نایب رئیس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان با انتقاد از حذف بیمه هنرمندان تعزیه از صندوق حمایت از هنرمندان عنوان کرد قرارست 13 مجلس تعزیه تصویربرداری شود و به صورت لوح فشرده در اختیار مردم قرار گیرد

پایگاه خبری تئاتر: محمد حسین ناصربخت مدرس تئاتر و نایب رئیس هیات مدیره انجمن تعزیه ایرانیان درباره برپایی مجالس مختلف تعزیه در ایام محرم گفت: مجالس تعزیه مختلفی از طرف انجمن تعزیه ایرانیان در نقاط مختلف تهران، کرج، ورقان، احمد آباد اصفهان، همدان، تفرش، خوانسار و ... در طول ایام سوگواری محرم برگزار می شود. گروه های شناخته شده ای برای اجرا در شهرهای مختلف دعوت شده اند که علاقمندان برای اطلاع از زمان برگزاری این مجالس می توانند به سایت انجمن تعزیه مراجعه کنند.

وی درباره دیگر فعالیت‌هایش عنوان کرد: قرار است به زودی چاپ دوم کتاب «تاثیر ادبیات ایران بر مجالس تعزیه» توسط انتشارات سوره مهر وارد بازار کتاب شود. همچنین به تازگی در دفتر هنر و ادبیات الهلال که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است مجلس تعزیه «مسلم بن عقیل» تصویربرداری شده که کارگردانی هنری این لوح تصویری را داوود فتحعلی بیگی بر عهده داشته است. قرار است لوح فشرده این مجلس تعزیه همراه با متن مکتوب تعزیه به زودی و در همین ایام سوگواری در دسترس مردم قرار گیرد.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر یادآور شد: همچنین در ادامه تصویربرداری از مجالس تعزیه قرار است از 13 مجلس شناخته شده تعزیه نیز تصویربرداری شود و به صورت لوح های فشرده در دسترس عموم قرار گیرد که در ادامه تصویربرداری از مجلس تعزیه «طفلان مسلم» مد نظر قرار گرفته است. تلاش کردیم برای این طرح از شناخته شده‌ترین و بهترین شبیه خوان‌های هر نقش استفاده کنیم.

ناصربخت با اشاره به تالیف چند چند کتاب در زمینه تئاتر گفت: کتابی با عنوان «تاریخ تحلیلی تئاتر معاصر ایران» به سفارش دانشگاه هنر به رشته تحریر درآورده ام که قرار است به زودی منتشر شود. همچنین کتاب دیگری نیز به سفارش فرهنگستان هنر با عنوان «پژوهشی درباره مجالس تقلید در دوران پهلوی» تالیف کرده ام که در انتظار انتشار است.

وزیر و معاونش درباره حذف بیمه هنرمندان تعزیه واکنش نشان دهند

این هنرمند تئاتر درباره حذف بیمه هنرمندان تعزیه از صندوق حمایت از هنرمندان گفت: متاسفم وقتی که تعزیه به عنوان یک هنر جهانی ثبت شده هنرمندان آن در ایران از حق طبیعی داشتن بیمه محروم شده اند. بیمه هنرمندان تعزیه وظیفه صندوق حمایت از هنرمندان است و چون این صندوق تحت پوشش غیر مستقیم دولت و وزارت ارشاد قرار دارد معتقدم که وزیر فرهنگ و معاون هنری باید به این قضیه ورود کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: تعزیه هنری جهانی و میراث کشور ایران در زمینه تئاتر به حساب می آید بنابراین بیمه هنرمندانی که در زمینه تعزیه فعال هستند کمترین کمک و حمایتی است که دولت می تواند از این افراد داشته باشد. امیدوارم هرچه زودتر مشکل هنرمندان تعزیه ما حل شود و مجددا مورد حمایت بیمه قرار گیرند.