کارگردان نمایش «روز اعتراف» درباره این تئاتر گفت: این نمایش نگاهی جامعه‌شناختی به ریشه‌ مشکلات اجتماع دارد تا جایی که به روان‌شناسی تازه‌ای از مشکلات خانواده و از هم گسیختگی نهاد خانواده می‌رسد. این واقعه در شرایط شیوع پاندمی شکل می‌گیرد و تلخی واقعه نیز به وسیله طنز موقعیت تلطیف می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش «روز اعتراف» سومین اثر سمیه قاسمی در مقام کارگردانی تئاتر است که متن آن به قلم خود او نوشته شده و این‌روزها با توجه به شرایط اوج‌گیری پاندمی کرونا و سویه اومیکرن روی صحنه می‌رود. این نمایش فارغ از شرایط جامعه، فضای مفرحی پیش روی مخاطب خود گذاشته و سعی دارد تا بخشی از مجادلات خانوادگی زوج‌های جوان در دوران شیوع کووید۱۹ را بازگو کند.

نویسنده و کارگردان نمایش «روز اعتراف» درباره درونمایه اصلی این نمایش گفت: روز اعتراف یک کمدی مفرحِ خانوادگی است که نگاهی جامعه‌شناختی به فلسفه و ریشه‌ مشکلات اجتماع دارد تا جایی که به روان‌شناسی تازه‌ای از مشکلات خانواده می‌رسد. واکاوی می‌کند که یک اعتراف چگونه باعث از هم گسیختگی نهاد خانواده شده و در پی آن یک اجتماع را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این واقعه در شرایط شیوع پاندمی شکل می‌گیرد و تلخی واقعه نیز به وسیله طنز موقعیت تلطیف می‌شود.

سمیه قاسمی ادامه داد: همواره درام‌های خانوادگی برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و در این نمایش هم سعی داشتم در قالب درام، پنهان‌کاری و دروغ را که کلید فروپاشی نهاد خانواده است نکوهش کنم و پیامدهای آن را از زاویه‌ای دیگر برای مخاطب خود بازگو کنم.

کارگردان نمایش «روز اعتراف» درباره شیوه و سبک اجرای این اثر توضیح داد: نمایش رئالیته‌ای کمیک است و در شیوه اجرا فرم و پیچیده‌گی خاصی ندارد. روایت سعی دارد راحت و بی‌تکلف بیان شود چرا که خود قصه خود چالش‌های متعدد و گره‌های منحصربفردی عنوان می‌کند. بنابراین فرم اجرای نمایش رئال و ساده است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به تفاوت اجرای نمایش در سالن خصوصی گفت: اگر در سالن دولتی این نمایش را به روی صحنه می‌بردم از لحاظ نور و طراحی صحنه کاملا متفاوت بود اما در شرایطی که اکنون بلافاصله پس از اتمام نمایش، سالن باید در اختیار نمایش دیگری قرار گیرد و با توجه به بضاعت خطوط نور در تماشاخانه‌های بخش خصوصی فقط سعی کردم با فضای نشیمن، یک خانه را تداعی کنم. اما در لباس بازیگران و رنگ لوازم منزل از رنگ‌های شاد و جهنده به جهت شادابی بازیگر و تماشاچی استفاده کردم.

سمیه قاسمی درپایان خطاب به تماشاگران تئاتر گفت: در شرایط اقتصادی کنونی جامعه و با اوج‌گیری پاندمی کرونا، تلاش برای اجرای تئاتر امری بس طاقت فرساست. با تمامی مشکلات موجود حاصل تلاش حداکثری گروهی، میوه‌ای‌ست رسیده و خوشمزه که طعم آن به دهان مخاطب تئاتر بسا شیرین است. به بیان دیگر ما هنرمندان ناگزیر از مخاطبین فهمیم تئاتر هستیم. ما کمر همت بسته‌ایم تا ساعتی مخاطب را شاد کنیم و با تولید اندیشه‌ای متعالی آنها را به فکر فروبریم.

«روز اعتراف» بهمن و اسفند ۱۴۰۰ همه روزه به استثناء شنبه شب‌ها ساعت ۱۹ در پردیس تئاترتیتان تماشاخانه اهورا به روی صحنه می‌رود.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نویسنده: یگانه قاسمی