مجموعه «تئاتر شهر» در حالی میزبانی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر شهر را عهده‌دار شده که فضای پیرامون آن بسیار کثیف است و مشخص نیست چرا این محیط شستشو نمی‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از مهمترین فضاهای تئاتری ایران در ایام برگزاری دوره‌های مختلف جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به نوعی به عنوان کاخ جشنواره تئاتر فجر شناخته می‌شود. میزبانی از این جشنواره مهم تئاتر ایران توسط مهم‌ترین بنای تئاتری کشور شرایط و امکاناتی را می‌طلبد که بخشی از آن مربوط به فضای داخلی و امکانات فنی سالن‌های تئاتر شهر است.

بخشی مهم که به لحاظ بصری بسیار حائز اهمیت است، فضای بیرونی و پیرامون مجموعه تئاتر شهر است.

طی روزهای اخیر با همکاری‌های انجام شده محیط اطراف مجموعه تئاتر شهر که محلی برای حضور دستفروشان و فروشندگان محصولات مختلفی بود ساماندهی شده و با شروع چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر این فضا خالی شده و تنها بعد از پایان اجراهای تئاتر شهر و شب‌ها شاهد حضور دستفروشان می‌شود.

با توجه به قمه‌کشی انجام شده در پیرامون مجموعه تئاتر شهر که چندی پیش رخ داد و باعث تأثر جامعه هنری و فرهنگ و هنر دوستان شد، بحث حفظ امنیت این فضا نیز مورد توجه قرار گرفته و در اولین روز جشنواره این امر مشهود بود.

اما نکته‌ای که مغفول مانده و به آن بی‌توجهی شده، بحث نظافت و تمیزی فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر است.

متأسفانه فضای پیرامون مجموعه تئاتر شهر تبدیل به فضایی مشمئزکننده و کثیف شده و مشخص نیست چرا مدیریت شهری و همچنین مدیریت مجموعه تئاتر شهر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ای برای شستشو و نظافت این فضا ندارند.

با توجه به اینکه مجموعه تئاتر شهر به عنوان اصلی‌ترین میزبان آثار چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شناخته می‌شود و مخاطبان متعددی به این مجموعه مراجعه می‌کنند، فضای پیرامون آن علاوه بر داشتن امنیت لازم باید فضایی تمیز و درخور این مکان تئاتری باشد.

متأسفانه نه تنها نمای بیرونی دیوارهای مجموعه به دلیل روشن کردن آتش توسط افراد مختلف در شب‌ها مخدوش شده بلکه جایگاه‌های در نظر گرفته شده برای مراجعان و مردم در پیرامون مجموعه نیز بسیار کثیف و مشمئزکننده هستند و کمتر کسی رغبت نشستن روی آن‌ها را دارد.

همچنین کف محیط اطراف مجموعه تئاتر نیز از این امر مستثنی نیست و به لحاظ بصری زننده است.

با نگاهی به محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر این سؤال‌ها مطرح می‌شود که آیا شستشو و تمیز کردن محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر کار سخت و دشواری است؟

آیا نمی‌توان به صورت همزمان در پیرامون مجموعه تئاتر شهر هم دارای امنیت بود و هم محیطی پاک و تمیز داشت؟

آیا حفظ و نگهداری یک مجموعه مهم فرهنگی و هنری شامل نظافت و پاکیزگی محیط پیرامون آن نمی‌شود؟

چرا وقتی قرار است تئاتر شهر میزبان مهمترین رویداد تئاتری ایران باشد فکری برای نظافت محیط پیرامون آن نشده است؟ 


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: فریبرز دارایی