با نگاهی به فیلم‌های متقاضی اکران نوروزی ۱۴۰۱ این امیدواری به وجود می‌آید که شاید بعد از شکست گیشه‌ی نوروز در سال جاری، سالن‌های سینما در سال جدید رونق پیدا کنند اما با فاصله‌ی کم میان شروع اکران نوروز با ماه رمضان قطعا اکرانی متفاوت و حتی پیچیده ای را باید برای سال آینده پیش‌بینی کرد.

پایگاه خبری تئاتر: هرسال پس از پایان جشنواره‌ی فجر یکی از بحث‌های داغ سینما انتخاب فیلم‌هایی است که باید برای مهم‌ترین اکران سال معرفی شوند. این اکران جذاب برای سینمادارها و فیلمسازان، در سال گذشته کم‌استقبال‌ترین دوره‌ی خود را تجربه کرد و فیلم هایی که به اکران نوروز ۱۴۰۰ رسیدند هیچ موفقیتی در گیشه به دست نیاوردند و همین سبب شد که هنوز هم اکران نوروز برای سال جدید پرریسک تلقی شود.

با این حال سرعت پیدا کردن واکسیناسیون و بهبود نسبی اوضاع برای حضور در مکان‌های عمومی به شرط رعایت پروتکل‌ها و کم شدن شدت گسترش و شیوع امیکرون، دل و جرأت‌ را برای اکران فیلم در این مقطع کمی بالا برده است، ضمن اینکه با وجود تعداد زیاد فیلم‌های در صف اکران مانده، خیلی‌ها چاره‌ای جز اکران سریع‌تر نمی‌بینند.

در این چند روزی که از جشنواره‌ی پرحاشیه‌ی فجر گذشته، صاحبان چند فیلم که برخی از آن‌ها در همین جشنواره رونمایی شدند، در رسانه‌ها برای اکران در نوروز اعلام آمادگی کرده‌اند. در کنار آن‌ها فیلم‌هایی هم که در دو، سه سال گذشته ساخته شده بودند نیز برای این نوبت متقاضی شده‌ و درخواست‌ها به شورای صنفی نمایش ارایه شده است و در مجموع می‌توان یک فهرست جذاب را از نظر نام و آوازه‌ی کارگردان و بازیگر مشاهده کرد. 

برای اکران فیلم‌های جدید، شورای صنفی نمایش مدتی قبل تاکید کرد که باید در کنار فیلم‌هایی که راهی اکران می‌شوند حتما یک فیلم پرمخاطب هم باشد درغیر این‌صورت با توجه به شرایط فعلی و ضربه‌های مهلک اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، سینماها مجبور به تعطیلی می‌شوند. در این مورد احتمالا بیشتر فیلم‌هایی مدنظر سینمادارها هستند که کمدی باشند و اگر «چپ راست» بتواند مجور بگیرد شاید یکی از گرینه‌ها باشد.

اگر چه هنوز آیین‌نامه‌ی مشخصی برای اکران در این مقطع منتشر نشده، اما در روزهای گذشته نام چند فیلم به طور رسمی توسط پخش‌کننده یا تهیه‌کننده به عنوان متقاضی اکران نوروزی ۱۴۰۱ معرفی شده است. همچنین فیلم‌های دیگری هم هستند که بیشتر آن‌ها بازیگرانی سرشناس دارند و هر کدام به تنهایی در شرایط عادی می‌توانستند مخاطب قابل توجهی را به سینماها بکشانند. این درحالی است که وضعیت فعلی سینماها و خبرهایی درباره‌ی کاهش ظرفیت سالن‌ها کار را برای پیش‌بینی تا حدودی سخت می‌کند به ویژه آنکه پس از پایان دو هفته تعطیلات نوروز، بلافاصله ماه رمضان آغاز می‌شود و این ماه معمولاً یکی از مقاطع نسبتاً سوت و کور سینما بوده مگر آنکه اکران افطار تا سحر در سینماها دوباره راه بیفتد.

در ادامه مروری داریم به اسامی فیلم های که بطور  رسمی و گاها غیر رسمی نام شأن مطرح می شود بنابراین ممکن است فیلم های دیگری هم متقاضی باشند که نام شأن در این لیست نیست.

یکی از اولین فیلم‌هایی که برای اکران نوروز ۱۴۰۱ اعلام آمادگی کرده، آخرین ساخته داریوش مهرجویی به نام «لامینور» است که در یکی دو سال گذشته هم به عنوان گزینه اکران نوروزی مطرح بود ولی هیچ‌گاه جدی نشد. مهرجویی این فیلم را ۶ سال پس از «اشباح» (۱۳۹۸) ساخت و آن را به جشنواره فجر هم نداد. علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی و فریماه فرجامی از جمله بازیگران «لامینور» هستند. 

لامینور

یک فیلم آماده دیگر «مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان است که در سال ۱۳۹۸ تولید و تاکنون برنده‌ی پنج جایزه‌ی بین‌المللی شده است. این فیلم با بازی بازیگرانی همچون فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، بهمن فرمان آرا، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد و مریم بوبانی به طور رسمی متقاضی اکران نوروز شده است.   

مجبوریم

«دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی سعید خانی هم محصول سال ۱۳۹۸ است که به عنوان یکی از فیلم‌های متقاضی مطرح شده است. در این فیلم جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، ستاره پسیانی، مجید نوروزی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی و سعید پورصمیمی بازی کرده‌اند.

دوزیست

«روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان یک فیلم پلیسی - امنیتی است که دو سال قبل در جشنواره بود و با بازی امیر جدیدی و ساعد سهیلی از متقاضیان جدی اکران نوروز است.

روز صفر

همچنین «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش چند روز قبل متقاضی اکران نوروز شد. در این فیلم سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، ، کریم امینی و رزا بیات بازی کرده‌اند.

قدغن

فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، مه‌لقا باقری و وحید رهبانی که سال گذشته در جشنواره فجر نمایش داده شد هم از متقاضیان جدید اکران در نوروز سال ۱۴۰۱ است. این فیلم از شورای پروانه نمایش قبلی در شهریورماه مجوز اکران خود را دریافت کرد و گفته می‌شد که احتمالاً پیش از جشنواره فجر امسال در سینماها اکران می‌شود اما خبری نشد تا اینکه پخش‌کننده‌اش - محمد شایسته - خبر داد برای نوروز متقاضی اکران هستند. البته باید دید مجوز «شیشلیک» پس از بازبینی توسط شورای پروانه نمایش جدید، تایید می‌شود یا خیر.

شیشلیک

محمدحسین مهدویان امسال فیلم دیگری را هم ساخت به نام «مرد بازنده» به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی که در جشنواره فجر امسال به نمایش درآمد. این فیلم برای اکران نوروزی متقاضی است. در «مرد بازنده» جواد عزتی نقش اصلی را ایفا می‌کند و رعنا آزادی‌ور، آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، امیر دژاکام، مهدی زمین‌پرداز و شبنم قربانی از دیگر بازیگرانش هستند.

مرد بازنده

امیر بنان در جشنواره‌ی امسال یک فیلم دیگر هم داشت که در رأی‌های مردمی پر سر و صدا شد و این فیلم هم متقاضی اکران نوروز است. «ملاقات خصوصی» اولین ساخته‌ی بلند امید شمس است که در آن پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا بازیگران اصلی هستند. 

ملاقات خصوصی

علاوه براین‌ها فیلم «ملاقات با جادوگر» به کارگردانی جمشید بهرامیان هم که اواخر دی‌ماه پروانه نمایش قطعی گرفت، از متقاضیان است. در این فیلم امیرمهدی ژوله، مانی حقیقی، هستی مهدوی، نسیم ادبی، امیر شریعت، ستاره پروین، سپیده مرادپور و علیرضا خمسه بازی کرده‌اند.

ملاقات با جادوگر

از بین فیلم‌های جشنواره امسال «علفزار»، «موقعیت مهدی» و «شادروان» هم گویا برای اکران در نوروز متقاضی هستند و به آن‌ها چند فیلم دیگر از تولیدات قبلی را مثل «والدین امانتی»، « من می‌ترسم» و «پسران دریا»  را هم باید اضافه کرد.

///