ها با تخصیص اعتبار آغاز شده و به طور جدی در ۱۴ استان از جمله یزد پیگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین حمایت و آموزش هنری از سرفصل‌های جدی کار ما خواهد بود. تلاش می‌کنیم به همه جای کشور، با یک چشم مساوی نگاه کنیم و همه استعدادهای ایران عزیز را ببینیم و زمینه رشد همه فرزندان ایران را فراهم کنیم. تلاش می‌کنیم هیچ فرزندی در ایران نباشد که علاقه‌مند به تئاتر و کار هنری باشد و زمینه برای کار او فراهم نباشد. در چهار سال آینده ارتقای کمی و کیفی را در تئاتر مشاهده خواهیم کرد.

اسماعیلی در پایان با تشکر از همه هنرمندان «که چشم و چراغ ما هستند و اینجا حاضر شده‌اند» و آرزوی صحت و سلامت برای آن‌ها اظهار امیدواری کرد با برطرف شدن شرایط کرونایی، امکان برگزاری جشن‌های بزرگتر با حضور همه هنرمندان و همه ایران دوستان فراهم شود.

اجرای پرفورمنسی برای گرامیداشت یاد هنرمندان درگذشته همچون سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی، رضا ملک ثابت، بیژن افشار، عزت‌الله مهرآوران، علی حاج‌علی عسگری و علی سلیمانی بخش بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره بود که در پایان آن یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز گرامی داشته شد.

پس از آن، با پخش نماهنگی، از برگزیدگان بخش عکس و پوستر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور قطب‌الدین صادقی، سهراب سلیمی، مائده طهماسبی، مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، مائده طهماسبی، محمدرضا صباغیان نماینده مردم یزد در مجلس، تقدیر شد.

*برگزیدگان بخش پوستر:

-تقدیر: مهدی دوایی برای طراحی پوستر نمایش «مانستر»

-رتبه سوم (مشترک): میثم نام‌دار برای طراحی پوستر نمایش «ضیافت» و رسول حق‌جو برای طراحی پوستر سی و سومین جشنواره تئاتر استانی خوزستان

-رتبه دوم: محمد افشار برای طراحی پوستر نمایش «سه‌تیز»

-هیات داوران در این بخش اثری را شایسته دریافت تندیس و رتبه اول ندانستند.

برای تقدیر از برگزیدگان بخش عکس، داود فتحعلی‌بیگی، محمود فرهنگ، علی اوسیوند، حمیرا ریاضی، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های کشور و محمدرضا دشتی‌اردکانی نماینده یزد در مجلس روی سن آمدند.

*برگزیدگان بخش عکس:

-تقدیر: شهریار دبیری برای نمایش «سهیل» و سلاله رویدشتی برای نمایش «آنگاه که باران استخوان‌هایت باریدن می‌گیرد» و شیوا سراج برای نمایش «او زیباست»

-رتبه سوم: محمد تقوی برای نمایش «آنتیگونه، آخرین سامورایی»

-رتبه دوم: مریم رحمانی نمایش «سرایدار»

-رتبه اول: اردلان آشناگر برای نمایش «آشویتس خصوصی لیدی مکبث»

پس از تقدیر از برگزیدگان این بخش، قطعات موسیقی اجرا شد.

*اهمیت گروه تئاتر از نظر علی نصیریان

در بخش بعدی، کلیپی از صحبت‌های «علی نصیریان» و پیام او به هنرمندان جوان تئاتر پخش شد که در آن می‌گفت: تئاتر جایی برای تمرین دموکراسی است چون نظرات و آرای مختلف در آن تبادل می‌شود و تمام ارکان آن از نویسنده و کارگردان تا بازیگر و طراح صحنه هر کدام استقلال کاری و خلاقیتی دارند.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: دو چیز برای کار شما مفید است: جریان تئاتری و گروه تئاتری. گروه است که هنر تئاتر را زنده نگه می‌دارد نه فرد. چون تئاتر کار جمعی است. سعی کنید یک گروه داشته باشید و استمرار آن را حفظ کنید تا جریان تئاتری به وجود بیاید.

نصیریان یادآور شد: شما کسانی هستید که با نگاه و سواد و انرژی تازه وارد عرصه تئاتر شدید و برخی از شما بسیار خوب درخشیدید و کار کردید. خلاقیت مقوله ساده‌ای نیست. برای اینکه کاری هنر باشد و ماندگار شود، باید مراحل زیادی را طی کرد.

*چهلمین جشنواره تئاتر فجر آینه تمام‌نمای هنر نمایش است

سپس محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ویدئویی ابراز امیدواری کرد چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آینه تمام‌نمای هنر نمایش و بسترساز زمینه ظهور و بروز استعدادهای فراوان و کشف بازی‌های خوب از بازی‌سازان معتبر باشد. او همچنین در این پیام از همه دست‌اندرکاران، داوران، اعضای هیات انتخاب، صحنه‌‌گردانان، دلسوزان و دل‌نگرانان تئاتر کشور، حاضر در جشنواره چهلم، سپاسگزاری کرد و افزود امیدوار است جشنواره‌های بعدی نیز عرصه درخشش تک‌تک این هنرمندان باشد.

قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در پیامی ویدئویی با اشاره به این که در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، بالای ۹۵ درصد متون رسیده که شاهد اجرای آن‌ها خواهیم بود برگرفته از هویت ایران‌زمین بودند افزود ۵۴ درصد کارها نیز تولید هنرمندان استانی است. او همچنین به حضور سه نسل؛ نسل اول انقلاب، نسل میانی و نسل جدید، هم در کسوت نمایشنامه‌نویس و هم در مقام کارگردان اشاره کرد و این نکته را مایه مباهات این رویداد دانست.

در پایان این مراسم، با حضور چندین چرخ طوافی مملو از شیرینی‌های محلی و سنتی یزد، کیک جشن چهل سالگی جشنواره تئاتر فجر با حضور داریوش ارجمند، سیاوش طهمورث، فرهاد قائمیان و حسین مسافر آستانه بریده شد.

یادآور می‌شود، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر ارشاد، مدیرکل هنرهای نمایشی، صباغیان و دشتی اردکانی نمایندگان یزد در مجلس، هنرمندانی همچون قطب‌الدین صادقی، کاظم هژیرآزاد، زویا امامی، داود فتحعلی بیگی، داریوش ارجمند، مائده طهماسبی، حمیرا ریاضی، هوشنگ توکلی، فرهاد قائمیان، نصرالله قادری، سیاوش طهمورث، سهراب سلیمی، امیر مشهدی عباس، محمدحسین ناصربخت، علی اوسیوند، لیلی عاج، پریسا مقتدی، محمود فرهنگ، سعید رزمی مدیرکل امور اداری و منابع انسانی، مجید جعفری، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی، اسماعیل اسفندیار معاون مدیرکل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... از جمله حاضران در مراسم افتتاحیه جشنواره بودند.