من به عنوان یک بازی‌گر فکر می‌کنم بخشی از تعهد و وظیفه‌ام در قبال جامعه‌ام همین است که برای نسل بعدی خاطرات خوب بسازم. این واقعن به نظرم برای یک بازی‌گر خیلی مهم و در ماندگاری او حیاتی است. چه بهتر که آدم به عنوان یک بازی‌گر، موقعیتی برایش پیش بیاید که بتواند در کار کودک، بازی کند و این کار کودک بتواند خاطره‌ی خوبی برای نسل بعدی‌مان بسازد.

پایگاه خبری تئاتر: شبنم قلی‌خانی از بازی‌گران مطرح سینما و تلویزیون این روزها مشغول بازی در سریال قصه‌ی هزار افسون به تهیه‌کنندگی مهدی مولوی و کارگردانی سعید عباسی است. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی کارگردانی تئاتر از دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد واحد مرکز تهران دریافت کرد. بازی در 23 فیلم سینمایی و 29 سریال تلویزیونی، سه سریال شبکه‌ی خانگی و چندین تئاتر و ساخت و کارگردانی ُنه فیلم کواته و مستند، از جمله فعالیت‌های او در طی دو دهه و نیم در دنیای سینما، تلویزیون و تئاتر است. وی از سال 1376 با بازی در تئاتر آنتیگونه فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. قلی‌خانی در سال 1379 با بازی در فیلم سینمایی مریم مقدس به کارگردانی شهریار بحرانی وارد بازی‌گری سینما شد و در سال 1376 با بازی در سریال کتیبه به کارگردانی ایرج حبشی، نخستین تجربه‌ی بازی در سریال تلویزیونی خود را پشت سر گذاشت.  او  با بازی در سریال اولین شب آرامش به کارگردانی احمد امینی مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. مانکن به کارگردانی سعید سهیلی زاده، نارگیل به کارگردانی حمزه صالحی و ریکاوری به کارگردانی بهادر اسدی سریال‌هایی بودند که وی پیش از این برای پخش از شبکه‎ی نمایش خانگی بازی کرده است. روابط عمومی سریال قصه‌ی هزار افسون  به انگیزه‌ی تولید سریال قصه‌ی هزار افسون با شبنم قلی‌خانی گفت‌وگویی انجام داده‌است که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا با اشاره به این که می‌دانم که بچه‌ها چقدر به دیدن کارهایی از این قبیل نیاز دارند، در خصوص جذابیت این سریال برای کودکان و بزرگ‌سالان اعتقاد دارد فیلم‌نامه‌ی این سریال به دلیل این‌که نه تنها فقط برای کودک، بل‌که به نوعی بزرگ‌سالان را هم مخاطب قرار می‌دهد و درگیر داستان می‌کند. معمولن پدر و مادرهایی که بچه دارند، همراه او پای سریال‌های مخصوص کودکان می‌نشینند. این خیلی جالب بود که در این فیلم‌نامه در کنار این‌که قصه‌ی کودکانه است، برای بزرگ‌سالان هم جذابیت‌های خودش را دارد.

بازی‌گر سریال قصه‌ی هزار افسون در ادامه با تأکید بر این‌که فانتزی بودن این سریال را بسیار دوست دارد، یادآور شد: من به عنوان یک بازی‌گر فکر می‌کنم بخشی از تعهد و وظیفه‌ام در قبال جامعه‌ام همین است که برای نسل بعدی خاطرات خوب بسازم. این واقعن به نظرم برای یک بازی‌گر خیلی مهم و در ماندگاری او حیاتی است. چه بهتر که آدم به عنوان یک بازی‌گر، موقعیتی برایش پیش بیاید که بتواند در کار کودک، بازی کند و این کار کودک بتواند خاطره‌ی خوبی برای نسل بعدی‌مان بسازد.

قلی‌خانی که در این سریال نقش افسون را بازی می‌کند، می‌گوید: کودکان با دیدن این سریال خیلی چیزها را یاد می‌گیرند. همکاری با یک‌دیگر، مسئولیت‌پذیری، گذشت، پی‌گیری و پای‌مردی و تلاش و... در نهایت بچه‌ها یاد می‌گیرند از چیزهایی که خیلی برای‌شان باارزش است، محافظت کنند، ریشه‌های‌شان را بشناسند و به آیین‌ها و سنت‌ها‌ی‌شان پای‌بند باشند.

او هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که به بازی در کدام یک از مدیوم‌های تصویری علاقه‌مند است می‌گوید: برای من به عنوان بازی‌گر، مدیوم کار فرقی ندارد. مهم نقش است و موضوع فیلم‌نامه و مسئله‌ی محوری آن. این‌که در این اثر چه چیزی قرار است مطرح شود و آیا این کار نتیجه‌اش برای مخاطب به تجربه‌ی مفید یا یادگیری موضوعی ختم می‌شود یا خیر.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یادآور می‌شود: هر فیلم‌نامه‌ای خودش به بازی‌گر یک‌سری چیزهایی را نشان می‌دهد و در واقع مانند یک نقشه‌ی راه است. شما وقتی یک نقشه‌ی درست دست‌تان است راحت‌تر به مسیر می‌رسید و بیراهه نمی‌روید. فیلم‌نامه‌های این‌چنینی چون در ژانر کودک هستند و شما می‌دانید که در میمیک و حالات و بازی بدن و صدای‌تان می‌توانید بازی‌ای را انجام دهید که بچه‌ها جذب شوند. در این کار فانتزی بودن فیلم‌نامه ناخودآگاه در بازی شما هم اثر می‌گذارد. یعنی شما می‌توانید بازی‌تان را کمی از حالت رئال خارج کنید و کمی فانتزی‌تر بازی کنید. این‌ها واقعن می توانند کمک‌کننده باشد.

این بازی‌گر سینما و تلویزیون در پایان درباره‌ی ‌تولید سریال‌های کودک و نوجوان برای شبکه‌‌های نمایش خانگی می‌گوید: در همه جای دنیا جدای از تلویزیون شبکه‌های خانگی، وی. او. دی‌.ها و پلتفرم‌های زیادی در حال برنامه‎‌سازی و پخش آن هستند و مردم هم از آن‌ها استقبال می‌کنند. حتا در ژانر کودک هم وارد شده‌اند و فعالیت موفقی را ادامه می‌دهند. ما سریال نارگیل را پیش از این در وی.‌او.‌دی‌.ها در حال پخش داشتیم و من دیدم که چقدر مخاطبان زیادی داشته، این نشان‌دهنده‌ی قدرت مخاطبانش است.