قطب الدین صادقی با انتقاد فراوان از لغو قانونی معافیت مالیاتی هنرمندان، خطاب به کسانی که چنین تصمیمی گرفته‌اند، می‌گوید: دست از سفره‌های بی‌رونق اهالی هنر بردارید.

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند تئاتر اعتراض شدید خود را از لغو قانون معافیت مالیاتی هنرمندان مطرح می‌کند و تاکید دارد دولت باید به هنرمندان کمک کند تا از این دوره سخت بگذرند نه اینکه با گرفتن مالیات، مشکل دیگری بر مشکلات پیشین آنان بیفزاید.

صادقی که به عنوان نویسنده، کارگردان، پژوهشگر و استاد دانشگاه فعال است و چند سالی است مجموعه‌ای خصوصی به نام «شانو» را هم راه‌اندازی کرده، از وضعیت بحرانی هنرمندان تئاتر می‌گوید و یادآوری می‌کند که این بحران پیش از کرونا آغاز شده و در دو سال کرونایی اخیر به اوج خود رسیده است به طوری که بسیاری از اهالی تئاتر ناچار شده‌اند برای گذران زندگی خود به مشاغلی دور از فعالیت‌های هنری روی آورند.

او با یادآوری معضل کلی کمبود بودجه در کشور ادامه می‌دهد: دولت دچار مشکلات اقتصادی است و برای جبران کسری بودجه می‌خواهد از مردم کمک بگیرد ولی وقتی بدنه جامعه هنری خودش بشدت آسیب‌پذیر و نیازمند حمایت است، چگونه می‌تواند مالیات بپردازد.

او تاکید می‌کند: این مالیات باید از کارخانجات بزرگ و اقشار پردرآمد گرفته شود که متاسفانه آنان اغلب فرار مالیاتی دارند و با دور زدن قانون و با پول ملت، بر ثروت خود می‌افزایند. در عوض، دولت هم سراغ اقشار ضعیف و خرده پا می‌رود.

این کارگردان با سابقه تئاتر با یادآوری شرایط نفس‌گیر هنرمندان در دو سال سخت کرونایی ادامه می‌دهد: بعد از دو سال تازه داریم قدم‌های آهسته‌ای بر می‌داریم. هنوز نتوانسته‌ایم به نظم معمول پیش از کرونا بازگردیم . این همه فشار، روح و روان هنرمند را تلخ می‌کند و همین تلخی و آشفتگی در کارش تبلور پیدا می‌کند و بعد آن را به جان مردم هم می‌ریزد.

او با بیان اینکه در لغو قانون معافیت مالیاتی هنرمندان، درآمد چند چهره مشهور مد نظر بوده است، تاکید می‌کند: لطفا این چند سوپراستار پردرآمد را کنار بگذارید و آنان را ملاک قرار ندهید چراکه بدنه جامعه هنری بسیار ضعیف است و توان فشار مالی دیگری ندارد.

صادقی یادآوری می‌کند که بر اساس آمارهای رسمی حتی پیش از دوران کرونا، عده زیادی از دانش‌آموختگان تئاتر برای کسب درآمد و گذران زندگی به مشاغلی به جز کار هنری روی آورده‌اند و تنها حدود یک پنجم آنان در کار هنری باقی مانده‌اند که همین مطلب گویای شرایط بحرانی اقتصاد تئاتر است و در این وضعیت، چرا فعالان تئاتر باید مالیات بپردازند.

او خاطرنشان می‌کند: جامعه تئاتری نه تنها باید معاف از مالیات باشد بلکه باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد. همین آماری که از آن صحبت کردم، مدل کوچکی است که نشان می‌دهد اقتصاد تئاتر چقدر شکننده است. دیگر وارد جزییات دوران بعد از کرونا و تعطیلی و رکود حوزه تئاتر نمی‌شوم که خود داستانی است مفصل.

قطب‌الدین صادقی در پایان بار دیگر تاکید می‌کند: بشدت به لغو قانون معافیت مالیاتی هنرمندان معترضم و معتقدم دولت باید به بدنه جامعه تئاتری کمک کند تا از این دوران تلخ و سخت بگذرد. امیدوارم کسانی که بدون این کار کارشناسی چنین تصمیم‌هایی می‌گیرند، از سفره بی‌رونق هنرمندان تئاتر دست بردارند.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نویسنده: ندا آل طیب